PetroGrand

PetroGrand Bevaka tråd

Startad av Daniel Ågren

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

stefanseals bild

schabbelfarfar skrev 31 maj, 15:05

Är det någon som följer diskussionerna på placera.nu eller börssnack kring denna aktie?

Det är ju hysteriskt. Ger mig inga bra vibbar alls..

Johan Didron skrev 31 maj, 15:05

Hejsan! Förklara gärna vad du menar med hysterisk och vad ger dig dåliga vibbar? Har själv Petrogrand och vill gärna höra, men hänger gärna kvar på de...
Pil nerSe hela citeringen

Johan Didron skrev 31 maj, 15:05

Hejsan! Förklara gärna vad du menar med hysterisk och vad ger dig dåliga vibbar? Har själv Petrogrand och vill gärna höra, men hänger gärna kvar på detta forumet =)

Bengt-Erik Freiholtz skrev 31 maj, 18:05

Det är ju alltid ett problem när man har investerat i ett bolag som för stunden är chatsidornas favorit , om det sedan heter C-rad, AOI, eller PetroGr...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 31 maj, 18:05

Det är ju alltid ett problem när man har investerat i ett bolag som för stunden är chatsidornas favorit , om det sedan heter C-rad, AOI, eller PetroGrand.

Har man lätt för att ta intryck och kanske till och med tro på det som skrivs så antingen får man avstå från dessa typer av aktier eller avstå från att läsa all den dynga som skrivs.

Efter ett tag blir man annars härdad och lär sig att sålla ut vederhäftig information. Tyvärr så har både Avanzas och Börssnacks chatsidor urartat och mest börjat handla om olika personer och deras agerande i stället för olika aktier trots att man har webmasters så är utgallringen försumbar oftast först efter att en antagonist anmält en annan.

Hej Bengt -Erik !
Instämmer helt i det du säger.
Fick tag på detta forum för ett tag sedan,men har inte skrivit aktivt.
Har dock följt denna tråd.

Jag tror mycket själv på Petro G. och ökar pö om pö allt eftersom ekonomin tillåter.
Köpte 1á gången i Februari och det har ju slagit väl ut, men många anser ju att denna typ av aktie är en PM aktie, och ser inte spec långsiktigt. När jag tidigare i våras var och levererade skogsmaskiner från Finska Ponsse, ( tar sig fram i mycket mjuk mark), så skrev jag ett inlägg om detta på BS.
Helt fel !
Trodde i min enfald att BS var ett seriösare forum än det nu verkligen är. Fick bara en massa snack om Hissa o diss.

Det jag då berättade om var att man i närområdet redan påbörjat bygge av pipeline från den stamledning som går nära Petro´s licensområde, mot Nizhnepaninsky, och bristen på skogsmaskiner som behövs för att bygget skall gå fortare.

Svaren som följde var, inget foto inte sant m.m e.t.c e.t.c.

Nu vet man att detta är sant, då det kommer från "pålitliga" källor.

Varför är då inte Petro mer "värd" än ex-vis Aoi ?
Vad jag kunnat läsa mig till i div. PM, forum e.t.c så borde Petro vara mycket mera solit bolag än AOi. Men det beror väl fortfarande på omvärldens " Ryss skräck " :-)
Titta bara på en del av storägarna, ex-vis Stena sfären.
Stena är inga Duvungar som går in i vilka projekt som helst, och de har varit med Länge!

Trevlig sommar så ses vi kanske på nästa stämma, och med fickorna fulla (med olja :-)

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Intressant tanke med att jämföra AOI och PG , men AOI lär sitta på betydligt större reserver än PG samt att den rysska beskattningen av oljebolagen och deras vinster är mycket hög.

Rysskräcken är ju inte helt obefogad heller , för ca tio år sedan försvann ju Rysslands då mest framstående oljebolag , Yukos var ett av världens största privata oljebolag och stod för en femtedel av Rysslands oljeproduktion när Michail Chodorkovskij 2003 arresterades för grovt skattebrott. Många anser ju att detta var ett fingerat brott för att bli av med en av Putins största konkurrenter.

En fråga till Bengt-Erik och ni andra experter. Funderar på hur man ska göra framöver nu när det verkar storma rejält ute i europa och känns som att det kan bli en extrem tung höst på börsen. Ligger inne tungt i Africa samt Petrogrand plus några aktier men där inte lika tungt. Frågan är hur dessa aktier kommer klara trycket ifrån börsen borde ju klara sig ok men frågan är om man ska vinstsäkra ändå en del nu innan det brakar loss iaf. Hur går ni med era aktier just nu och då menar jag alla era aktier? Sitta kvar och vara lugn eller sälja av?

Experten Bos bild
aktieexpert

Richard79 skrev 3 jun, 15:06

En fråga till Bengt-Erik och ni andra experter. Funderar på hur man ska göra framöver nu när det verkar storma rejält ute i europa och känns som att d...

En fråga till Bengt-Erik och ni andra experter. Funderar på hur man ska göra framöver nu när det verkar storma rejält ute i europa och känns som att det kan bli en extrem tung höst på börsen. Ligger inne tungt i Africa samt Petrogrand plus några aktier men där inte lika tungt. Frågan är hur dessa aktier kommer klara trycket ifrån börsen borde ju klara sig ok men frågan är om man ska vinstsäkra ändå en del nu innan det brakar loss iaf. Hur går ni med era aktier just nu och då menar jag alla era aktier? Sitta kvar och vara lugn eller sälja av?

Det finns en risk att Eurokrisen går in i ett nytt dramatiskt läge efter nyvalet i Grekland 16 Juni. Eurokrisen kan bli akut även i Spanien och Angela Merkel kommer få svårt att övertyga den tyska allmänheten att ställa upp för att rädda Euron
.
Sommaren och hösten brukar också vara det sämre halvåret för börsen och en akut eurokris kan sänka börsen.

Jag har idag 75% av mitt sparkapital i räntebärande papper och 25% i aktier. Av dom pengar som finns på börsen så är Petrogrand störst med 27% och Africa Oil näst störst med 10%.
Jag tror också att Petrogrand och Africa Oil kan klara ett börsras relativt bra och det är en risk att inte äga dessa aktier i dag med tanke på att det kan komma en hel del positiva nyheter från båda bolagen närmaste tiden.

Om Eurokrisen förvärras så kan jag tänka mig att minska min aktiedel ytterliggare men jag behåller nog Petrogrand och Africa Oil.

Om du har en större vinst i Africa Oil så är det aldrig fel att säkra hem en bra vinst.

Urs Hofers bild
aktieexpert

En fråga till Bengt-Erik och ni andra experter. Funderar på hur man ska göra framöver nu när det verkar storma rejält ute i europa och känns som att d...

Aktieandel av mina totalinvesteringar är bara ca. 10 %, resten är räntepapper och fastigheter. Har man kvalitetsaktier så har de fallit redan så mycket att jag satt de i frysboxen i nedreste lådan för mina barnbarn. Jag köper gärna nya aktier till men inte för man ser en möjlighet att politiken åtminstone med en 60 % säkerhet kan lösa Eurokrisen. Jag tror att det behövs först en totalkollaps eller våldsama orolighetrna i de stabila länderna före politiken kommer med mera än bara tomt prat..
Man bör dok beakta att de likvida medel och räntepappren inte heller är säkra i ett sådant fall. De säkraste investeringar är enligt min mening fastigheter på bästa läget.
Bäst är fortfarande att ha lite av allt men aktierna i starkt undervikt. Varför köpa i dag när de antagligen blir mycket billigare?

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Jag tror att Grekland på kort sikt stannar kvar inom EU , folket är i majoritet för att vara kvar , medan däremot övriga länder verkar vilja bli av med grekerna. Verkar vara så att Spanien ligger närmre ett utträde om folket får bestämma , och det vore illa , då Spanien är en stor ekonomi .

Det är lätt att förlora mycket pengar i dessa tider, att sälja på botten och köpa på toppen . Det är ju så att det är börsen som styr nyheterna och inte tvärtom .När det gått ned så är alla nyheter svarta och när det gått upp så är alla nyheter positiva. Just nu är VIX index högt = skräckindex och det brukar inte rasa då , utan när detta index är lågt . Men efter nästa uppstuds så kan jag tänka mig att minska andelen aktier i portföljen.Vi borde få en mindre uppgång dels på grund av månadsskifteseffekten och dels därför att alla tror att det skall gå ned. Får vi sedan en QE3 vilket inte är en fråga om att den kommer utan när så blir det en större effekt och då ligger guldet främst.

I de depeår som jag förvaltar där jag inte har aktier har jag garderat genom guldaktiefonder och räntebärande, samt småbolagsfonder i Asien i aktiedepåerna så har jag blandat med bolag som borde drabbas mindre , såvida det inte blir ett ras på bösren, vidare info om exakta placeringar får du via mitt expertforum.

agans bild

edit, fel tråd.

Carl-Axel Guldbrands bild

agan skrev 5 jun, 14:06

Borren i backen.

Horn Petroleum Spuds Shabeel North Well in Puntland, Somalia

VANCOUVER, BRITISH COLUMBIA--(Marketwire - June 5, 2012) - Horn Petr...

Borren i backen.

VANCOUVER, BRITISH COLUMBIA--(Marketwire - June 5, 2012) - Horn Petroleum Corporation ("Horn Petroleum" or the "Corporation") (TSX VENTURE:HRN) is pleased to announce the commencement of drilling operations on the Shabeel North well in Puntland, Somalia, the second well in the current drilling campaign.

The Shabeel North well is targeting Upper Cretaceous Jesomma sands which had good oil and gas shows in the Shabeel well 3.5 kilometers to the south. Petrophysical analysis of downhole electrical logs in the Shabeel well indicated a potential pay zone in the Jesomma of up to 12 to 20 meters with an average porosity of 18 to 20%. It is planned to bring the rig back to the Shabeel location to test these sands to confirm their ability to flow oil once the drilling of the Shabeel North well is completed. The planned TD of the Shabeel North well is 2400 meters and drilling is expected to take 45 to 60 days to complete.

Horn Petroleum President and CEO David Grellman stated, "The Shabeel North well will test the same reservoirs that appear to be oil bearing in the nearby Shabeel well. We would expect similar or better reservoir thickness and quality as we move deeper into the basin. The results of this well should help us confirm the extent of the petroleum system in the basin and, if successful, would be another step towards proving the economic potential of the basin."

The well is being operated by Horn Petroleum which holds a 60% working interest in the Dharoor and Nugaal Valley Production Sharing Agreements ("PSA's") along with working interest partners Range Resources (20%) and Red Emperor (20%). Africa Oil Corp. holds an equity interest in Horn Petroleum of approximately 51%.

http://www.marketwire.com/press-release/horn-petroleum-spuds-shabeel-nor...

Såg precis att Petrogrand rasa med 27 %, hittar ingen förklaring. Tacksam för hjälp!

/C-A

eastoils bild
  • eastoil
  • Kön: Man
  • Ålder: 56
  • Yrke: Lärare

Borren i backen.

Borren i backen.

VANCOUVER, BRITISH COLUMBIA--(Marketwire - June 5, 2012) - Horn Petroleum Corporation ("Horn Petroleum" or the "Corporation") (TSX VENTURE:HRN) is pleased to announce the commencement of drilling operations on the Shabeel North well in Puntland, Somalia, the second well in the current drilling campaign.

The Shabeel North well is targeting Upper Cretaceous Jesomma sands which had good oil and gas shows in the Shabeel well 3.5 kilometers to the south. Petrophysical analysis of downhole electrical logs in the Shabeel well indicated a potential pay zone in the Jesomma of up to 12 to 20 meters with an average porosity of 18 to 20%. It is planned to bring the rig back to the Shabeel location to test these sands to confirm their ability to flow oil once the drilling of the Shabeel North well is completed. The planned TD of the Shabeel North well is 2400 meters and drilling is expected to take 45 to 60 days to complete.

Horn Petroleum President and CEO David Grellman stated, "The Shabeel North well will test the same reservoirs that appear to be oil bearing in the nearby Shabeel well. We would expect similar or better reservoir thickness and quality as we move deeper into the basin. The results of this well should help us confirm the extent of the petroleum system in the basin and, if successful, would be another step towards proving the economic potential of the basin."

The well is being operated by Horn Petroleum which holds a 60% working interest in the Dharoor and Nugaal Valley Production Sharing Agreements ("PSA's") along with working interest partners Range Resources (20%) and Red Emperor (20%). Africa Oil Corp. holds an equity interest in Horn Petroleum of approximately 51%.

Aquel89 skrev 15 jun, 16:06

Såg precis att Petrogrand rasa med 27 %, hittar ingen förklaring. Tacksam för hjälp!

/C-A

Torrborrning, glad att jag inte drogs med i detta case. Men ni som köpte på 10-12kr ligger fortfarande på vinst...

Borren i backen.

Borren i backen.

Aquel89 skrev 15 jun, 16:06

/C-A

eastoil skrev 15 jun, 17:06

Torrborrning, glad att jag inte drogs med i detta case. Men ni som köpte på 10-12kr ligger fortfarande på vinst...

Eastoil vart står det att det blivit Torrborrning? Läser pm:et men där står det inget om det?

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG