Fortum

Fortum Bevaka tråd

Startad av Spartacus

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Urs Hofers bild
aktieexpert

ghpcgno skrev 14 jun, 09:06

Någon som har en kommentar runt Fortum och Eon's aktier ?
Ser att Eon ligger o pendlar på 5 års lägsta just nu, typ som Fortum gör.
Vad kan detta be...
Pil nerSe hela citeringen

ghpcgno skrev 14 jun, 09:06

Någon som har en kommentar runt Fortum och Eon's aktier ?
Ser att Eon ligger o pendlar på 5 års lägsta just nu, typ som Fortum gör.
Vad kan detta bero på , är det bara så att aktierna inte är så intressanta för kortsiktiga affärer eller är företagen verkligen så körda i botten ?
Båda har ju bra avkastning och ström kommer vi ju alltid att behöva

Urs Hofer skrev 14 jun, 10:06

I Synnerhet Eon men också Fortum hade en dålig utveckling på grund av politiska åtgärder som ofta lovar de ena men gör det sedan helt tvärtom (utsläpp...

Urs Hofer skrev 14 jun, 10:06

I Synnerhet Eon men också Fortum hade en dålig utveckling på grund av politiska åtgärder som ofta lovar de ena men gör det sedan helt tvärtom (utsläppsrätter). För Eon inverkar säkert också den Tyska "energiwende" där man avskaffar atomenergi.
Kurspotentialen i Fortum är fortfarande beroende hur bra de lyckas i Ryssland. Visar det sig att det var en bra investering finns det ett bra potential uppåt. Lyckas det inte så är redan en del diskonterad i kursen.
Fortum är fortfarande en välskött vinstmaskin och allt anad än nedkörd.

adasi skrev 14 jun, 20:06

Vad tycker ni om affären i Indien? Ny expansion på gång?

Om detta lyckas är det säkert bra annars har Fortum i motsats till de tyska energibolag klarad sig bra. Eon grundade en ny bolag (skräpbolag) där de överför allt som inte är förnybar energi medan de behåller den förnybara del, alltså vatten vind osv.
Jag har mina Fortumaktier kvar och tänker behålla dem. De brukar betala en bra dividend

larzs0ns bild
  • larzs0n
  • Kön: Man
  • Ålder: 32
  • Yrke: Student

Köpte in mig lite på känsla i fortum, dagen efter sjönk kursen med 1 euro och jag insåg att de hade precis sålt av svenska elnätet!

Opz.

Hur kommer det påverka fortum i framtiden? Känns som att själva placeringen är rätt med tanke på börsklimatet och att företaget tillhandahåller något som alltid behövs. Några tankar kring försäljningen av svenskt elnät?

Urs Hofers bild
aktieexpert

larzs0n skrev 23 mar, 16:03

Köpte in mig lite på känsla i fortum, dagen efter sjönk kursen med 1 euro och jag insåg att de hade precis sålt av svenska elnätet!

Opz.

Hur komme...

Opz.

Hur kommer det påverka fortum i framtiden? Känns som att själva placeringen är rätt med tanke på börsklimatet och att företaget tillhandahåller något som alltid behövs. Några tankar kring försäljningen av svenskt elnät?

Du kan i alla fall räkna med en utdelning från Euro 1,10 (5,47%), utdelningsdatum 1.4., I dag steg Fortum 0,8%.
Fortum säljer alla Net verksamheter. I Finland är den också såld. Det kallas renodling, pengarna används för att investera i framtiden i kärnverksamheten.
Fortum är en av få kraftföretag som går bra. Elpriserna är f.n. låg men det kan ändra sig om sommaren blir torr.
På lång sikt tror jag Fortum är bra.

Opz.

Hur komme...

Opz.

Urs Hofer skrev 23 mar, 16:03

Du kan i alla fall räkna med en utdelning från Euro 1,10 (5,47%), utdelningsdatum 1.4., I dag steg Fortum 0,8%.
Fortum säljer alla Net verksamheter. ...

Fortum säljer alla Net verksamheter. I Finland är den också såld. Det kallas renodling, pengarna används för att investera i framtiden i kärnverksamheten.
Fortum är en av få kraftföretag som går bra. Elpriserna är f.n. låg men det kan ändra sig om sommaren blir torr.

Hur ser ni på Fortum idag ? ser att dom gått rejält ner under 2015 och nu verkar ha bottnat på 13 euro ?

Urs Hofers bild
aktieexpert

Opz.

Hur komme...

Opz.

Fortum säljer alla Net verksamheter. ...

classe skrev 7 okt, 10:10

Hur ser ni på Fortum idag ? ser att dom gått rejält ner under 2015 och nu verkar ha bottnat på 13 euro ?

Jag har dem kvar
Många kraftbolag har utvecklad sig mycket dålig.
Fortum har klarad sig relativ bra.
Att Fortum sjönk beror på att de är involverad i Ryssland och att El-prisen var relativ låga på grund att överutbud.
Jag tänker hålla dem kvar.
De har inga finansiella problem och betalar en bra dividend

Urs Hofers bild
aktieexpert

Fortum sjönk i dag med 12 % orsaken är att dividenden från knapp 10 % avskildes i dag

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG