Handla med hävstång

Handla med hävstång Bevaka tråd

Startad av Xtenzion

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

När man handlar en aktie eller aktieindex med hävstång så bidrar hävstången till en effekt som jag inte helt förstår.

Säg att vi har ett värdepappar som är värt säg 1000 SEK som sedan går ner med 50 sek och slutligen går upp med 20 SEK

Då får vi följande
1000 - 50 + 20 = 970

När man handlar med hävstång, så händer något som jag inte förstår, som ni ser på exempeln nedan så desto högre hävstången är desto mer pengar försvinner, titta på exemplena nedan

2x hävstång
1000 - 100 (50x2) + 40 (20x2) = 940

3x hävstång
1000 - 150 (50x3) + 60 (20x3) = 910

4x hävstång
1000 - 200 (50x4) + 80 (20x4) = 880

Här ser vi att desto högre hävstång desto mer verkar försvinna varje gång värdepappert går upp och ner i värde.

Är det någon som kan förklara för mig hur detta fungerar?

Och en sista fråga, när man handlar med belåning så skapar detta också en sorts hävstång (jag tänker främst på belåning med CFD handel) gäller samma sak här, att desto mer svängningar desto mer pengar försvinner?!?

Jag känner mig lite smådum, för hur jag än vänder och vrider på detta så förstår jag inte hur pengar kan försvinna när man handlar med hävstång och värdet går upp och ner, jag vill gärna få det till att det slutar på samma summa oavsett hävstång.

Väldigt tacksam ifall någon kunde förklara detta för mig.

Tack på förhand!
Mvh
Mikael

Martin Vidhalls bild

Xtenzion skrev 29 okt, 15:10

När man handlar en aktie eller aktieindex med hävstång så bidrar hävstången till en effekt som jag inte helt förstår.

Säg att vi har ett värdepappar...
Pil nerSe hela citeringen

Xtenzion skrev 29 okt, 15:10

Säg att vi har ett värdepappar som är värt säg 1000 SEK som sedan går ner med 50 sek och slutligen går upp med 20 SEK

Då får vi följande
1000 - 50 + 20 = 970

När man handlar med hävstång, så händer något som jag inte förstår, som ni ser på exempeln nedan så desto högre hävstången är desto mer pengar försvinner, titta på exemplena nedan

2x hävstång
1000 - 100 (50x2) + 40 (20x2) = 940

3x hävstång
1000 - 150 (50x3) + 60 (20x3) = 910

4x hävstång
1000 - 200 (50x4) + 80 (20x4) = 880

Här ser vi att desto högre hävstång desto mer verkar försvinna varje gång värdepappert går upp och ner i värde.

Är det någon som kan förklara för mig hur detta fungerar?

Och en sista fråga, när man handlar med belåning så skapar detta också en sorts hävstång (jag tänker främst på belåning med CFD handel) gäller samma sak här, att desto mer svängningar desto mer pengar försvinner?!?

Jag känner mig lite smådum, för hur jag än vänder och vrider på detta så förstår jag inte hur pengar kan försvinna när man handlar med hävstång och värdet går upp och ner, jag vill gärna få det till att det slutar på samma summa oavsett hävstång.

Väldigt tacksam ifall någon kunde förklara detta för mig.

Tack på förhand!
Mvh
Mikael

Läs den här artikeln tycker det förklarar allt på ett bra sätt.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/varning-for-bjorn.html

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG