Grekland

Grekland Bevaka tråd

Startad av xyz

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Ny på forumet och tänkte skriva mitt första inlägg.

Jag är intresserad av att investera viss del av mitt kapital i olika utsatta områden i världen, i denna tråden tänkte jag att vi (helst ni) kunde hjälpa mig att finna bra bolag i detta land som står på randens kant!

Vad skall man tänka på när man investerar i Grekland?
Vad för områden skall man investera i?

Ytterst tacksam för hjälpen

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Min fråga är ju då förstås varför du har intresse av att investera i länder som är på väg att gå i konkurs ? Grekland kommer i sinom tid att få göra en nedskrivning av sina skulder, och att få göra en ordnad konkurs. Grekland har ju till skillnad från Ryssland 1997 knappast några tillgångar som kan vända utvecklingen till en positiv förändring , möjligen att sälja av en del öar som har kommit i förslag. Länder som går i konkurs , t ex Argentina , Venezuela , m fl brukar ju inte ge en bra utdelning i slutändan, I Greklands fall så har ju t o m grekerna själva flyttat sitt kapital till Schweiz för att undgå katastrofen. Men om du nu ändå vill investera i Grekland så är det enklast att via fonder som har grekiska aktier i sitt innehav . Det borde ju finnas företag som har framtiden för sig , t ex rederier, bolag inom turistnäring o s v. Ett utträde ur EU samarbetet , med ett införande av drachmer borde ge ett uppsving både åt exportföretag och turistnäring. Men som sagt fonder med blandat innehåll . Att direktinvestera i grekiska företag går knappast via vanliga nätmäklare utan får i så fall ske via Bank, och det kan då bli dyrt med dubbla courtage. Men lycka till i ditt sökande , kan bli bra med tålamod på sikt.

Johan Didrons bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 11 jul, 02:07

Min fråga är ju då förstås varför du har intresse av att investera i länder som är på väg att gå i konkurs ? Grekland kommer i sinom tid att få göra e...
Pil nerSe hela citeringen

Min fråga är ju då förstås varför du har intresse av att investera i länder som är på väg att gå i konkurs ? Grekland kommer i sinom tid att få göra en nedskrivning av sina skulder, och att få göra en ordnad konkurs. Grekland har ju till skillnad från Ryssland 1997 knappast några tillgångar som kan vända utvecklingen till en positiv förändring , möjligen att sälja av en del öar som har kommit i förslag. Länder som går i konkurs , t ex Argentina , Venezuela , m fl brukar ju inte ge en bra utdelning i slutändan, I Greklands fall så har ju t o m grekerna själva flyttat sitt kapital till Schweiz för att undgå katastrofen. Men om du nu ändå vill investera i Grekland så är det enklast att via fonder som har grekiska aktier i sitt innehav . Det borde ju finnas företag som har framtiden för sig , t ex rederier, bolag inom turistnäring o s v. Ett utträde ur EU samarbetet , med ett införande av drachmer borde ge ett uppsving både åt exportföretag och turistnäring. Men som sagt fonder med blandat innehåll . Att direktinvestera i grekiska företag går knappast via vanliga nätmäklare utan får i så fall ske via Bank, och det kan då bli dyrt med dubbla courtage. Men lycka till i ditt sökande , kan bli bra med tålamod på sikt.

Tror du inte Bengt-Erik att kurserna i Grekland redan har spekulerats ned? Dvs den rädda marknaden utgår från det värsta. Jag minns att du funderade på att köpa japanska fonder kort efter att Tsunamikatastrofen inträffade. Ser du mer långsiktiga problem med Grekland kanske?

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Jag läste någonstans att Grekland har i stort sett visat underskott under 80 år , så det landet har inget annat än ekonomiskt elände framför sig .
Lite grann som bilföretaget SAAB som visat underskott under 30 år . Ett företag kan ju läggas ner men inte ett land .
För Grekland på sikt så återstår inte annat än att under ordnade former gå i konkurs, göra ackord på sina skulder , kanske blir det 75 % som skrivs av och 25 % som "betalas" under 30 år gissningsvis. Landet har ju inte ens pengar till de löpande utgifterna ännu mindre att betala skulder, men som jag skrivit tidigare Argentina gick ju i konkurs för några år sedan och världen gick ju inte under då heller.
Nej Grekland hålls under armarna en tid tills världsekonomin har stabiliserats sedan låter man yxan falla. Men landet är trevligt att turista i , och med drachmer så blir det även billigt , precis som Turkiet i dag.
Japan , det landet kommer tillbaka helt klart, köpte fonder i Japan direkt efter katastrofen , men på grund av handläggningstiden blev den procentuella uppgången liten.
Japan har ju även ett astronomiskt underskott , har ju stimulerat ekonomin med upplåning under många år , det som skiljer är att deras befolkning har ett sparande som kompenserar.

xyzs bild
  • xyz

Min fråga är ju då förstås varför du har intresse av att investera i länder som är på väg att gå i konkurs ? Grekland kommer i sinom tid att få göra e...

Tack för era svar!

Min tanke var att inte investera i fonder då jag är emot den avgift som tas ut löpande, utan kan mycket väl betala mer i courtage!

Enligt mig kommer Grekland alltid vara turistvänligt, dock kanske mer eller mindre i perioder så som denna, men på sikt är nog turister Greklands framtid.

Så som jag skrev så är jag inte enbart intresserad av Grekland, utan har tänkt mig en 10% av investeringarna i utsatta områden, alltså en parallell portfölj bredvid min "vanliga".

Min strategi är som oftast "köp och behåll", så uthålligheten har jag och jag är inte beroende av att kursen skall stiga över dagen,

När vi ändå pratar om Japan så är jag intresserad av byggföretag/konstruktion i det landet, men är lite dåligt insatt för tillfället.

Jag är alltså inte intresserad av att investera i själva landet (index eller liknande) utan i företag som kan växa i krisen.

Johan Didrons bild

Investeringar i grekiska bolag är en mycket svår fråga tror jag som svensk att svara på. Såvida vi inte har någon grekexpert här på forumet? =)

Om du inte är intresserad av att köpa fonder skulle jag letat fram ett etablerat investmentbolag som har investerat en andel i grekiska bolag eftersom jag tror det blir väldigt svårt att träffa rätt på enskilda aktier/bolag.

Jag förstår hur du tänker. Även om det ser mörkt ut just kommer Grekland i framtiden att fortsätta vara ett turistparadis och därmed också ett land att räkna med. Samtidigt, när ett land är på ekonomisk nedgång finns det alltid marknadsandelar att ta över för de som har god likvid och djärva nog att våga investera.

xyzs bild
  • xyz

Johan Didron skrev 28 jul, 11:07

Investeringar i grekiska bolag är en mycket svår fråga tror jag som svensk att svara på. Såvida vi inte har någon grekexpert här på forumet? =)

Om d...

Johan Didron skrev 28 jul, 11:07

Om du inte är intresserad av att köpa fonder skulle jag letat fram ett etablerat investmentbolag som har investerat en andel i grekiska bolag eftersom jag tror det blir väldigt svårt att träffa rätt på enskilda aktier/bolag.

Jag förstår hur du tänker. Även om det ser mörkt ut just kommer Grekland i framtiden att fortsätta vara ett turistparadis och därmed också ett land att räkna med. Samtidigt, när ett land är på ekonomisk nedgång finns det alltid marknadsandelar att ta över för de som har god likvid och djärva nog att våga investera.

Precis Johan, investmentbolag vore "nog" inte en tokig investering! Allt handlar ju om att inte vara beroende av de likvider man avsätter, att kunna ha dem "borta" några år är ju en förutsättning till att göra investeringar utomlands och speciellt i drabbade länder.

Då blir uppdraget att leta investmentbolag i Grekland, Japan och USA nu då :)
Och nej, en post i Berkshire är inte aktuellet! ;)

Urs Hofers bild
aktieexpert

Ta inte för givet att Greklandavdalet är under taket, tvärtom tror man i Tyskland inte att de privata långivarna tecknar avtalet under, speciellt inte Hedgefonderna som vill förtjäna- och inte förlora pengar, och då faller avtalet. Det kan föra till turbulens.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Urs Hofer skrev 22 feb, 12:02

Ta inte för givet att Greklandavdalet är under taket, tvärtom tror man i Tyskland inte att de privata långivarna tecknar avtalet under, speciellt inte...

Ta inte för givet att Greklandavdalet är under taket, tvärtom tror man i Tyskland inte att de privata långivarna tecknar avtalet under, speciellt inte Hedgefonderna som vill förtjäna- och inte förlora pengar, och då faller avtalet. Det kan föra till turbulens.

På fredag har i Tyskland den första tungviktaren (Minister) rekommenderad att Grekland lämnar EMU frivillig och åter inför sin egen valuta.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Ta inte för givet att Greklandavdalet är under taket, tvärtom tror man i Tyskland inte att de privata långivarna tecknar avtalet under, speciellt inte...

Urs Hofer skrev 26 feb, 10:02

På fredag har i Tyskland den första tungviktaren (Minister) rekommenderad att Grekland lämnar EMU frivillig och åter inför sin egen valuta.

En gallup visar i dag att 93% av den Tyska befolkning inte understöder vidare subventioner till Grekland medan 7 % var för. Man kan med rätt fråga sig hur länge politiken kan motstå folkets fordringar med hänsyn att Tyskarna snart har val

Urs Hofer skrev 26 feb, 10:02

Urs Hofer skrev 27 feb, 11:02

En gallup visar i dag att 93% av den Tyska befolkning inte understöder vidare subventioner till Grekland medan 7 % var för. Man kan med rätt fråga sig...

Urs Hofer skrev 27 feb, 11:02

En gallup visar i dag att 93% av den Tyska befolkning inte understöder vidare subventioner till Grekland medan 7 % var för. Man kan med rätt fråga sig hur länge politiken kan motstå folkets fordringar med hänsyn att Tyskarna snart har val

Ja sprickan mellan Tyska folket och dess ledning växer för varje dag. ECBs LTRO har gjorts specifikt för att försöka undanhålla möjligheten för den Tyska Författningsdomstolen att säga nej till allt Greklandsunderstöd. LTRO är på pappret inte QE men i praktiken kommer det att bli det eftersom när det blir dags för återbetalning måste de rulla den vidare. Och troligtvis utöka den drastiskt eftersom skulderna i Euroländerna kommer fortsätta öka kraftigt de närmaste 3 åren. Det enda de gör är att sparka burken nerför gatan.

Det kan bli väldigt stökigt i Tyskland om eller kanske rättare när det visar sig att Grekerna inte klarar av att uppfylla de löften de nu lämnat.

Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt att Eurons enda chans är att Tyskland lämnar den. Men eftersom Tyskland är det land som har mest att tjäna på dess vidare existens så blir det nog osannolikt att de gör det.

Så vad har vi att vänta oss det närmaste året då?

Jo att arbetslösheten stiger kraftigt i Euroland. 10,1% redovisades idag. Det är bara en viskning av vad som kommer. När besparingarna börjar få effekt i Italien, Frankrike (som ännu inte ens börjat avisera besparingar) Spanien etc, så kommer ofelbart arbetslösheten stiga enormt.

Och med den kommer konsumtionen falla.

Skatteintäkterna kommer falla etc etc.

OCh gapet mellan Den Politiska Klassen och medborgarna kommer öka än mer. Spänningarna kommer öka osv.

Det ser inte ljust ut hur mycket än politiker och media vill framställa det som skett som ett enormt steg mot paradiset.

Tillgångsinflationen som drivs på av den ökade likviditeten blir alltmer absurd. Men ett resultat av friska pengar och en extrem lågränte miljö. Man försöker tvinga in massorna i aktiemarknaden så att avkastningen på aktier blir så låg att realekonomiinvsteringar framstår som lönsamma. Om de lyckas... :) Tja vem vet. Mycket skall falla på plats för att det skall gå.

Bernanke sa en intressant sak idag. De räknar att det tar mellan 10 och 15 år innan de får ordning på sitt budgetunderskott i USA. Sen kan alla räkna ut hur mycket de måste få ekonomis att expandera för att det skall gå.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG