Investeringssparkonto

Investeringssparkonto Bevaka tråd

Startad av eastoil

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

eastoils bild
  • eastoil
  • Kön: Man
  • Ålder: 55
  • Yrke: Lärare

Hej! Undrar om ni andra hoppar på det nya investeringssparkontot? Om jag säljer och tar vinst och för över till kontot, får jag dra av om jag får förlustaktier senare i år? Har förstått att det blir mindre skatt om man gör vinster och även på utdelningar? Vore tacksam för hjälp...

Bo Eloffs bild
aktieexpert

eastoil skrev 3 jan, 22:01

Hej! Undrar om ni andra hoppar på det nya investeringssparkontot? Om jag säljer och tar vinst och för över till kontot, får jag dra av om jag får förl...
Pil nerSe hela citeringen

eastoil skrev 3 jan, 22:01

Hej! Undrar om ni andra hoppar på det nya investeringssparkontot? Om jag säljer och tar vinst och för över till kontot, får jag dra av om jag får förlustaktier senare i år? Har förstått att det blir mindre skatt om man gör vinster och även på utdelningar? Vore tacksam för hjälp...

Den nya sparformen investeringskonto liknar till viss del kapitalförsäkringen eftersom vinster och utdelningar inte beskattas.

Man kan även flytta in befintliga innehav som man äger idag utan att behöva sälja och slipper därmed transaktionskostnader och risken att vara utanför marknaden. Däremot slipper man inte ifrån kapitalbeskattning på vinsten på innehavet.
Om man får förluster i kontot kan man inte kvitta dom mot vinster.

Kontot schablonbeskattas årligen och underlaget beräknas kvartalsvis.Eftersom statslåneräntan är låg blir också skatten låg.

Jag använder kapitalförsäkringen idag.

På dom flesta punkter är ju ISK och KF väldigt lika.

Det som får mig att fundera på att också öppna ett ISK är investerarskyddet och insättningsgarantin.

Finns det intresse för en tråd där vi kan jämföra ISK's från olika banker så att man gör det optimala valet av depå?

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG