Africa Oil tråden

Africa Oil tråden Bevaka tråd

Startad av Adolfsbergaren

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Uppgifter om HORN-oljefynd i Puntland cirkulerar vilket ger positivt utslag på AFRICA OIL men ändå starkare utslag på HORNs aktie i eftermiddag handlades i Kanada + 35 procent .

[quote]16:45
STOCKHOLM (Direkt) Tullow Oil, som är operatör för Ngamia-1-brunnen där Africa Oil har en ägarandel på 50 procent, har hittat ytterligare olja vid borrningarna.

Det framgår av ett pressmeddelande.

En olje- och gaskolumn om 140 meter har påträffats på djupet 1.800-1.940 meter. Dessa fyndigheter liknar de som har påträffats högre upp vid borrningarna.

Borrningarna fortsätter nu mot måldjupet 2.700 meter, en nivå som väntas ta tre veckor att nå.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910
Nyhetsbyrån Direkt[/quote]
Börsen gick från dagens +~3% till +~13% på cirka 10 minuter.

För närvarande på +15% idag.

[quote]16:49

(SIX) Tullow Oil uppger att bolaget vid ett möte tidigare på fredagen av misstag uppgett att Ngamia-1 borrningen var en
borrning i det primära målet och att de första resultaten tyder
på att brunnen hade genomborrat ytterligare oljeförande sand.
Det rapporterar Dow Jones Newswires på fredagen.
Tullow Oil klargör att Ngamia-1 borrningen har påträffat olja
och fas över ett bruttointervall på 140 meter från
ett djup på 1.800 till 1.940 meter.
De reservoarer liknar de som tidigare har påträffats på
grundare djup. Brunnen kommer att fortsätta att borras ned till
2.700 meters djup.
Borrningen väntas ta ytterligare tre veckor att slutföra.
Tullow är operatör vid Ngamia-1 och bolaget har en andel på
50 procent. Africa Oil har övriga 50 procent av licensen.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX[/quote]16:45
STOCKHOLM (Direkt) Tullow Oil, som är operatör för Ngamia-1-brunnen där Africa Oil har en ägarandel på 50 procent, har hittat ytterligare olja vid borrningarna.

Det framgår av ett pressmeddelande.

En olje- och gaskolumn om 140 meter har påträffats på djupet 1.800-1.940 meter. Dessa fyndigheter liknar de som har påträffats högre upp vid borrningarna.

Borrningarna fortsätter nu mot måldjupet 2.700 meter, en nivå som väntas ta tre veckor att nå.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910
Nyhetsbyrån Direkt

16:49

(SIX) Tullow Oil uppger att bolaget vid ett möte tidigare på fredagen av misstag uppgett att Ngamia-1 borrningen var en borrning i det primära målet och att de första resultaten tyder
på att brunnen hade genomborrat ytterligare oljeförande sand.
Det rapporterar Dow Jones Newswires på fredagen.
Tullow Oil klargör att Ngamia-1 borrningen har påträffat olja och fas över ett bruttointervall på 140 meter från ett djup på 1.800 till 1.940 meter. De reservoarer liknar de som tidigare har påträffats på grundare djup. Brunnen kommer att fortsätta att borras ned till 2.700 meters djup.
Borrningen väntas ta ytterligare tre veckor att slutföra.
Tullow är operatör vid Ngamia-1 och bolaget har en andel på 50 procent. Africa Oil har övriga 50 procent av licensen.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Börsen gick från dagens +~3% till +~13% på cirka 10 minuter.

För närvarande på +15% idag.

Daniel Ågrens bild

Från DI:

Di.se var på plats när bolagets vd Keith Hill mötte nyfikna aktieägare i Stockholm på torsdagskvällen.
Knappt en enda stol gapar tom i salen när den amerikanske geologen Keith Hill ställer sig bakom podiet. Familjen Lundins nya oljeletarbolag har på kort tid fått över 10.000 aktieägare i Sverige och kursen har rusat med över 400 procent hittills år

Under flera dagar har aktien också varit en de mest omsatta på Stockholmsbörsen, trots att bolaget är litet och än så länge handlas på introduktionslistan First North.

När surret från de 250 personerna i publiken har tystnat kliver Keith Hill ut på scenen.

”Jag tror att vi bara har sett toppen på isberget. Det vi har hittat hittills är galet långt över våra förväntningar”, säger han.

Africa Oil letar efter olja i Kenya, Etiopen och Somalia. Bolaget har pekat ut tolv olika platser för provborrning. Nyheter från testerna har hittills haft dramatiska effekter på aktiekursen.

När bolaget den 7 maj meddelade att det hittat ytterligare olja i brunnen Ngamia-1 i Kenya rusade aktien med 33 procent på en dag.

De senaste veckorna har kursen åkt berg- och dalbana. Det gäller även aktien i Horn Petroleum, en av Africa Oils samarbetspartners i Östafrika.

När Africa Oil lämnade sin senaste uppdatering om sökandet efter olja i den somaliska piratprovinsen Puntland, halverades Horn Petroleums börsvärde på en enda handelsdag. Det drog med sig det svenska bolagets aktiekurs, som dock klarade sig undan med ett fall på 10 procent.

När Keith Hill berättar om fyndet i Puntland beskriver han de kraftiga kursreaktionerna som ”märkliga”.

”I förra veckan skrev jag ett pressmeddelande om våra där fynd där. Jag tyckte att det var en positiv nyhet, men kursen i Horn gick ner med 50 procent. Det är svårt för mig att förstå hur folk tänker i det läget”, säger han.

En medelålders man frågar oljechefen om hur det politiska läget i Somalia påverkar bolagets verksamhet.

Keith Hill svarar att situationen i landet kräver att bolaget håller en väldigt hög säkerhetsnivå kring sina anläggningar. Han får också löpande information från Kanadas motsvarighet till CIA.

Keith Hill är mycket kritisk till den publicitet som bröderna Lundin har fått gällande den tidigare oljeutvinningen i Östafrika. Anklagelserna om att Lundin Petroleum skulle ha samarbetat med sudanska krigsherrar som har gjort sig skyldiga till folkmord avfärdas.

”Man ska inte tro på det som tidningarna här skriver. Om vi går in och visar lokalbefolkningen att vi vill vara där för att bygga upp samhället och skapa jobb så har vi dem på vår sida”, säger Keith Hill.

Efter presentationen samlas ägarna i ivrigt diskuterande smågrupper. Flera personer uttrycker sin oro över den politiska situationen i Östafrika.

”Det känns obehagligt att man inte vet vad ledarna i de här länderna kan göra om det blir ett stort fynd. De kanske tänker att de kan gå in och ta oljan som bolaget hittar”, säger en yngre man i svart t-tröja och helskägg.

”Jag tror att han (Keith Hill) har rätt i att man inte ska bry sig om det som står på bloggar och chattar. Det är bättre att bara lyssna på det som ledningen säger”, säger en annan ung man som tror starkt på bolaget.

Keith Hill har på sin väg ut ur lokalen fastnat hos en aktieägare som har ytterligare frågor. När de andra småägarna märker det samlas allt fler av dem nedanför vid scenkanten för att lyssna.

Till slut har skaran vuxit sig så stor att Keith Hill tvingas till att kapitulera. Han kliver motvilligt upp på scenen och fortsätter sitt anförande.

Felipes bild

Daniel Ågren skrev 26 maj, 20:05

Från DI:

Di.se var på plats när bolagets vd Keith Hill mötte nyfikna aktieägare i Stockholm på torsdagskvällen.
Knappt en enda stol gapar tom i sal...
Pil nerSe hela citeringen

Daniel Ågren skrev 26 maj, 20:05

Från DI:

Knappt en enda stol gapar tom i salen när den amerikanske geologen Keith Hill ställer sig bakom podiet. Familjen Lundins nya oljeletarbolag har på kort tid fått över 10.000 aktieägare i Sverige och kursen har rusat med över 400 procent hittills år

Under flera dagar har aktien också varit en de mest omsatta på Stockholmsbörsen, trots att bolaget är litet och än så länge handlas på introduktionslistan First North.

När surret från de 250 personerna i publiken har tystnat kliver Keith Hill ut på scenen.

”Jag tror att vi bara har sett toppen på isberget. Det vi har hittat hittills är galet långt över våra förväntningar”, säger han.

Africa Oil letar efter olja i Kenya, Etiopen och Somalia. Bolaget har pekat ut tolv olika platser för provborrning. Nyheter från testerna har hittills haft dramatiska effekter på aktiekursen.

När bolaget den 7 maj meddelade att det hittat ytterligare olja i brunnen Ngamia-1 i Kenya rusade aktien med 33 procent på en dag.

De senaste veckorna har kursen åkt berg- och dalbana. Det gäller även aktien i Horn Petroleum, en av Africa Oils samarbetspartners i Östafrika.

När Africa Oil lämnade sin senaste uppdatering om sökandet efter olja i den somaliska piratprovinsen Puntland, halverades Horn Petroleums börsvärde på en enda handelsdag. Det drog med sig det svenska bolagets aktiekurs, som dock klarade sig undan med ett fall på 10 procent.

När Keith Hill berättar om fyndet i Puntland beskriver han de kraftiga kursreaktionerna som ”märkliga”.

”I förra veckan skrev jag ett pressmeddelande om våra där fynd där. Jag tyckte att det var en positiv nyhet, men kursen i Horn gick ner med 50 procent. Det är svårt för mig att förstå hur folk tänker i det läget”, säger han.

En medelålders man frågar oljechefen om hur det politiska läget i Somalia påverkar bolagets verksamhet.

Keith Hill svarar att situationen i landet kräver att bolaget håller en väldigt hög säkerhetsnivå kring sina anläggningar. Han får också löpande information från Kanadas motsvarighet till CIA.

Keith Hill är mycket kritisk till den publicitet som bröderna Lundin har fått gällande den tidigare oljeutvinningen i Östafrika. Anklagelserna om att Lundin Petroleum skulle ha samarbetat med sudanska krigsherrar som har gjort sig skyldiga till folkmord avfärdas.

”Man ska inte tro på det som tidningarna här skriver. Om vi går in och visar lokalbefolkningen att vi vill vara där för att bygga upp samhället och skapa jobb så har vi dem på vår sida”, säger Keith Hill.

Efter presentationen samlas ägarna i ivrigt diskuterande smågrupper. Flera personer uttrycker sin oro över den politiska situationen i Östafrika.

”Det känns obehagligt att man inte vet vad ledarna i de här länderna kan göra om det blir ett stort fynd. De kanske tänker att de kan gå in och ta oljan som bolaget hittar”, säger en yngre man i svart t-tröja och helskägg.

”Jag tror att han (Keith Hill) har rätt i att man inte ska bry sig om det som står på bloggar och chattar. Det är bättre att bara lyssna på det som ledningen säger”, säger en annan ung man som tror starkt på bolaget.

Keith Hill har på sin väg ut ur lokalen fastnat hos en aktieägare som har ytterligare frågor. När de andra småägarna märker det samlas allt fler av dem nedanför vid scenkanten för att lyssna.

Till slut har skaran vuxit sig så stor att Keith Hill tvingas till att kapitulera. Han kliver motvilligt upp på scenen och fortsätter sitt anförande.

Vad tror alla ni om kursen till veckan mot 75 - 80 kr?
Eller blir det mycket vinsthemtagningar och kursen sjunker?

agans bild

Hittade en ljudfil på avanza från när Keith Hill var i Stockholm i torsdags.

http://www.speedyshare.com/fAfEt/20120524-190235.m4a

Carl-Axel Guldbrands bild

agan skrev 27 maj, 22:05

Hittade en ljudfil på avanza från när Keith Hill var i Stockholm i torsdags.

http://www.speedyshare.com/fAfEt/20120524-190235.m4a

Denna artikeln släpptes på di i morse.

http://mobil.di.se/c.jsp?cid=25400741&articleId=268582

Hur påverkar detta kursen tro?

Daniel Ågrens bild

Antagligen ingenting. Det var ju såklart väntat. Snacka om att de väljer sina rubriker.

Johan Didrons bild

Är det ingen här som ser detta som en högrisk investering? Det har skrivits otroligt mycket om africa oil både i tidningar och på forum. En upphaussad bubbla eller trygg investering? Jag känner mig inte lugn det minsta med tanke på att kursen pressats upp delvis pga folks höga förväntningar, men ni som har lyckats surfa på framgången hittills kan man inte annat än gratulera. Bra gjort! Själv fick man en liten del av denna kaka. :)

Med risk för att låta som en överbeskyddande moraltant. Var försiktiga med era besparingar. Det finns inga säkra investeringar!

Adolfsbergarens bild

Johan Didron skrev 29 maj, 15:05

Är det ingen här som ser detta som en högrisk investering? Det har skrivits otroligt mycket om africa oil både i tidningar och på forum. En upphaussad...
Pil nerSe hela citeringen

Johan Didron skrev 29 maj, 15:05

Är det ingen här som ser detta som en högrisk investering? Det har skrivits otroligt mycket om africa oil både i tidningar och på forum. En upphaussad bubbla eller trygg investering? Jag känner mig inte lugn det minsta med tanke på att kursen pressats upp delvis pga folks höga förväntningar, men ni som har lyckats surfa på framgången hittills kan man inte annat än gratulera. Bra gjort! Själv fick man en liten del av denna kaka. :)

Med risk för att låta som en överbeskyddande moraltant. Var försiktiga med era besparingar. Det finns inga säkra investeringar!

Jag gick ur för tidigt men har sedan köpt in mig igen, sålt och återigen köpt.
Sålde idag igen.
Med facit i hand så var det ingen bra strategi.
Men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att vi skulle gå från 8 kr upp till 80 kr utan mer detaljer kring mängden funnen olja.

Känns lite som den resan jag gjorde i Neurovive en gång i tiden.
ALLA vill vara med och tjäna enkla pengar och uppgången bara fortsätter och fortsätter.
Med dagens Kurs krävs att Africa Oil hittar väldigt mycket olja (vilket är helt möjligt). Men samtidigt ökar också risken.

Martin Vidhalls bild

Personligen inte så insatt i Africa Oil men har det kommit några uppgifter eller uppskattningar om exakt hur mycket olja man hittat?

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG