Dags börja prata om Spanien.

Dags börja prata om Spanien. Bevaka tråd

Startad av Hmm

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hörom dagen kunde man läsa i FT att man i Spanien börjat skissa på en s.k. "Bad Bank" dit de spanska bankernas dåliga fastighetslån skulle flyttas.

Problemet är bara att de talar om minst 160 miljarder Euro...

Och ytterligare ett problem är att den Spanska Finansministern idag sa att Spanska Staten inte tänker sig att bidra med något....

Frågan som då uppkommer är: Vem skall då betala?

JAg tror att vi har ett nytt mycket större Grekland framför oss och jag har litet svårt att förstå börsernas ovilja att fundera eller diskontera Europas bekymmer de kommande åren.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Hmm skrev 2 maj, 22:05

Hörom dagen kunde man läsa i FT att man i Spanien börjat skissa på en s.k. "Bad Bank" dit de spanska bankernas dåliga fastighetslån skulle flyttas.

...
Pil nerSe hela citeringen

Hmm skrev 2 maj, 22:05

Problemet är bara att de talar om minst 160 miljarder Euro...

Och ytterligare ett problem är att den Spanska Finansministern idag sa att Spanska Staten inte tänker sig att bidra med något....

Frågan som då uppkommer är: Vem skall då betala?

JAg tror att vi har ett nytt mycket större Grekland framför oss och jag har litet svårt att förstå börsernas ovilja att fundera eller diskontera Europas bekymmer de kommande åren.

Jag tror att vi har inte bara ett utan flera större Grekland framför oss.
Det är skattebetalarna och småspararna som betalar kalaset, de första med skatter de andra genom att man som nu justerar bankräntorna så att de är lägre än inflationen.
Den leken går så länge tills folket i första hand proteströstar och i ett senare skede går på barrikaden.
De enda som proviterade av de senaste årens missförhållande är storbolagens högsta ledning. De lyckades höja sitt arvode oberoende om firmorna gör vinst eller förlust. Det sistnämnda belönas i dag bäst och det är också en bomb som snart detonerar.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG