Ratos

Ratos Bevaka tråd

Startad av Spartacus

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Fast kursen av alla analytiker betraktas som övervärderat så står den pall. Inga negativa uttal förandrade kursen. Jag är förvånad.

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Urs Hofer skrev 14 mar, 18:03

Fast kursen av alla analytiker betraktas som övervärderat så står den pall. Inga negativa uttal förandrade kursen. Jag är förvånad.

Jag kan inte annat än hålla med dig Urs, men jag tror att det kommer. Jag tror faktiskt att 2013/2014 kan bli ett ganska mörkt år, så i väntan på detta så har jag sålt av större delen av mitt innehav.

Ratos i sig är väl ett fint bolag, och oavsett vad media skriver så håller ju kursen om ägarna i bolaget tror på det. Det är alltså inte alltid att mediapsykologin fungerar.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Swedbank

Fortfarande ljummet

Vi upprepar Neutral och höjer riktkursen till 66 SEK (65) inför Ratos årliga kapitalmarknadsdag den 14 mars. Sex av de sju senaste åren har Ratos gått bättre än marknaden under de tre månaderna efter kapital-marknadsdagen. Tidtabellen är dock känslig eftersom aktien normalt faller tillbaka efter utdelningen. Portföljbolagen Bisnode och Aibel kom-mer att vara i fokus, men det blir också intressant att få ytterligare information om de kommande preferensaktierna.

aktieexpert

Ratos - spår tufft första halvår men hopp om förbättring under andra halvåret. Carnegie upprepar Behåll med målkurs 65SEK

Bengt-Erik Freiholtz skrev 18 mar, 00:03

Ratos - spår tufft första halvår men hopp om förbättring under andra halvåret. Carnegie upprepar Behåll med målkurs 65SEK

Hej,

Undrar om man borde investera i Ratos? Ska man isåfall köpa aktien eller dem nya preferensaktierna?

aktieexpert

Ratos planer på att ge ut preferensaktier innebär i korthet att 830 000 C-aktier emitteras till kursen 1 750 kronor per styck, vilket vid full teckning ger bolaget 1 452 miljoner kronor i nytt kapital. Före emissionskostnader.
Preferensaktierna ska ge en utdelning på 25 kronor per kvartal fram till ordinarie stämma 2017 och därefter planeras en höjning med 20 kronor per år. Sammantaget innebär det 100 kronor i utdelning per år i tre år motsvarande en direktavkastning på 5,7 procent. Från 2017 höjs sedan utdelningen med 20 kronor per år, innebärande en stigande direktavkastning.

I detta fallet kan det vara intressant då det är C-aktier som på sikt omvandlas till vanliga aktier.

Många bolags preferensaktier ger bara utdelning och löses sedan tillbaka till ett angivet belopp.

Placera NU. skriver vi tror att smarta pengar kommer att fortsätta förhålla sig ljummet till stamaktien utan istället favorisera preferensaktien.

Sedan är det ju ett val om Ratos med en premievärdering på 35 procent är en intressant aktie att köpa. Men i valet mellan preferensaktier och stamaktier så verkar

preferensaktier vara ett bättre val.

I en annan tråd behandlas investmentbolagsaktier mer allmänt . Rabatten har senaste året krympt väsentligt så det känns numera att köpa i denna grupp av aktier som att köpa ett index.

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 29 maj, 16:05

Ratos planer på att ge ut preferensaktier innebär i korthet att 830 000 C-aktier emitteras till kursen 1 750 kronor per styck, vilket vid full tecknin...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 29 maj, 16:05

Ratos planer på att ge ut preferensaktier innebär i korthet att 830 000 C-aktier emitteras till kursen 1 750 kronor per styck, vilket vid full teckning ger bolaget 1 452 miljoner kronor i nytt kapital. Före emissionskostnader.
Preferensaktierna ska ge en utdelning på 25 kronor per kvartal fram till ordinarie stämma 2017 och därefter planeras en höjning med 20 kronor per år. Sammantaget innebär det 100 kronor i utdelning per år i tre år motsvarande en direktavkastning på 5,7 procent. Från 2017 höjs sedan utdelningen med 20 kronor per år, innebärande en stigande direktavkastning.

I detta fallet kan det vara intressant då det är C-aktier som på sikt omvandlas till vanliga aktier.

Många bolags preferensaktier ger bara utdelning och löses sedan tillbaka till ett angivet belopp.

Placera NU. skriver vi tror att smarta pengar kommer att fortsätta förhålla sig ljummet till stamaktien utan istället favorisera preferensaktien.

Sedan är det ju ett val om Ratos med en premievärdering på 35 procent är en intressant aktie att köpa. Men i valet mellan preferensaktier och stamaktier så verkar

preferensaktier vara ett bättre val.

I en annan tråd behandlas investmentbolagsaktier mer allmänt . Rabatten har senaste året krympt väsentligt så det känns numera att köpa i denna grupp av aktier som att köpa ett index.

Vad tror ni om Ratos C-aktie? Något att satsa på och köpa?

(Strategin är att köpa och behålla under en längre period och Ratos har jag tidigare ägt och känner att det är en okey aktie).

aktieexpert

Om du summerar från olika trådar gällande investmentbolag i allmänhet och Ratos i synnerhet så tycks det mig som om investmentbolagen som grupp värderats upp , och rabatten ned medan Ratos har en premium värdering på 35 procent . Om man trots det väljer Ratos så anses preferensaktien med en något högre och säkrare utdelning vara ett bättre val.

Själv så föredrar jag andra lägre värderade aktier med dubblingspotential.

Museo12s bild

Ratos nere under 55 kr per aktie. Nästan lite otäckt. Men, ett bra köpläge.

aktieexpert

RATOS: NORDEA SÄNKER RIKTKURS TILL 52 KR (56), UPPREPAR SÄLJ

Direkt-SE 2013-06-14 09:32

STOCKHOLM (Direkt) Nordea Equity Research sänker riktkursen för investmentbolaget Ratos till 52 från 56 kronor i en analys daterad 14 juni.

Rekommendationen sälj upprepas.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG