Statsobligationer

Statsobligationer Bevaka tråd

Startad av Urs Hofer

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Jag lärde mig redan tidigare att man aldrig kan tro på vad politiker lovar, speciell inte inom den ekonomiska sektorn. Så var det alltid.
Redan tidigare visste jag och fick det 10 år senare bekräftad genom Greklandelände att också stater kan vara en dålig låntagare. För 10 år varnade jag för vissa stadsobligationer på grund av att jag inte trodde på den berömda sagan att en stat inte kan bli insolvent.
Det löner sig inte att köpa statsobligationer på grund av att räntan är för låg och/eller risken är för stor. Jag tror inte ens på de Tyska statsobligationernas stora säkerhet. Far tillräcklig många länder omkull är också Tyskland bankrutt speciell när de kaster allt mera pengar i många länders bottenlösa träsk. Visst skall man försöka rädda vad som kan räddas men inte sådant som inte kan räddas.

..

Urs Hofer skrev 12 mar, 15:03

Jag lärde mig redan tidigare att man aldrig kan tro på vad politiker lovar, speciell inte inom den ekonomiska sektorn. Så var det alltid.
Redan tidig...
Pil nerSe hela citeringen

Urs Hofer skrev 12 mar, 15:03

Redan tidigare visste jag och fick det 10 år senare bekräftad genom Greklandelände att också stater kan vara en dålig låntagare. För 10 år varnade jag för vissa stadsobligationer på grund av att jag inte trodde på den berömda sagan att en stat inte kan bli insolvent.
Det löner sig inte att köpa statsobligationer på grund av att räntan är för låg och/eller risken är för stor. Jag tror inte ens på de Tyska statsobligationernas stora säkerhet. Far tillräcklig många länder omkull är också Tyskland bankrutt speciell när de kaster allt mera pengar i många länders bottenlösa träsk. Visst skall man försöka rädda vad som kan räddas men inte sådant som inte kan räddas.

..

:) På pricken. Just nu lever vi i en tid av en gigantisk obligationsbubbla skapad av centralbankerna. För att det skall klara sig krävs fortsatt extremt låga räntor samtidigt om de måste höja inflationen....

Hur den ekvationen skall gå ihop när världens samlade nationalekonomer tror att centralbankerna är de som skall hålla inflationen i schack och adet gör de genom att höja räntan, dvs sänka priset på de obligationer de blåst upp...

Centralbankerna sitter i moment 22. De kan inte komma ur det hela. Det är omöjligt.

Men troligtvis vill de blåsa upp aktiebubblan också för att en gång för alla driva ner avkastningsmöjligheterna på "papperstillgångar". till en nivå då kapitalet till slut söker sig till "riktiga" investeringar. Dvs in i produktion.

Men hur de skall kunna pussla ihop ett behov av inflation och en övervärderad gigantisk obligationsstock, det går bortom mitt förstånd. Någon av parametrarna kommer explodera.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG