Kapitalmarknadsdagar och annat

Kapitalmarknadsdagar och annat Bevaka tråd

Startad av Urs Hofer

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Här i Finland finns det i jämna avstånd kapitalmarknadsdagar, en mässa där alla banker, fonder och många företag bevisar att de eller deras produkter är bäst när det gäller avkastningen. Märkvärdigvis bevisar alla att de är bäst men enligt mitt enkla förstånd kan inte alla utan bara en vara bäst.
Går jag till privata personer, speciellt sådana som håller på med trading, som visar att de är bäst kan jag konstatera att väldig många av dem lever trots det på ruinens brant. Då frågar mitt enkla förstånd naturligtvis varför de i ställe inte alla är miljardärer eller åtminstone miljonärer?
Lösningen på problemet lär vara att det beror på hur man räknar.
Det finns bara ett pålitlig mått som visar rätt nämligen vilket substansvärde (förmögenhet) ett företag eller en privatperson lyckas skapa. När det gäller privatpersoner ligger här i Finland Björn Wahlroos i toppen emedan det i Sverige möjligtvis kan vara Ingvar Kamprad. Båda skapade sin förmögenhet själva. Den sistnämnda är som välkänd bosatt i Schweiz men jag räknar honom i alla fall som Svenskt fast han är huvudsakligen annanstans beskattningsskyldig.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG