Deklaration

Deklaration Bevaka tråd

Startad av pontuso

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej

Har en fråga om hur man deklarerar köp av utländska aktieindex, som jag hoppas någon kunnig kan svara på =)

Exempel:
Om jag har handlat Amerikanska S&P index för tex 1000 dollar dvs ca 7000sek

Då ska jag väll uppge vinst/förlust & omkostnadsbelopp i svenska kronor?? eller.

Isåfall, ska jag då använda mig av medel kursen på SEK vs Dollar dagen då köpet och säljet skedde.?

Ursäkta min kanske dumma fråga men jag är inte så erfaren aktiehandlare. =)

Tack på förhand.

Mats Gessbos bild

pontuso skrev 8 dec, 17:12

Hej

Har en fråga om hur man deklarerar köp av utländska aktieindex, som jag hoppas någon kunnig kan svara på =)

Exempel:
Om jag har handlat Ameri...
Pil nerSe hela citeringen

pontuso skrev 8 dec, 17:12

Hej

Exempel:
Om jag har handlat Amerikanska S&P index för tex 1000 dollar dvs ca 7000sek

Då ska jag väll uppge vinst/förlust & omkostnadsbelopp i svenska kronor?? eller.

Isåfall, ska jag då använda mig av medel kursen på SEK vs Dollar dagen då köpet och säljet skedde.?

Ursäkta min kanske dumma fråga men jag är inte så erfaren aktiehandlare. =)

Tack på förhand.

Hej pontuso!

Skatteverket säger kort och gott att "Vinst och förlust på utländska aktier beräknas på samma sätt som för svenska aktier. "

Det betyder alltså att svaren på dina två frågor är "ja".

Johan Didrons bild

Kommer idag och imorn se över vinstera/förluster för i år. Det kan ju vara lönsamt att kvitta eventuella förluster mot vinster innan årsskiftet. Är det någon som känner till någon hjälp för detta? Det skulle spara tid när man handlat ett femtiotal ggr och dessutom utspritt över 2 år och i olika stora andelar. Något annat som kan vara till fingervisning om hur det gått är transaktionshistoriken som alla har under sina portföljer.

Övriga deklarationstips mottages gladeligen i denna tråden!

Johan Didrons bild

Såg nu att det finns nåt som heter Nordnet deklaration, ett deklarationsprogram som simulerar året som gått. Nån som provat?

http://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/deklaration.html

jhedelins bild

Hej,

Började förra året att investera i aktier i en vanlig depå.
Och nu kommer första deklarationen som skall fyllas i.

Net Entertainment hade utdelning på 2kr/aktie och dom gjorde men någon typ av inlösenaktier.

Hade 100st aktier i NET B och fick 100st inlösenaktier värda 2kr/st. Dessa löstes sen in efter några dagar och jag har 200kr i kontanta medel i min depå.

Hur räknar jag ut skatt på dessa?

Hittade denna länken men jag förstår inte?

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2012/allmannarad...

Tacksom för hjälp från en nybörjare.

Experten Bos bild
aktieexpert

jhedelin skrev 19 mar, 14:03

Hej,

Net Entertainment hade ut...

Hej,

Net Entertainment hade utdelning på 2kr/aktie och dom gjorde men någon typ av inlösenaktier.

Hade 100st aktier i NET B och fick 100st inlösenaktier värda 2kr/st. Dessa löstes sen in efter några dagar och jag har 200kr i kontanta medel i min depå.

Bolagen väljer ibland att lämna utdelningen på detta sätt med hjälp av inlösenaktier. Vid vanlig aktieutdelning så dras kapitalskatten på 30% automatiskt av skatteverket men här måste man deklarera försäljningen av inlösenaktierna och vinsten är 200kr och skatten 30% så skatten blir 60kr.

Kan rekommedera ISK Investerings spar konto där man slipper deklarationen och kan behålla aktieutdelningen och aktievinsterna utan att betala 30% kapitalskatt.

jhedelins bild

Hej,

Net Entertainment hade ut...

Hej,

Bo Eloff skrev 20 mar, 16:03

Bolagen väljer ibland att lämna utdelningen på detta sätt med hjälp av inlösenaktier. Vid vanlig aktieutdelning så dras kapitalskatten på 30% automati...

Bo Eloff skrev 20 mar, 16:03

Bolagen väljer ibland att lämna utdelningen på detta sätt med hjälp av inlösenaktier. Vid vanlig aktieutdelning så dras kapitalskatten på 30% automatiskt av skatteverket men här måste man deklarera försäljningen av inlösenaktierna och vinsten är 200kr och skatten 30% så skatten blir 60kr.

Kan rekommedera ISK Investerings spar konto där man slipper deklarationen och kan behålla aktieutdelningen och aktievinsterna utan att betala 30% kapitalskatt.

Tack!

Misstänkte det var 30% skatt på detta också.

Japp jag har öppnat en ISK nu, men courtage är 99kr istället för 9kr så det för bli dom långsiktiga investeringarna jag köper där.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG