Nästa stora??

Nästa stora?? Bevaka tråd

Startad av mj_little

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Bosaks bild
  • Bosak
  • Kön: Man
  • Yrke: pensionär

Johan Didron skrev 4 maj, 09:05

Jag passar på att damma av denna gamla tråden. Vi har sett raketer på de mindre listorna många gånger. Flera raketer har visat upp sig på AktieExperte...
Pil nerSe hela citeringen

Jag passar på att damma av denna gamla tråden. Vi har sett raketer på de mindre listorna många gånger. Flera raketer har visat upp sig på AktieExperternas forum. Den gemensamma nämnaren är att de skjuts iväg med en massa bränsle (haussningar och rekar). Sen när bränslet börjar avtal sjunker raketerna sakta tillbaka.

I nästan samtliga fall sticker kursen iväg initialt och om man säljer i tid gör man bra affärer. Senaste raketen var Saniona, som förvisso kanske fortsätter uppåt, men jag sålde av och nöjde mig med en vinst på 30%.

Så frågan är vad som blir nästa raket 2015? Vad tror experterna och övriga medlemmar?

Idag stiger Saniona med 6%. Vi är flera som har vinst, ej realiserad förstås, på 170% och mer. kanske dags att vara belåten eller finns det mera torrt krut?

Jag passar på att damma av denna gamla tråden. Vi har sett raketer på de mindre listorna många gånger. Flera raketer har visat upp sig på AktieExperte...

Jag passar på att damma av denna gamla tråden. Vi har sett raketer på de mindre listorna många gånger. Flera raketer har visat upp sig på AktieExperternas forum. Den gemensamma nämnaren är att de skjuts iväg med en massa bränsle (haussningar och rekar). Sen när bränslet börjar avtal sjunker raketerna sakta tillbaka.

I nästan samtliga fall sticker kursen iväg initialt och om man säljer i tid gör man bra affärer. Senaste raketen var Saniona, som förvisso kanske fortsätter uppåt, men jag sålde av och nöjde mig med en vinst på 30%.

Så frågan är vad som blir nästa raket 2015? Vad tror experterna och övriga medlemmar?

Inte lätt att förutse nu när biotech är så hett som det varit under en längre tid. Det krävs inte mycket för att raketen ska lyfta och kursen sticka iväg för ett bolag med lågt börsvärde och notering på någon av de mindre listorna.

Micropos Medical är ett bolag med potential att bli en kursvinnare. De har en färdig, CE-märkt produkt i RayPilot, pengar i kassan efter nyligen avslutad nyemission och en meriterad styrelse. Skulle man kunna visa att försäljningen börjar ta fart kan det bli en fin kursresa. Hög risk dock och om tiden går utan att avtal eller order presenteras lär aktien sakta dala ner mot emissionskursen 2,35.

Annars kan nästa kursvinnare mycket väl hittas bland något av de nyligen noterade forskningsbolag där intresset för listningsemissionen var högt. Till exempel Aptahem, som noterades på Aktietorget för ett par veckor sedan och övertecknades över 7 gånger. Eller CombiGene, som noteras på Aktietorget i slutet av maj och där intresset för nyemissionen också var mycket högt.

Hög risk i samtliga förslag dock. En chanspost kan de vara värda men jag skulle inte vilja investera mer än några procent av min portfölj i något av bolagen i dagsläget.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Det finns ett antal som man kan testa . Som du skriver så behövs raketbränsle för att nå nya höjder.

Africa Oil om kursen får en slutkurs på 18,50

Black Pearl har fått signal , sätt stop loss på 6,95

Saniona fortsatt intressant vid brott upp från 22,50

Dammar av denna tråd.

Vilka bolag tror ni kommer växa mest dom kommande säg 5 åren?
Vilka är mest lovande?

Kriterier som gärna får vara uppfyllda:
Dess verksamhet ska vara spännande och ha framtiden för sig.
De ska ha lågt börsvärde.
Ägare av "kött och blod."
Duktig ledning.
Plus om de visar vinst redan idag.

Så här ser det ut för de föregående 5 åren.

Aktie utv 5 år
Genesis IT 3714%
Fingerprint Cards 3381%
Arcam 3039%
Net Gaming Europe 2423%
Hexatronic Group 2415%
Hansa Medical. 2311%
Invisio Communications 1747%
Starbreeze 1688%
Fortnox 1429%
Cherry 1300%
RaySearch Laboratories 1205%
Railcare Group 1017%

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/12-aktier-som-gett-mer-aen-10-gånger-pengarna-på-5-år-1001777609

aktieexpert

Fem år , när man knappt kan se vad som sker under morgondagen.

Teknikbolag är svårt att sia om det dyker upp nya hela tiden.

Värdebolag är lättare .

Bolag som du i dag köper för 5 - 10 procent av historiska värden och som överlever .

Bland dem tror jag kommer att finnas bolag inom shipping , gastransportföretag , oljeserviceföretag.

MOGOLs bild
  • MOGOL
  • Kön: Man
  • Ålder: 55
  • Yrke: lifescience

Festivus skrev 17 mar, 11:03

Dammar av denna tråd.

Vilka är mest lovande?

Kriterier som gärna får vara uppfyllda...

Festivus skrev 17 mar, 11:03

Dammar av denna tråd.

Vilka är mest lovande?

Kriterier som gärna får vara uppfyllda:
Dess verksamhet ska vara spännande och ha framtiden för sig.
De ska ha lågt börsvärde.
Ägare av "kött och blod."
Duktig ledning.
Plus om de visar vinst redan idag.

Så här ser det ut för de föregående 5 åren.

Aktie utv 5 år
Genesis IT 3714%
Fingerprint Cards 3381%
Arcam 3039%
Net Gaming Europe 2423%
Hexatronic Group 2415%
Hansa Medical. 2311%
Invisio Communications 1747%
Starbreeze 1688%
Fortnox 1429%
Cherry 1300%
RaySearch Laboratories 1205%
Railcare Group 1017%

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/12-aktier-som-gett-mer-aen-10-gånger-pengarna-på-5-år-1001777609

Studieresultaten samt presumtivt snabbspår talar för Hansa Medical !
http://news.cision.com/hansa-medical/r/ides-selected-for-ema-priority-me...

aktieexpert

Hansa Medical: PRIME-status & stigande intresse

Hansa Medical har fått en bra start på året. Förra veckan så meddelades att IdeS har tilldelats PRIME-status av EMA för desensitisering av högsensitiserade njurtransplantationspatienter. Det är ett stort steg framåt för utvecklingen av IdeS och kan innebär en snabbare väg till marknad med prioriterad hjälp av EMA. Intresset stiger även kring IdeS i andra cirklar. Läkemedelskandidaten har varit ett samtalsämne i fler expertforum den senaste tiden med ett överlag positivt tonläge. Protokoll och konkurrenter diskuterades i detalj och resultat från den amerikanska fas II-studien presenterades. I övrigt så ökade kostnaderna under Q1, vilket gjort att vi har justerat våra estimat då vi bedömer att de kan komma att fortsätta på en högre nivå framöver. Vi har även sänkt vårt avkastningskrav till 13,2 (14,2) procent. Base Case uppgår nu till 175 (160) kronor per aktie, Bull Case till 300 (273) och Bear Case till 85 (75).

Bolaget är i princip i mål och Bull Caset kan användas som kortsiktigt mål.

Eyeonid Group är en av de papper som stigit mest på börsen i år. Bolaget är i kraftig expansion på en glödhet marknad!

2016 förvärvade Symantec en av Eyeonid's konkurrent för motsvarande ca 431:-/ Eyeonid aktie.. konkurrensen är förövrigt så gott som noll och i veckan som gick uttalade företaget sig på ett nytt kaxigare sätt att dom satsar på marknadsdominans.

26/5 2018 träder GDPR i kraft där alla företag som handhar EU medborgares identitetsuppgifter måste ha rutiner för att skydda dessa.
Redan idag har företag skyldighet att rapportera dataintrång till Datainspektionen, detta skulle jag säga är få företagare som vet om idag!

Vi kan här ev se en begynnande FPC resa.. en resa utan problem som lagerhållning/ råvarupriser/ affärspolotik som FPC drog/ drar sig med!

Triggers som bolaget sagt skall komma nu i september:
Stort avtal med MOWA, är en av de största aktörerna i Afrika som deffentitivt sätter Eyeonid på den kartan där!
Avtal med Ateles Consulting, en ny bransch öppnas där Eyeonid kommer in på IT betalmarknaden.
Certifiering för att kunna handha bankuppgifter vilket öppnar upp för hela bank och försäkringsväsendet!

Eyeonid kan som grädde på moset även så snart som inom sitt första verksamhetsår nå break even, trots massiva investeringar och nyanställningar..
Och här satsas det friskt:
En salesmanager world wide började nu i sept.
Nu i veckan fick vi ett PM om att vi anställer en vVD, en tung kille minst sagt!!
En avtalsdriftare skall även anställas nu i höst.

Eyeonid var även tidigt ute och startade ett dotterbolag i USA, än så länge vilande. Men alla företag world wide måste förhålla sig till bestämmelserna i GDPR i nästa år. Lifelock som jag tidigare nämnde jobbar förövrigt enbart mot privatmarknaden och med ett betydligt mer kostsamt sätt!! Med andra ord så ligger den Amerikanska företagsmarknaden helt öppen för Eyeonid group!

Eyeonid förvärvade i somras även Tirsys text analys företag för "kaffepengar", ett helt otroligt smart drag som gör Eyeonid group till ett komplett analysföretag.

Id och textanalysmarknaden uppskattas om ca 3-4 år omsätta uppåt 100miljarder SEK!!
Hissnande summor som föranledde en enkel kalkyl jag la ut på placeras forum för ngr veckor sedan:

Säg att Eyeonid group enbart lyckas få ynka 1% av marknaden, med en marginal på 40%, till detta med ett för ett utvecklingsbolag låga PE talet på säg 20:
(100 miljarder x 0,01 x 0,4) / 48 milj aktier x 20 = 167:-/aktie

167:-/ aktie inom en snar framtid.. ger oss drygt 10x dagens kurs!!

aktieexpert

Jag tror att kursen inte kommer att kunna hållas över nyemissionsnivån 10,50 efter att rätterna är avskilda. Här är min motivering .

Följande har jag fått fram :

29 maj skrevs

Teknikbolaget Eyeonid har beslutat att genomföra en riktad nyemission. Styrelsen utnyttjar därmed bemyndigandet från den extra bolagsstämman den 28 maj att emittera aktier. Den riktade nyemissionen omfattar högst 3 miljoner aktier till teckningskursen 4 kronor per aktie. Bolaget kommer vid fullteckning att tillföras 12 miljoner kronor före emissionskostnader. Det framgår av ett pressmeddelande.

Kapitaltillskottet ska användas för bolagets aggressiva satsning med internationella försäljningsaktiviteter. Eyeonid flaggar för att en företrädesemission kan bli aktuell under andra halvåret 2017 för att stödja bolagets expansionsstrategi.

"Jag är oerhört glad över att en av bolagets tidiga tillika större investerare, Richard Näsström, har samma tilltro till den strategi som styrelse och ledning arbetar efter och har därför valt att ytterligare fördjupa sitt engagemang genom att teckna mer än hälften av det nyemitterade aktierna", säger Daniel Söderberg, vd på Eyeonid.

Teckningskursen är beräknad utifrån volymvägd genomsnittskurs under de fem senaste handelsdagarna avrundat nedåt, vilket motsvarar en rabatt på 10 procent. Teckningstiden inleds idag den 29 maj och avslutas den 1 juni. Bolaget kommer vid fullteckning att ha 47,78 miljoner aktier utestående.

- Ingen färdig produkt
- Ingen försäljning
- tveksamma personer i ägarkretsen med kladdig historik ( Peter Gans , Richard Näsström )
- extremt tuff marknad med många likvärda produkter

Richard Näsström tecknar halva emissionen på 4 kr tidigare i år

Antar att han sålt av och nu garanterar hela emissionen från 4X Kapital AB. Hur kan man garantera hela nyemissionen från ett nystartat bolag ?

https://www.allabolag.se/5590501556/4x-kapital-ab

Nyemissionen garanteras av 4X Kapital , ett brevlådeföretag som oftast tar 10 procent i provision.

Lämna skeppet för det har jag gjort .

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG