Swing- och daytrading tråden

Swing- och daytrading tråden Bevaka tråd

Startad av Mot miljonen

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Johan Didrons bild

Johan Didron skrev 8 aug, 10:08

Då har vi kommit till en punkt som kan bli ett bra startskott för lite Bull och Bear trading, eller rolette rött eller svart som vissa kallar det. Jag...
Pil nerSe hela citeringen

Då har vi kommit till en punkt som kan bli ett bra startskott för lite Bull och Bear trading, eller rolette rött eller svart som vissa kallar det. Jag kommer att sälja av ca 10-15% av portföljen och avsätta pengarna till detta gambling nöjet. Förra hösten gick det riktigt bra med denna trading och med lite tur har man flyt även nu.

VIX index som tidigare nämnts är nu på den lägsta nivån på väldigt länge. Som man kan se på nedan diagram går börsen upp när VIX går ner. Eftersom VIX är såpass lågt torde det inte sjunka så mycket mer. Därmed borde börsen gå ner på kort sikt. VIX är ju ingen indikator för börsmarknaderna på längre sikt ska ju tilläggas. Jag återkommer när det börjar handlas.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EVIX+Interactive#symbol=%5Evix;rang...

Mikeobab skrev 8 aug, 15:08

Hej Johan! Det börjar nog bli dags! Det gick ju ganska bra förra hösten så det är väl värt att pröva. Jag funderar själv på BULL OMX X4 C så får vi se...

Hej Johan! Det börjar nog bli dags! Det gick ju ganska bra förra hösten så det är väl värt att pröva. Jag funderar själv på BULL OMX X4 C så får vi se om vi kommer att se VIX klättra. Har du funderat ut vilket instrument som du ska isf. "gambla" med?

Hej Mikeobab. Ja nu har man fått loss lite likvid och har nu börjat spåna lite på instrument. Det finns ännu fler nu att välja mellan i jämförelse med fjol. Antar att det inte är större skillnad. Skrockfull som man är blir det nog samma som sist, Bear2/ och Bull2.

Faktum är att jag funderar på om det blir dags för Beartrend nu. Vad tror börssiaren och Jan om detta?

Marknaden/spekulanterna mår bra och börsen har gått upp senaste veckorna. Dags för en liten tillfällig dipp?

Johan Didrons bild

Sådär, första köpet gjort. Det blev Xact bear2 till ca 8% av portföljen.

Museo12s bild

Johan Didron skrev 9 aug, 10:08

Lycka till!
: )

Mikeobabs bild

Det blev lite xact bear 2 för mig också och hoppas det går vägen...nu håller vi tummarna. Vi får uppdatera varandra i forumet om vår eventuella lycka eller i värsta fall ångest :)

Johan Didrons bild

Mikeobab skrev 10 aug, 12:08

Det blev lite xact bear 2 för mig också och hoppas det går vägen...nu håller vi tummarna. Vi får uppdatera varandra i forumet om vår eventuella lycka ...

Mikeobab skrev 10 aug, 12:08

Det blev lite xact bear 2 för mig också och hoppas det går vägen...nu håller vi tummarna. Vi får uppdatera varandra i forumet om vår eventuella lycka eller i värsta fall ångest :)

Det låter bra. Vi kanske får några fler entusiaster med oss i bästa fall. Om inte annat är detta en bra metod att lära sig följa svängningarna på börsen.

Du har satsat lite mer än mig ser jag. För mig är detta knappast någon nervpers denna gång. Blev lite för mycket av den varan i fjol hehe. För min del är det snarare en hävstång och gardering ifall börsen sjunker och en extra push ifall den går upp. Så det blir nog varken lycka eller ångest men en liten krydda blir det allt. Iofs 8% av portföljen kanske utgör 15-20 % om några månader. Då blir det lite mer nervöst.

Gordinis bild

Jag har också sålt av några innehav och står stand-by för lite Bull/Bear-trading :)
Jag håller med Johan, när VIX ligger så här lågt och så här länge så borde det komma en större rörelse snart. Frågan är om det blir uppåt eller nedåt? Jag var ganska säker på att det skulle bli nedåt till för ett par veckor sedan när börserna tokvände uppåt igen. Nu känns det lite osäkert tycker jag. Lite mer bestämd riktning och lite mer volym vore önskvärt :)

börssiarens bild

Då har vi kommit till en punkt som kan bli ett bra startskott för lite Bull och Bear trading, eller rolette rött eller svart som vissa kallar det. Jag...

Då har vi kommit till en punkt som kan bli ett bra startskott för lite Bull och Bear trading, eller rolette rött eller svart som vissa kallar det. Jag kommer att sälja av ca 10-15% av portföljen och avsätta pengarna till detta gambling nöjet. Förra hösten gick det riktigt bra med denna trading och med lite tur har man flyt även nu.

VIX index som tidigare nämnts är nu på den lägsta nivån på väldigt länge. Som man kan se på nedan diagram går börsen upp när VIX går ner. Eftersom VIX är såpass lågt torde det inte sjunka så mycket mer. Därmed borde börsen gå ner på kort sikt. VIX är ju ingen indikator för börsmarknaderna på längre sikt ska ju tilläggas. Jag återkommer när det börjar handlas.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EVIX+Interactive#symbol=%5Evix;rang...

Hej Johan! Det börjar nog bli dags! Det gick ju ganska bra förra hösten så det är väl värt att pröva. Jag funderar själv på BULL OMX X4 C så får vi se...

Hej Johan! Det börjar nog bli dags! Det gick ju ganska bra förra hösten så det är väl värt att pröva. Jag funderar själv på BULL OMX X4 C så får vi se om vi kommer att se VIX klättra. Har du funderat ut vilket instrument som du ska isf. "gambla" med?

Johan Didron skrev 9 aug, 09:08

Hej Mikeobab. Ja nu har man fått loss lite likvid och har nu börjat spåna lite på instrument. Det finns ännu fler nu att välja mellan i jämförelse med...

Johan Didron skrev 9 aug, 09:08

Hej Mikeobab. Ja nu har man fått loss lite likvid och har nu börjat spåna lite på instrument. Det finns ännu fler nu att välja mellan i jämförelse med fjol. Antar att det inte är större skillnad. Skrockfull som man är blir det nog samma som sist, Bear2/ och Bull2.

Faktum är att jag funderar på om det blir dags för Beartrend nu. Vad tror börssiaren och Jan om detta?

Marknaden/spekulanterna mår bra och börsen har gått upp senaste veckorna. Dags för en liten tillfällig dipp?

Ja Johan jag tror du är ganska rätt ute vad beträffar börsen på medellång sikt. Kommer nog kunna bli en skakig höst när fokus riktas mot europas problemekonomier igen. Nödlånen sinar och tillväxten blir sämre än väntat och den negativa spiralen fortsätter. Snart kanske det går raskt utför för de idag välmående ekonomierna som Sverige. Stark krona kommer ge bekymmer för exportindustrin så småningom. Jag har delvis positionerat mig sålde av alla aktiefonder i både PPM och tjänstepension förra veckan. Fortsätter dock med mina intressanta småbolag ett tag till sedan är det inte omöjligt att det blir lite bears igen.

mvh

Johan Didrons bild

Va kul att fler hakat på i swingtänket. Då får vi hålla kontakten här på tråden och se hur det utvecklar sig för oss. Spännande också att se om vi kommer tycka olika. Sedan bearinköpet har vi inte sett några rörelser av betydelse åt något håll. Tittar man på OMX30 3 års diagram kan man antyda en viss stabilitet i jämförelse med uppgångarna 2011. Stabilitet är för mig ett positivt tecken så på lång sikt (1 år) känns bull intressant.

Gordinis bild

I gårdagens kursstaplar syns det tydliga key reversals i DJ och NASDAQ. Och i OMXS 30 är det divergens mot både volym och stochastic sedan slutet på juli.
Å andra sidan är det bara svaga nedgångar på de amerikanska börserna just nu med index ned på 02-03%. Så frågan är om det är en vanlig 1-3 dagars rekyl i en uppåtgående trend eller om det är större vändning på gång?
Jag chansar på att det kommer en lite större rekyl och köper en post XACT BEAR precis innan börsens stängning.
Det lär väl visa sig ganska snart om det var rätt eller fel :)

Johan Didrons bild

Gordini skrev 22 aug, 17:08

I gårdagens kursstaplar syns det tydliga key reversals i DJ och NASDAQ. Och i OMXS 30 är det divergens mot både volym och stochastic sedan slutet på j...

Gordini skrev 22 aug, 17:08

I gårdagens kursstaplar syns det tydliga key reversals i DJ och NASDAQ. Och i OMXS 30 är det divergens mot både volym och stochastic sedan slutet på juli.
Å andra sidan är det bara svaga nedgångar på de amerikanska börserna just nu med index ned på 02-03%. Så frågan är om det är en vanlig 1-3 dagars rekyl i en uppåtgående trend eller om det är större vändning på gång?
Jag chansar på att det kommer en lite större rekyl och köper en post XACT BEAR precis innan börsens stängning.
Det lär väl visa sig ganska snart om det var rätt eller fel :)

Hej Gordini. Lite så jag tänker också. Jag inväntar ytterligare nedgång på 2 % på OMX30 innan jag säljer. Vanligt är det nu att man luras av en mini rekyl upp innan det fortsätter ner igen.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG