Ratos

Ratos Bevaka tråd

Startad av Spartacus

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Ja jag blev förvånad eftersom min bedömning var att utdelningen skulle behållas på 5,50 kr. Jag hade inte förväntat mig att ett sådant stort förvärv skulle göras som nu skedde utan att pengar skulle skiftas ut istället. Tur att man har fel ibland så man inte får hybris. :)

Liksom Urs nämner så är detta säkerligen långsiktigt bättre. Vi får se. Jag vet dock inte något om Aibel i nuläget. Kanske någon som känner till oljeservicesektorn bättre har något att tillföra på den fronten?

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Nordeas investmentbolagsanalytiker Catrin Jansson till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen.
"I korthet är det utdelningssänkningen och den nya utdelningspolicyn som ligger bakom nedgraderingen; många ägare har varit lojala till Ratos tack vare utdelningen", säger hon, och fortsätter:

"På längre sikt är det positivt att Ratos återinvesterar vinster i sin portfölj, men det handlar om en lång process att bygga om portföljen och höja dess kvalitet. I det kortare perspektivet kommer det att vara negativt med en sänkt utdelning. Aktien har fortfarande en premievärdering som är omotiverad. Det kunde försvaras på kort sikt av en hög utdelning, men med den borta borde värderingspremiem försvinna."

Nordeas riktkurser och rekommendationer sätts på sex-tolv månaders sikt. Riktkursen för Ratos sänktes i och med nedgraderingen till 62 från 69 kronor

aktieexpert

Swedbank

Uppdatering
Sänker utdelningen
Ratos har investerat i oil service-bolaget Aibel och föreslår en lägre utdelning för 2012, på grund av en svag underliggande utveckling och att de vill använda kassan till investeringar. Aibel blir en betydande investering i Ratos portfölj och så här vid en första anblick ser vi ingen omedelbar omvärderingspotential. Premiumvärderingen är fortfarande hög och vi bedömer att det även fortsättningsvis finns risk i aktien. Vi upprepar Sälj och uppjusterar riktkursen till 58 SEK (57).

mazos bild
  • mazo
  • Kön: Man
  • Ålder: 52
  • Yrke: Verkstad

När Arne klev in och den nya inriktningen började få styrfart så var noterat dyrt, onoterat billigt, samt Ratos-aktien lågt värderad.

Vad kan man dra för slutsats av det? Kanske att de är en stor del av förklaringen till överavkastningen. För aktien ska vara intressant kommade lång tidsperiod så skulle Ratos behöva bli billgare, och sälja onoterat dyrt för att satsa på billigare noterade företag. Finns inget som tyder att detta kommer att ske så huvudspåret får bli att aktien kan få svårt att hävda sej.

Skulle tro Investor ligger mer rätt i och med att de kommer sälja av de "dyra" för satsa mer i "billiga" större noterade aktier, samt har en låg värdering.

aktieexpert

Ratos handlas fortfarande till en premie till SEB Enskildas generösa NAV-estimat om 57 kronor per aktie. Ratos har gjort ett bra arbete i att försvara resultatet för de största innehaven genom betydande besparingsprogram, främst i dess största cykliska innehav Inwido, tillverkare av fönster och ytterdörrar. Bland de större innehaven fortsatte Arcus-Gruppen att prestera bra, trots tillfälliga distributionsproblem och Inwido rapporterade ett rörelseresultat för fjärde kvartalet över bankens förväntningar trots vikande försäljning. SEB Enskilda anser att Ratos premiumvärdering är omotiverad. Av den anledningen upprepas säljrekommendationen med riktkurs 57 kronor. Carnegies rekommendation är Behåll i en färsk uppdatering då man inte ser någon kursstrigger

ynwas bild
  • ynwa
  • Ålder: 43
  • Yrke: Sales Manager

Bengt-Erik Freiholtz skrev 26 feb, 04:02

Ratos handlas fortfarande till en premie till SEB Enskildas generösa NAV-estimat om 57 kronor per aktie. Ratos har gjort ett bra arbete i att försvara...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 26 feb, 04:02

Ratos handlas fortfarande till en premie till SEB Enskildas generösa NAV-estimat om 57 kronor per aktie. Ratos har gjort ett bra arbete i att försvara resultatet för de största innehaven genom betydande besparingsprogram, främst i dess största cykliska innehav Inwido, tillverkare av fönster och ytterdörrar. Bland de större innehaven fortsatte Arcus-Gruppen att prestera bra, trots tillfälliga distributionsproblem och Inwido rapporterade ett rörelseresultat för fjärde kvartalet över bankens förväntningar trots vikande försäljning. SEB Enskilda anser att Ratos premiumvärdering är omotiverad. Av den anledningen upprepas säljrekommendationen med riktkurs 57 kronor. Carnegies rekommendation är Behåll i en färsk uppdatering då man inte ser någon kursstrigger

Vad tror du om Ratos på halvlång sikt 6-12?
har dom möjlighet att ta sig tillbaka till mer "normal" nivå, tex 90kr?

aktieexpert

Ratos har tidigare haft en överkurs , över substansen , då bolaget har haft en kraftig tillväxt och även en hög utdelning. I och med beslutet att sänka utdelningen från 5,50 ned till 3 kronor så tror nog bolaget inte heller på en tillväxt i klass med historiskt , så dagens kurs är t o m lite högre än vad analytikerna anser vara rätt kurs. Även om nu Handelsbanken senast höjde sin riktkurs från 55 till 60 kronor så är dagens kurs i överkant . Det behövs något extra för att investmentbolag skall få ett övervärde. Se på Kinnevik, nu Ratos. Öresund hade länge en överkurs sedan blev det delning och därefter Creades med rabatt .

xyzs bild
  • xyz
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Jag sålde idag till kursen 65 kr, till en lagom vinst.

Vad tror ni om Ratos framtid? UBS sänkte målkursen till 48 kr, å det är en betydande nedgång om detta skulle införlivas.

Jag tänker även på att man skall ge ut fler aktier i bolaget, hur kommer detta i längden att påverka?

Jag är intresserad av bolaget, men har för avsikt att avvakta och gå in sedan igen när kursen har sänkts.

Kom gärna med synpunkter.

Urs Hofers bild
aktieexpert

xyz skrev 12 mar, 12:03

Vad tror ni om Ratos framtid? UBS sänkte målkursen till 48 kr, å det är en betydande nedgång ...

Vad tror ni om Ratos framtid? UBS sänkte målkursen till 48 kr, å det är en betydande nedgång om detta skulle införlivas.

Jag tänker även på att man skall ge ut fler aktier i bolaget, hur kommer detta i längden att påverka?

Jag är intresserad av bolaget, men har för avsikt att avvakta och gå in sedan igen när kursen har sänkts.

Kursen betraktas som övervärderad men var trots det väldig stabi den senaste tiden. Den föll i sin tid när dividendutdelningen sänktes för att man behövde pengarna för nyinvesteringar. Om denna nyinvestering i framtiden visar sig bra kommer den att bli mycket mera värd än utdelningen hade vari. Jag tänker köpa Ratos vid rekyl.

xyzs bild
  • xyz
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Vad tror ni om Ratos framtid? UBS sänkte målkursen till 48 kr, å det är en betydande nedgång ...

Urs Hofer skrev 12 mar, 14:03

Kursen betraktas som övervärderad men var trots det väldig stabi den senaste tiden. Den föll i sin tid när dividendutdelningen sänktes för att man beh...

Urs Hofer skrev 12 mar, 14:03

Kursen betraktas som övervärderad men var trots det väldig stabi den senaste tiden. Den föll i sin tid när dividendutdelningen sänktes för att man behövde pengarna för nyinvesteringar. Om denna nyinvestering i framtiden visar sig bra kommer den att bli mycket mera värd än utdelningen hade vari. Jag tänker köpa Ratos vid rekyl.

Hur de nya investeringarna slår ut vet vi först senare, men klart att en ordentlig nedgång nu på 15-20% att det efter det är värt att gå in i Ratos igen (Istället för att behålla som min tanke var från början).

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG