Swing- och daytrading tråden

Swing- och daytrading tråden Bevaka tråd

Startad av Mot miljonen

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

leif60s bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 13 sep, 17:09

Kanske för att jag varit med länge , 37 år på aktiemarknaden. Visst allt det som du skriver kan hända och händer, det är ju därför som vi har en sajt ...
Pil nerSe hela citeringen

Kanske för att jag varit med länge , 37 år på aktiemarknaden. Visst allt det som du skriver kan hända och händer, det är ju därför som vi har en sajt där vi skall hjälpas åt att hitta de bästa bolagen med bäst framtidsutsikter, vilket jag har lyckats med över tiden.

Har studerat indexkurvor över de senaste hundra åren och dessa styrker mina påståenden. Om det bara vore eländes elände oavsett tidshorisont vem skulle då investera i företag ?

Tag t ex Elekta och Wallenstam som nu har utsetts till årtiondets bästa placeringar , det gäller att hitta framtidens bästa placeringar .

Bägge aktierna har presterat ca 300 % under de senaste tre åren , det är sådant som ger en bra pension , en kapitaluppbyggnad över tiden.

Det är ingen glorifierad syn , det är ekonmisk verklighet .

Johan Didrons bild

börssiaren skrev 13 sep, 15:09

Det blev oljebear igen för mig,ligger kvar med det några dagar troligtvis.

Lycka till själv!

Johan Didron skrev 13 sep, 16:09

Står utanför helt nu för första gången på flera år. Om någon vecka alt. om börsen går upp en fyra-fem procent på kort tid blir det Bear igen. Så här s...

Johan Didron skrev 13 sep, 16:09

Står utanför helt nu för första gången på flera år. Om någon vecka alt. om börsen går upp en fyra-fem procent på kort tid blir det Bear igen. Så här ser morgondagen ut för er som gillar att daytrada:

STATISTIK
Japan: industriproduktion (def) juli kl 6.30
Finland: KPI augusti kl 8.00
Mäklarstatistik: bostadspriser augusti kl 8.00
Storbritannien: arbetslöshet augusti kl 9.30
EMU: industriproduktion juli kl 11.00
USA: PPI augusti kl 14.30
USA: detaljhandel augusti kl 14.30
USA: lager osålda varor juli kl 16.00
USA: DOE veckovisa oljelager kl 16.30

Mikeobab skrev 13 sep, 16:09

vad fick dig att fatta det för dig mkt ovanliga beslutet?

Ovanligt beslut generellt sett eller för mig menar du?

Stod mer eller mindre utanför igår också (bara 6 procent i Bear). Har siktet helt och hållet mot trading på kort sikt. Av princip köper jag inte Bull i en Bearmarket och tvärtom. Hellre väntar jag in rekylen och köper mer Bear senare. Därav är portföljen helt likvid.

På några månader sikt köper jag nog aktier igen, men tills dess tradar jag med Bear. Eventuellt blir det ett mindre C-radinköp emellan.

börssiarens bild

Kanske för att jag varit med länge , 37 år på aktiemarknaden. Visst allt det som du skriver kan hända och händer, det är ju därför som vi har en sajt ...

Kanske för att jag varit med länge , 37 år på aktiemarknaden. Visst allt det som du skriver kan hända och händer, det är ju därför som vi har en sajt där vi skall hjälpas åt att hitta de bästa bolagen med bäst framtidsutsikter, vilket jag har lyckats med över tiden.

Har studerat indexkurvor över de senaste hundra åren och dessa styrker mina påståenden. Om det bara vore eländes elände oavsett tidshorisont vem skulle då investera i företag ?

Tag t ex Elekta och Wallenstam som nu har utsetts till årtiondets bästa placeringar , det gäller att hitta framtidens bästa placeringar .

Bägge aktierna har presterat ca 300 % under de senaste tre åren , det är sådant som ger en bra pension , en kapitaluppbyggnad över tiden.

Det är ingen glorifierad syn , det är ekonmisk verklighet .

Bengt -Erik jag håller med om att det finns många aktier som kommer gå bra framöver på lång sikt men det finns sämre också. Jag fick uppfattningen av att du rekommenderade aktier i allmänhet och det tror jag är fel läge när kanske konjunkturen precis är på väg att bromsa in.. Och jag tror inte på eländes elände oavsett tidshorisont men risken är stor att det blir kräftgång 1,2 eller kanske 3 år. Nu behöver det verkligen inte bli så,men alla problem återstår att lösa så jag ser inte positivt på börsen som allmänhet förrän ljusning är i sikte. Men lyckas man som du hitta de bästa aktierna så är ju risken mindre eller t om obefintlig.

Ps All denna befolkningsökning leder också till att nya bolag startas som konkurrerar många av de gamla bolagen. Det är inte bara konsumenter som föds utan även nya entrepenörer. Och i varje land som får det tillräckligt bra som vi i väst börjar ofta
befolkningsmängden gå åt andra hållet.
mvh

Johan Didrons bild

Hej Johan !

Varför inte några "vanliga" aktier i portföljen.

Alla dessa olika instrument som nu finns är ju i många fall ett nollsummesspel ,lite...

Hej Johan !

Alla dessa olika instrument som nu finns är ju i många fall ett nollsummesspel ,lite som svart och rött på rouletten . Beroende på tur och skicklighet .

Medan vanliga aktier till bra kurser har ju alltid ett värde av underliggande produkter,varumärken, försäljning , vinster , utdelningar.

Inför en förväntad uppgång om några veckor så kan det bli en bra årsavslutning.

Hej Bengt-Erik

Jag kommer snart att köpa aktier igen, men jag känner inte att det är någon brådska. Det är möjligt att det är billigt men när läget i omvärlden är osäkert ser jag ingen anledning till att chansa.

Anledningen till att jag tror mer på Bear är för att börsen inte än nåt de låga nivåer vi såg förra finanskrisen. Så frågan är egentligen om denna kris är tuffare än finanskrisen 2008-2009?

leif60s bild

Hej Johan !

Alla dessa olika instrument som nu finns är ju i många fall ett nollsummesspel ,lite...

Hej Johan !

Alla dessa olika instrument som nu finns är ju i många fall ett nollsummesspel ,lite som svart och rött på rouletten . Beroende på tur och skicklighet .

Medan vanliga aktier till bra kurser har ju alltid ett värde av underliggande produkter,varumärken, försäljning , vinster , utdelningar.

Johan Didron skrev 13 sep, 18:09

Hej Bengt-Erik

Jag kommer snart att köpa aktier igen, men jag känner inte att det är någon brådska. Det är möjligt att det är billigt men när läget ...

Hej Bengt-Erik

Jag kommer snart att köpa aktier igen, men jag känner inte att det är någon brådska. Det är möjligt att det är billigt men när läget i omvärlden är osäkert ser jag ingen anledning till att chansa.

Anledningen till att jag tror mer på Bear är för att börsen inte än nåt de låga nivåer vi såg förra finanskrisen. Så frågan är egentligen om denna kris är tuffare än finanskrisen 2008-2009?

Hej Johan !

Hej Johan !

Hej Bengt-Erik

Jag kommer snart att köpa aktier igen, men jag känner inte att det är någon brådska. Det är möjligt att det är billigt men när läget ...

Hej Bengt-Erik

leif60 skrev 13 sep, 18:09

Att börsen var lite väl optimistisk under2009-2010 kan man konstatera. Ska vi verkligen behöva börja om vid den lägsta nivån från 2008? Vi får vänta o...

leif60 skrev 13 sep, 18:09

Att börsen var lite väl optimistisk under2009-2010 kan man konstatera. Ska vi verkligen behöva börja om vid den lägsta nivån från 2008? Vi får vänta och se.
I morgon tror jag att vi får en topp på omx och att vi ska påbörja en nedgång snart igen.

Jag har börjat titta på lite aktier......Clas Olson......Axfood........

Clas olson

Clas Ohlson AB ser. B ligger i en fallande trend och fortsatt negativ utveckling innanför denna indikeras. Har fallit kraftigt efter säljsignal från en huvud-och-skuldra-formation vid utbrottet ner genom stödet vid 102. Målkursen vid 86.10 är nu nått, men formationen signalerar en fortsatt utveckling i samma riktning. Aktien har stöd vid ca 67.00 kronor och motstånd vid ca 85.00 kronor. Positiv volymbalans stärker aktien på kort sikt. Aktien anses totalt sett tekniskt negativ på medellång sikt.

Sjunker den ner mot stödet tar jag nog in i aktien.....men mindre summa.

Axfood

Axfood AB ligger i en stigande trend och vidare uppgång inom denna indikeras. Kursen har nu dessutom fallit tillbaka mot golvet i trendkanalen, något som bör ge en reaktion upp. Befinner sig i en rektangelformation mellan stödet på 206 och motståndet på 247. Etablerat genombrott på en av dessa nivåer signalerar fortsatt utveckling i samma riktning. Aktien har stöd vid ca 222 kronor och motstånd vid ca 240 kronor. Aktien anses totalt sett tekniskt svagt positiv på medellång sikt.

Axfood är en bra aktie om denna oroliga marknad fortsätter. Brukar ligga i den ibland och försöka köpa billigt & ta hem vinst när den känns dyrare.

Lättare sagt än gjort, men denna aktie har jag följt många år & är lite kär i den, men har aldrig gift mig med den tack & lov.

Mvh

EMU:s industriproduktion juli klockan 11.00
USA:s PPI augusti klockan 14.30
USA:s detaljhandel augusti klockan 14.30
USA:s lager osålda varor juli klockan 16.00
USA:s DOE veckovisa oljelager klockan 16.30

Vi har dock blivit rätt vana vid både bra och dålig statistik så det känns inte som om de kommer att ha en speciellt stor inverkan på kurserna. I alla fall inte om inga stora förändringar sker.

Mikeobabs bild

Mot miljonen skrev 14 sep, 11:09

USA:s lager osålda varor juli ...

Vi har dock blivit rätt vana vid både bra och dålig statistik så det känns inte som om de kommer att ha en speciellt stor inverkan på kurserna. I alla fall inte om inga stora förändringar sker.

Varför skippar du BULL och Bear? Är det läge för aktie tror du?

Mikeobab skrev 14 sep, 12:09

Jag köper in Bearx2 nu & ligger kvar ett tag och hoppar av om bytet blir fel.

Ledig nu så jag kan hålla kolla på OMX timgrafen.

Mvh

Mikeobabs bild

Mikeobab skrev 14 sep, 12:09

Mot miljonen skrev 14 sep, 12:09

Jag köper in Bearx2 nu & ligger kvar ett tag och hoppar av om bytet blir fel.

Ledig nu så jag kan hålla kolla på OMX timgrafen.

Mvh

ja varför tror du på nedgång på em när politikerna "mutar" markanden med små små godisbitar?

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG