fonder/aktier/räntekonton? Placering av gåva

fonder/aktier/räntekonton? Placering av gåva Bevaka tråd

Startad av simon90

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

simon90s bild
  • simon90
  • Kön: Man
  • Ålder: 30
  • Yrke: Tekniker

Hejsan.

Ska i nästa månad få lite pengar som min farmor och farfar sparat åt mig genom åren.

Vad är bäst att placera pengarna på en tidshorisant på max 2 år?

Aktier/aktiefonder känns lite riskabelt i dessa tider. Så då är det väl räntefonder/räntekonton som gäller?
Möjligheten att månadsspara ska fortfarande finnas.

Skulle va tacksam om nån ville hjälpa mig i denna djungel av fonder och värdepapper av alla dess slag.

Ska man dela upp det som man tar 50/50 mellan aktier och räntor?

Ja kom gärna med förslag.

Mvh Simon

Daniel Lindhes bild

simon90 skrev 16 okt, 20:10

Hejsan.

Ska i nästa månad få lite pengar som min farmor och farfar sparat åt mig genom åren.

Vad är bäst att placera pengarna på en tidshorisant p...
Pil nerSe hela citeringen

simon90 skrev 16 okt, 20:10

Hejsan.

Vad är bäst att placera pengarna på en tidshorisant på max 2 år?

Aktier/aktiefonder känns lite riskabelt i dessa tider. Så då är det väl räntefonder/räntekonton som gäller?
Möjligheten att månadsspara ska fortfarande finnas.

Skulle va tacksam om nån ville hjälpa mig i denna djungel av fonder och värdepapper av alla dess slag.

Ska man dela upp det som man tar 50/50 mellan aktier och räntor?

Ja kom gärna med förslag.

Mvh Simon

Jag skulle nog sätta 50% på en high yield fond och resterande på aktier. Det man aldrig vet är ifall det kommer en lågkonjunktur som många förespråkar. Jag tycker det finns många bra aktier till ett bra pris på stockholmsbörsen.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

En tidshorisont på 2 år känns lite kort . Om du kan tänka dig något längre så är aktiefonder ett bra sätt att få en bra förräntning på sparade pengar.

Räntefonder i dag ger nästan ingenting. De långa räntorna i Sverige är de lägsta på mer än 100 år . En väl sammansatt portfölj av några olika fonder kommer att på sikt ge en bra utveckling. T ex en fond som satsar på svenska storbolag där bolagen ger en direktavkastning på kanske 5 - 6 procent är en bra satsning på sikt.

Beroende lite på var du öppnar en depå så har ju olika institut olika fondval. Avanza är ett sådant som dessutom inte har några avgifter. Sedan kan du ju även välja fonder utan köp och sälj avgifter .

Några exempel på fonder i länder som har bra ekonomi , förväntas ha stabila valutor samt inte har besparingsbehov framöver .

Carlsson Asien Small Cap

Carnegie Swedish Small Cap/Large Cap

DnB Nor Navigator

East Capital Ryssland

Fidelity Funds China Focus

JPM Global Natural Resources

Swedbank Robur Stella Sverige

simon90s bild
  • simon90

Tack för svaren!

Man kan säga så att i alla fall 50% av pengarna kommer jag behöva om cirka 2år. Den återstående hälften kan jag ha insatt på fonder/aktier betydligt längre.

Tanken va att om 2012 blir ett riktigt skit år på börsen kanske man kunde stoppa in den återstående hälften i stabila bolag på Large cap under nästa höst. Men som sagt, skulle det va så enkelt så skulle man inte behöva sitta här och fundera.

Har också allemansfonderna kvar som mor och far har sparat i. Men dessa tänkte jag också vikta över till några av de nya fonderna jag skaffar.

Svårt val detta då man inte är allt för väl insatt (börjar få lite kött på benen) och det är rätt mycket pengar ur min synvinkel det handlar om.

Men tackar och bockar för att ni tog er tid att svara på mina frågor. Nu är det bara att läsa på sig lite på fonderna ni gav förslag på och bilda sig en egen uppfattning.

Mvh Simon

simon90s bild
  • simon90

Har precis tittat igenon morningstar och vad tror ni om följande:

Avanza zero eller Carlson sverige koncis

Swedbank robur råvarufond

East capital china C acc sek

Lannebo småbolag

Skulle gärna vilja ha tips om en fond som har globalt stora bolag med goda tillväxtmöjligheter, Tex Coca-cola, Exxon, Sinopec osv

Ryssland, samt Asien och Afrika är marknader jag tror kommer gå bra framöver. Finns det någon fond eller liknande som har bakat in allt i ett tror ni?

Mvh SImon

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

AVANZA ZERO

Fonden är en passivt förvaltad indexfond som har målsättningen att ge fondandelsägarna en förmögenhetsutveckling som i så stor utsträckning som möjligt följer utvecklingen för SIX30RX. SIX30RX är uppbyggt kring de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.

Carlson Sverige Koncis

Fonden placerar i svenska aktier. I förvaltningen tillämpas vår investerinsgprocess för svenska aktier. Vi tar däremot inte någon hänsyn till om bolaget är litet eller stort utan vi köper endast de bolag som vi tror allra mest på. I syfte att vår analys skall få genomslagskraft så är antalet aktier koncentrerade till mellan 15 - 20 företag .

Lite liknande uppbyggnad, dock är Avanza Zero en passiv fond utan förvaltningsavgift medan Carlson är en aktiv fond med avgift. Här får man välja den som har bäst record. På 1 månad , 3 månader , 6 månader och 1 år så leder Avanza Zero stort.

BlackRock GF - US Basic Value A2 USD

The Fund seeks to maximise capital growth and, secondly, income, expressed in US dollars by investing primarily in US equities that the Manager considers undervalued and therefore represent basic investment value. Currency exposure is normally unhedged.

Ett exempel på en fond som innehåller många av de bolag som du söker.

Fidelity Funds-EMEA A Acc

Fidelity Investments Emerging Europe, Middle East and Africa syftar till att ge långsiktig kapitaltillväxt genom investeringar i företag med huvudkontor eller med större delen av sin verksamhet i Central, Östra eller södra Europa (inklusive Ryssland), Mellanöstern och Afrika.

East Capital China C Acc

Fonden erbjuder en långsiktig kapitalförvaltning inriktad på kinesiska bolag noterade i Hong Kong.

East Capital China har slagit Fidelity under en treårsperiod , dock har skillnaden jämnats ut ut under senaste året, om det beror på att East Capital köpte bolaget av Gustav Renman är svårt att säga. Så mitt val har blivit Fidelity .

Fidelity Funds-China Focus A USD

Fonden investerar i kinesiska värdepapper som är börsnoterade i Kina och Hongkong, men även i värdepapper i icke-kinesiska företag som har en betydande del av sina inkomster från Kina.

Handelsbanken Råvarufond

Fonden är en indexfond som i sina placeringar söker efterlikna SHB Commodity Index Excess Return med syfte att över tiden ge en avkastning som så nära som möjligt överensstämmer med indexets avkastning. Indexet är framtaget av Handelsbankens råvaruexperter och består av omkring 15 st råvaror som är viktiga för de nordiska ekonomierna. De råvaror som har störst vikt är olja, elektricitet, koppar, aluminium och guld.

Sett över tiden så har Handelsbanken lyckats avsevärt bättre än Swedbank .

Swedbank Robur Råvarufond

Placerar globalt i företag verksamma inom råvarumarknaden.

Slutligen Lannebo småbolag , Handelsbanken och SEB har lyckats en aning bättre över tiden än Lannebo .

Du får leta dig fram som jag gör och jämföra olika förvaltare.

salters bild
  • salter
  • Ålder: 77
  • Yrke: f.d egen företaga...

simon90 skrev 16 okt, 21:10

Tack för svaren!

Man kan säga så att i alla fall 50% av pengarna kommer jag behöva om cirka 2år. Den återstående hälften kan jag ha insatt på fonder...

simon90 skrev 16 okt, 21:10

Tack för svaren!

Man kan säga så att i alla fall 50% av pengarna kommer jag behöva om cirka 2år. Den återstående hälften kan jag ha insatt på fonder/aktier betydligt längre.

Tanken va att om 2012 blir ett riktigt skit år på börsen kanske man kunde stoppa in den återstående hälften i stabila bolag på Large cap under nästa höst. Men som sagt, skulle det va så enkelt så skulle man inte behöva sitta här och fundera.

Har också allemansfonderna kvar som mor och far har sparat i. Men dessa tänkte jag också vikta över till några av de nya fonderna jag skaffar.

Svårt val detta då man inte är allt för väl insatt (börjar få lite kött på benen) och det är rätt mycket pengar ur min synvinkel det handlar om.

Men tackar och bockar för att ni tog er tid att svara på mina frågor. Nu är det bara att läsa på sig lite på fonderna ni gav förslag på och bilda sig en egen uppfattning.

Mvh Simon

Hej Simon!
Ett lite sent inlägg...jag skulle lägga 50% i Brummers Multi Strategy Fund(en hedgefond),som har lyckats klart bra de senaste 8-10 åren.....de 50% du behöver om 2 år skulle jag inte gambla med mht till rådande marknadsläge-stor risk för fortsatta börsnedgångar....

simon90s bild
  • simon90

Vad tror panelen om Swedbanks Afrikafond?
Afrika är en kontinent jag verkligen tror på, på lite längre sikt. Vad har ni för tankar kring afrika? Finns det andra mer spännande ställen/världsdelar att investera i långsiktigt?

Mvh Simon

Jan Axings bild
aktieexpert

simon90 skrev 23 jan, 21:01

Afrika är en kontinent jag verkligen tror på, på lite längre sikt. Vad har ni för tankar kring afrika? Finn...

simon90 skrev 23 jan, 21:01

Afrika är en kontinent jag verkligen tror på, på lite längre sikt. Vad har ni för tankar kring afrika? Finns det andra mer spännande ställen/världsdelar att investera i långsiktigt?

Mvh Simon

Svårt att säga något om Afrika. Det verkar som om kineserna köper upp kontinenten vilket gör det lite surt för investerare i resten av världen.

Swedbank Robur Afrikafond som inte har något med Robur att göra trots namnet sticker inte direkt ut i kategorin även om den ligger i övre skiktet. Fonden har hemvist i Luxemburg under Swedbank SA.

Jag håller JPM Africa Equity A (acc) - USD högre med sin mer normala avgift på 1,5%. Swedbank vill ha 2,4% för sin utan att ge tillbaka på det. Swedbanks fond är liten med ett par hundra miljoner i kapital vilket kan motivera den högre avgiften men jag tycker inte att det syns i resultatet.

Standardavvikelsen i kategorin är rätt låg vilket enligt branschens sätt att mäta gör kategorin medelriskabel. Min egen uppfattning är att regionen är högrisk då jag gärna vill väga in den politiska risken. En hel marknad kan försvinna i en militärkupp t.ex.

Jag ser Afrika som en krydda i portföljen med potential men vill gärna se tecken på god tillväxt innan jag handlar på mig en fond igen.

Låt er inte luras av att Swedbanks fond ligger på topp just nu, fonden har haft tur bara senaste veckan.

Fonder så som Afrika, Irak, Kazakstan etc med inriktning mot "mindre" tillväxtsmarknader brukar väl gå bra i början bl.a. beroende på att inflöde av kapital då sker och höjer värderingarna (finns ju ett begränsat antal bolag att köpa in sig i). Efter ett tag då nyhetens behag lagt sig så brukar det väl jämna ut sig och de oftast ganska höga avgifterna äter upp eventuell överavkastning. När något sedan händer så rasar det ordentligt (förutom avgifterna så klart som består).

simon90s bild
  • simon90

Tack för svaren. Väldigt intressanta svar, fonder är enda alternativet jag vet när det gäller att månadspara, då jag har ett aktie courtage på minst 99kr. Har för tillfället bara lannebo mixfond och allemansfonden III som mor och far har sparat i, Allemansfonden hade jag tänkt att sälja av vid något tillfälle. Men man är alltid för sent ute.

Tack ännu en gång och vad har ni för funderingar kring råvarufonder?

Mvh Simon

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG