Strategi

Strategi Bevaka tråd

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Jag har till mina barnbarn och barnbarnsbarn sparanden som kanske intresserar en del av er.

Det redskap jag använer är konjunkturbarometern som du finner på denna länk.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Konjunkturen---Baro...

Jag har barnens sparande i en Aktie Indexfond Sverige och en penningmarknadsfond.

Strategin går ut på att jag ser medianvärdet 100 på barometern som medianlinjen.
När kusen som nu ligger på 96,9 så börjar jag göra byten från penningmarknad till aktiemarknad.

Allteftersom kuserna nu rör sig neråt så köper jag in mig mer och mer i aktiefonden och så länge vi befinner oss under 100 så köps aktier in succesivt.
Gör alltså fondbyten varje månad och hela kapitalet ligger placerat i dessa 2 fonder.

De nyinsättningar som görs placeras i Aktiefonden så länga vi ligger under 100.

Sen när vi passerar 100 på barometern så sälj succesivt vinsterna av från aktiefonden och läggs in i räntefonden.

Man prickar aldrig toppen eller botten på detta sätt, men det gör att man över tid slår de 10-11% som börsen avkastar över tid och jag har sett att det med min strategi gett över 20% årligen och det tycker jag är bra för det lilla angagemang som behövs.

Man slipper gissa sig till vart marknaden är på väg och man sover gott om natten.

Låt trenden bli din vän.

Har ni frågor eller funderingar kring denna strategi är ni hjärtligt välkomna att ställa frågor så skall jag hjälpa er så gott jag kan.

Har andra portföljer under utvärdering där jag valt 4 innehav och dessa är Råvaror, Tillväxtmarknader, Sverige, Ränta. Här gör jag lite annorlunda för att kunna jämföra den årliga avkastningen och strategin är lite annorlunda här.
Strategin i dessa portföljer under utvärdering är att den 1:a i varje månad omfördela så att det ligger 25% i vardera tillgångsklass.

Hur väl detta slår ut vet jag inte än då så kort tid gått och jag återkommer i ärendet den dag jag kan jämföra dessa 2 olika alternativ som endast kräver 30 min engagemang månatligen och den tiden är det värt att lägga ner på ens sparande.

Lyckas ni hitta en vinnansde strategi och sedan det viktigaste " verkligen hålla er till den fullt ut" då kommer ni att se att det inte är speciellt svårt att få pengarna att växa.

För som ni alla vet så är det så mycket råd som kommer över oss dagligen via alla media vi har idag. Problemet är oftast att då informationen når oss via media så har insatta personer i bolagen redan agerat och ni kommer alltid att vara 2:a på bollen.

Därför kan en egen utarbetad strategi vara bra och lyckosam.

Många jämför just sparanden i aktier och fonder. Personligen tycker jag inte att man kan jämföra detta så enkelt. Allt beror helt på ens strategi. Fördelen med fonderna är att om jag skulle följa mina strategier och frekvent omvikta varje Söndag 52 ggr/år så skulle fördelen givetvis falla på fondsparande pga att jag slipper Courtage vid varje affär.
Sen under stora delar av tiden ligger jag i Pennningmarknadsfond med en årlig avgift på 0,1%.
Aktieindexfonden betalar jag 0,00% avgift för och det är svårt att klå i aktieaffärer med stort engagemang.

Sen den som jag ser det stora fördelen med fonder är just att man kommer åt marknader som annars skulle kosta massor i form av avgifter (ibland dubbla) på vissa marknader. Ofta tar aktieaffärer också på lite udda marknader tid att utföra och jag har i mina egna sparanden valt att köra med 50% aktier och 50% fonder just för att komma åt de marknader jag har stor tilltro till.

Lyssna på andra, tro på dig själv.

Mvh

aktieexperten skrev 9 okt, 10:10

Jag har till mina barnbarn och barnbarnsbarn sparanden som kanske intresserar en del av er.

Det redskap jag använer är konjunkturbarometern som du f...
Pil nerSe hela citeringen

aktieexperten skrev 9 okt, 10:10

Det redskap jag använer är konjunkturbarometern som du finner på denna länk.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Konjunkturen---Baro...

Jag har barnens sparande i en Aktie Indexfond Sverige och en penningmarknadsfond.

Strategin går ut på att jag ser medianvärdet 100 på barometern som medianlinjen.
När kusen som nu ligger på 96,9 så börjar jag göra byten från penningmarknad till aktiemarknad.

Allteftersom kuserna nu rör sig neråt så köper jag in mig mer och mer i aktiefonden och så länge vi befinner oss under 100 så köps aktier in succesivt.
Gör alltså fondbyten varje månad och hela kapitalet ligger placerat i dessa 2 fonder.

De nyinsättningar som görs placeras i Aktiefonden så länga vi ligger under 100.

Sen när vi passerar 100 på barometern så sälj succesivt vinsterna av från aktiefonden och läggs in i räntefonden.

Man prickar aldrig toppen eller botten på detta sätt, men det gör att man över tid slår de 10-11% som börsen avkastar över tid och jag har sett att det med min strategi gett över 20% årligen och det tycker jag är bra för det lilla angagemang som behövs.

Man slipper gissa sig till vart marknaden är på väg och man sover gott om natten.

Låt trenden bli din vän.

Har ni frågor eller funderingar kring denna strategi är ni hjärtligt välkomna att ställa frågor så skall jag hjälpa er så gott jag kan.

Har andra portföljer under utvärdering där jag valt 4 innehav och dessa är Råvaror, Tillväxtmarknader, Sverige, Ränta. Här gör jag lite annorlunda för att kunna jämföra den årliga avkastningen och strategin är lite annorlunda här.
Strategin i dessa portföljer under utvärdering är att den 1:a i varje månad omfördela så att det ligger 25% i vardera tillgångsklass.

Hur väl detta slår ut vet jag inte än då så kort tid gått och jag återkommer i ärendet den dag jag kan jämföra dessa 2 olika alternativ som endast kräver 30 min engagemang månatligen och den tiden är det värt att lägga ner på ens sparande.

Lyckas ni hitta en vinnansde strategi och sedan det viktigaste " verkligen hålla er till den fullt ut" då kommer ni att se att det inte är speciellt svårt att få pengarna att växa.

För som ni alla vet så är det så mycket råd som kommer över oss dagligen via alla media vi har idag. Problemet är oftast att då informationen når oss via media så har insatta personer i bolagen redan agerat och ni kommer alltid att vara 2:a på bollen.

Därför kan en egen utarbetad strategi vara bra och lyckosam.

Många jämför just sparanden i aktier och fonder. Personligen tycker jag inte att man kan jämföra detta så enkelt. Allt beror helt på ens strategi. Fördelen med fonderna är att om jag skulle följa mina strategier och frekvent omvikta varje Söndag 52 ggr/år så skulle fördelen givetvis falla på fondsparande pga att jag slipper Courtage vid varje affär.
Sen under stora delar av tiden ligger jag i Pennningmarknadsfond med en årlig avgift på 0,1%.
Aktieindexfonden betalar jag 0,00% avgift för och det är svårt att klå i aktieaffärer med stort engagemang.

Sen den som jag ser det stora fördelen med fonder är just att man kommer åt marknader som annars skulle kosta massor i form av avgifter (ibland dubbla) på vissa marknader. Ofta tar aktieaffärer också på lite udda marknader tid att utföra och jag har i mina egna sparanden valt att köra med 50% aktier och 50% fonder just för att komma åt de marknader jag har stor tilltro till.

Lyssna på andra, tro på dig själv.

Mvh

leif60 skrev 9 okt, 10:10

Hej!
Intressanta tips som fungerar.
Nu när barometern är under 100, hur fördelar du insättningarna?
Börja du lugnt och ökar efter hand tills du mär...
Pil nerSe hela citeringen

leif60 skrev 9 okt, 10:10

Hej!
Intressanta tips som fungerar.
Nu när barometern är under 100, hur fördelar du insättningarna?
Börja du lugnt och ökar efter hand tills du märker att barometern börjar vända upp?

Hej Leif60

Ja jag är gammal och klok som mina barnbarn säger.
Nu är dom iallafall partiska, men lite har man väl rätt att ta åt sig.

Jag gissar att du menar den första strategin jag nämner, den med 50% av vardera?

När barometern ligger som nu under 100 så börjar jag att gå in med alla mina nya insättningar enbart i aktiefonden, inget i räntefonden.

Just nu har jag från toppen av barometern lyckats flytta allt i penningmarknad. Ett som bekant lyckat drag.

2007-07 började jag varje månad sälja av aktiefonden och flytta till penningmarknad. 2009-04 var jag i princip enbart i penningmarknad.

2009-05 började jag lägga över 10% varje månad. Brukar i regel vara 5-10% som jag flyttar över. 2011-03 började så nedgången och vinster såldes av. Man hinner inte fullt ut från aktier, men man får otroligt bra avkastning iallafall jämfört med index.

Jag förde sen över månadsvis till Penningmarknad och nu from 2011-08 kör jag in 10% från penningmarknad till aktiefond för att sedan köra på så varje månad som det ligger under 100.

Så förenklat kan man säga att investera månatligen i aktier när barometern ligger under 100, sälj av månatligen när den ligger över 100.

För mig har det fungerat alldeles över förväntan.
Man slipper lägga in känslomässiga beslut, konjunkturen får leda ens placeringar.

Har sett under alla mina år att trendföljande placeringar är helt överlägsna känslomässiga placeringar.

Jag har andra portföljer jag analyserar och den med 4 innehav kan nog bli den som kommer att ge mest framledes. Men osvuret är bäst. För kort tid har gått med den portföljen för att en objektiv och rättvis bedömning skall kunna göras. Återkommer den dagen om jag får ha hälsan kvar och huvudet fortfarande fungerar.

Mvh

Sandbloms bild
  • Sandblom
  • Kön: Man
  • Ålder: 41
  • Yrke: Entreprenör

Hej!

Låter väldigt intressant detta och har lite frågor,

När du flyttar över från en fond till den andra, sprider du ut det så det blir 4ggr/mån eller endast 1 gång? Spelar detta någon större roll i det långa loppet?

Om barometern håller sig under 100 tillräckligt länge så får detta konsekvensen att allt kapital till slut ligger i indexfonden? Eller är det endast vinsten som du flyttar över?
Varför jag undrar är då du skriver något om 50% i varje som rör till det lite.

När började du använda dig av denna strategi och vad har du uppnått för avkastning sedan dess?

Mvh

Sandbloms bild
  • Sandblom
  • Kön: Man
  • Ålder: 41
  • Yrke: Entreprenör

Ingen annan på forumet som har något att tillägga angående denna strategi?

Eller är det som det låter, lite för bra för att vara sant?

Urs Hofers bild
aktieexpert

Sandblom skrev 14 okt, 08:10

Ingen annan på forumet som har något att tillägga angående denna strategi?

Eller är det som det låter, lite för bra för att vara sant?

Nämnda strategier är klassiska motströmsstrategier.
Man skall alltid gå mot strömmen, viktig är bara den riktiga timing med vilken man kan optimera motströmsstrategi.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG