Varningsflagg för bioteknikaktier .

Varningsflagg för bioteknikaktier . Bevaka tråd

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Allt material är saxat från tidningen Affärsvärlden Nr 23 , 9 Juni 2011
Rekommenderar att de av våra läsare som är intresserade läser artikeln i sin helhet .

Bioteknik aktier är något alla normala aktiesparare ska undvika . Någon annan slutsats går inte att dra av Affärsvärldens genomgång av börsens forskningsbolag.

De senaste veckorna har bjudit på kursdramatik för några av börsens mer omskrivna papper.
Active Biotech tappade fem miljarder kronor i börsvärde när en konkurrent redovisade bättre resultat
för en kommande ms-medicin än vad Active har kunnat visa.

Branschkollegan Diamyds kurskollaps strax efter beskedet att en fas III - studie visat att bolagets vaccinkandidat mot ungdomsdiabetes inte fungerar är än mer dramatisk. I dagarna är nedgången 92 procent vilket är något av ett rekord.

De här båda krascherna är tyvärr inga engångshändelser utan kurssvängningar som den som köper bioteknikaktier måste räkna med . Ta exempelvis Tripep, numera i skepnad av Chron Tech Pharma , vars hiv projekt havererat två gånger.
I september 2001 föll kursen 85 procent på kort tid. I september 2006 var det dags igen , då halverades kursen .Hiv projektet lades ned och bolaget bytte inriktning. Chronkursen har fallit till 36 öre, en nedgång med 99 procent sedan introduktionen. Under samma tid har börsen som helhet stigit med 60 procent.

Samma sak gäller för bolag efter bolag i branschen . Forskarbolagsaktier faller medan börsen stiger. En genomgång enligt en ganska bred definition, av de 25 aktier inom bioteknik och medicinsk forskning som finns noterade på Stockholmsbörsen och dess olika sidlistor visar att den som köper aktier på lång sikt så gott som säkert gör en dålig affär .
Bland de sämsta avkastarna finns Artimplant ,som är ett mellanting mellan bioteknikbolag och ett medtech -företag. Biophausia (under uppköp) , Chron Tech Pharma,. Epicept Corp samt Karo Bio som alla tappat 96-99 procent i värde jämfört med index.

Bara ett papper på den stora börslistan står tydligt på plus , nämligen tillverkaren av nyttiga bakterier , Biogaia.

Men lärdomen för mindre aktiesparare är nära nog övertydlig . Den som investerar i bioteknikbolag måste vara beredd att förlora allt sitt kapital.

Johan Didrons bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 6 jul, 21:07

Rekommenderar att de av våra läsare som är intresserade läser artikeln i sin ...
Pil nerSe hela citeringen

Rekommenderar att de av våra läsare som är intresserade läser artikeln i sin helhet .

Bioteknik aktier är något alla normala aktiesparare ska undvika . Någon annan slutsats går inte att dra av Affärsvärldens genomgång av börsens forskningsbolag.

De senaste veckorna har bjudit på kursdramatik för några av börsens mer omskrivna papper.
Active Biotech tappade fem miljarder kronor i börsvärde när en konkurrent redovisade bättre resultat

Branschkollegan Diamyds kurskollaps strax efter beskedet att en fas III - studie visat att bolagets vaccinkandidat mot ungdomsdiabetes inte fungerar är än mer dramatisk. I dagarna är nedgången 92 procent vilket är något av ett rekord.

De här båda krascherna är tyvärr inga engångshändelser utan kurssvängningar som den som köper bioteknikaktier måste räkna med . Ta exempelvis Tripep, numera i skepnad av Chron Tech Pharma , vars hiv projekt havererat två gånger.
I september 2001 föll kursen 85 procent på kort tid. I september 2006 var det dags igen , då halverades kursen .Hiv projektet lades ned och bolaget bytte inriktning. Chronkursen har fallit till 36 öre, en nedgång med 99 procent sedan introduktionen. Under samma tid har börsen som helhet stigit med 60 procent.

Samma sak gäller för bolag efter bolag i branschen . Forskarbolagsaktier faller medan börsen stiger. En genomgång enligt en ganska bred definition, av de 25 aktier inom bioteknik och medicinsk forskning som finns noterade på Stockholmsbörsen och dess olika sidlistor visar att den som köper aktier på lång sikt så gott som säkert gör en dålig affär .
Bland de sämsta avkastarna finns Artimplant ,som är ett mellanting mellan bioteknikbolag och ett medtech -företag. Biophausia (under uppköp) , Chron Tech Pharma,. Epicept Corp samt Karo Bio som alla tappat 96-99 procent i värde jämfört med index.

Bara ett papper på den stora börslistan står tydligt på plus , nämligen tillverkaren av nyttiga bakterier , Biogaia.

Men lärdomen för mindre aktiesparare är nära nog övertydlig . Den som investerar i bioteknikbolag måste vara beredd att förlora allt sitt kapital.

En bra poäng värd att understrykas. Det finns många forskarbolag där ute som verkar vara guldcase som bara inte kan gå fel, sen kommer den negativa överraskningen.

Man börjar så smått inse att det finns mycket pengar att tjäna för dem som sätter igång dessa bolag samt deras insiderpolare. Man köper aktier i ett bolag som med garanti släpper positiva nyheter enligt marknadens förväntningar och aktien stiger. Man tar också hjälp av "haussarna" för att aktierna ska ta mer fart uppåt.

Det gäller sedan att göra en snygg exit innan den negativa överraskningen kommer. Beror den snygga utgången på bra tajming eller rena insidertips?

Mao pengar finns att tjäna även bolaget består av luft och även om dessa luftaktier faller i slutändan. Det gäller bara att ta sig ut i tid. För att ta sig ut i tid på ett bra sätt bör du känna styrelsen och haussarna väl.

Är detta en rimlig uppfattning om bioteknik situationen eller är jag cynisk mån tro? Jag syftar givetvis inte på alla bioteknikföretag i denna text.

Adolfsbergarens bild

Rekommenderar att de av våra läsare som är intresserade läser artikeln i sin ...

Johan Didron skrev 7 jul, 09:07

En bra poäng värd att understrykas. Det finns många forskarbolag där ute som verkar vara guldcase som bara inte kan gå fel, sen kommer den negativa öv...

En bra poäng värd att understrykas. Det finns många forskarbolag där ute som verkar vara guldcase som bara inte kan gå fel, sen kommer den negativa överraskningen.

Man börjar så smått inse att det finns mycket pengar att tjäna för dem som sätter igång dessa bolag samt deras insiderpolare. Man köper aktier i ett bolag som med garanti släpper positiva nyheter enligt marknadens förväntningar och aktien stiger. Man tar också hjälp av "haussarna" för att aktierna ska ta mer fart uppåt.

Det gäller sedan att göra en snygg exit innan den negativa överraskningen kommer. Beror den snygga utgången på bra tajming eller rena insidertips?

Mao pengar finns att tjäna även bolaget består av luft och även om dessa luftaktier faller i slutändan. Det gäller bara att ta sig ut i tid. För att ta sig ut i tid på ett bra sätt bör du känna styrelsen och haussarna väl.

Är detta en rimlig uppfattning om bioteknik situationen eller är jag cynisk mån tro? Jag syftar givetvis inte på alla bioteknikföretag i denna text.

Johan!

Visst ska man ha respekt för biotechaktier och de kast som kan bli.
Nu är det givetvis en lämplig tid att skriva dessa varningstexter efter att Diamyd backat 90 % på en dag.
Men ska man beskriva helhetsbilden av dessa bolag får man inte glömma att det finns många som gjort oerhört bra affärer.

Neurovive gick upp 700% på 3-4 månader, Diamyd gick upp över 300% på 3 månader, Active biotech flerdubblades på kort tid. Du kan utöka listan om du vill med kursdubblare.

Så sammanfattningsvis kan man säga att potentialen är enorm men även risken. Det är inget krav att vara med på hela resa, man väljer själv hur länge man vill vara med.

Affärsvärldens artikel visar inte hela sanningen om biotech utan tar bara fram riskerna. Hur hade artikeln sett ut om den hade skrivits 6 månader tidigare??
Mångdubblarna finns inom biotech!

Jag tycker att det är bra att man belyser riskerna i biotech men tycker att man också kan lyfta fram potentialen. Det handlar om vilken risk man vill ta. En portfölj kan kryddas med ett eller annat biotechbolag, sedan bestämmer man själv hur pass stor risk man vill ha.

Är väl bäst att skriva att det inte är något personligt mot Bengt-Erik utan min syn på biotech, som jag handlat med under flertalet år.
Även löparn som är en erkänd bra analytiker har hittat ett guldägg inom biotech, enligt egen utsago är han nästintill all in i detta biotechbolaget.

Johan Didrons bild

En bra poäng värd att understrykas. Det finns många forskarbolag där ute som verkar vara guldcase som bara inte kan gå fel, sen kommer den negativa öv...

Adolfsbergaren skrev 7 jul, 17:07

Johan!

Nu är det givetvis en lämplig tid att skriva dessa varningstexter efter ...

Adolfsbergaren skrev 7 jul, 17:07

Johan!

Nu är det givetvis en lämplig tid att skriva dessa varningstexter efter att Diamyd backat 90 % på en dag.
Men ska man beskriva helhetsbilden av dessa bolag får man inte glömma att det finns många som gjort oerhört bra affärer.

Neurovive gick upp 700% på 3-4 månader, Diamyd gick upp över 300% på 3 månader, Active biotech flerdubblades på kort tid. Du kan utöka listan om du vill med kursdubblare.

Så sammanfattningsvis kan man säga att potentialen är enorm men även risken. Det är inget krav att vara med på hela resa, man väljer själv hur länge man vill vara med.

Affärsvärldens artikel visar inte hela sanningen om biotech utan tar bara fram riskerna. Hur hade artikeln sett ut om den hade skrivits 6 månader tidigare??
Mångdubblarna finns inom biotech!

Jag tycker att det är bra att man belyser riskerna i biotech men tycker att man också kan lyfta fram potentialen. Det handlar om vilken risk man vill ta. En portfölj kan kryddas med ett eller annat biotechbolag, sedan bestämmer man själv hur pass stor risk man vill ha.

Är väl bäst att skriva att det inte är något personligt mot Bengt-Erik utan min syn på biotech, som jag handlat med under flertalet år.
Även löparn som är en erkänd bra analytiker har hittat ett guldägg inom biotech, enligt egen utsago är han nästintill all in i detta biotechbolaget.

Hej igen Adolfsbergaren. Det råder deffinitivt inga tvivel om att du kan branschen bättre än jag samt de flesta andra forumskribenter. När du säger att du handlat med Biotech under flera år utgår jag från att du varit lyckosam.

Det stora problemet för oss småsparare med mindre koll på biotech är att vi vet inte vem vi ska lyssna på? Det finns väldigt många övertygande skribenter därute, tex. när det gäller Diamyd. Caset var klockrent men ändå gick det åt h-vete.

Det som gör det svårare för oss är att på olika forum får analyserarna sällan konstruktiv kritik. Istället ska vi välja mellan x antal guldcase. Vilket leder in på nästa fråga, vem får kritisera? Vad ska man ha för bakgrund och kompetens för att kvalificera sig som kritiker? Följdproblemet av för lite kritik är att småspararna aldrig blir medvetna om de risker som faktiskt finns vilket i sin tur leder till att vi blir skeptiska på branschen som helhet. För lite kritik leder dessutom till det klassiska flockbeteendet som vi fått se så många gånger. Med detta sagt vill jag poängtera att kritik som princip är något som är positivt, även kritik av kritik, om du förstår =)

Tror du Adolfsbergaren att vi kan konstatera att en generell småsparare utan större bakgrundskunskap löper stor risk att förlora pengar om han/hon väljer att investera inom biotech? Dvs. utan att gå in på enskilda aktier som tex. Neurovive.

Hemligheten för småsparare tror jag är att lära känna dem som har koll och verkligen vet och sedan ta rygg på dem.

aktieexpert

Hej Adolfsbergaren min anonyme vän !

Tar det inte personligt , då det är fakta uppgifter ifrån Affärsvärlden som ger en lysande beskrivning av de risker som finns inom biotechniksektorn. Så min inställning är fortfarande varför satsa på en sektor där risk/reward är så dålig, varför inte satsa på en sektor där man i en uppgång kan tjäna pengar . Du skriver att du har haft tur att gå in vid rätt tillfälle och ur vid rätt tillfälle , det känns för mig mer som lotteri är investering , särskilt för de av våra läsare som nu inte har turen att gå in och gå ut vid rätt tillfälle. Kanske någon köpte NVP för dubbla kursen och nu har hälften kvar . Vi ser ju ibland oss på sajten hur kolleger råkade riktigt illa ut genom att köpa Diamyd , då fick jag kritik för att jag inte deltog i hyllningskåren för detta bolaget som hade uppvärderats till 4 miljarder utan att ha tjänat några pengar.
När det gäller Löparn så har jag största aktning för en av våra största matematiker och analytiker . Har följt honom och hans skriverier , analyser sedan snart femton år , har haft mycket kontakt utöver diverse Börssnack med honom . Tjänat mycket pengar under it epoken genom hans olika analyser .Men det tillåter jag mig också att skriva , att jag fick nog för något år sedan efter all debatt som var , huruvida företagsledningen hade besvarat skriverier , om en rad i ett prospekt var rätt eller fel, det gavs säljrekommendationer , sedan köprekommendationer, Nej aktier är för mig en investering , inget lotteri .
Hittills har NVP.s aktieutveckling givit mig rätt , och som jag också skrev till Löparn på forumet , jag passar tills jag ser en positiv trend i aktien , under tiden så kan jag och mina klienter tjäna pengar på andra aktier.

Stockiss bild

Biotech är billiga just nu i Sverige om man jämför med övriga världen. Det är aldrig någon som nämner sådant och då kan det vara köpläge(=

aktieexpert

Det var intressant . Dock undrar då jag hur man kan se att Biotechbolag är billiga i Sverige jämfört med andra länder , för de tjänar ju sällan eller aldrig pengar ( undantag Biogaia som dock har hög en värdering med p/e 52 ).
Har Stockis kanske gjort en sådan jämförelse så vore det kul att ta del av .

Adolfsbergarens bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 7 jul, 18:07

Tar det inte personligt , då det är fakta uppgifter ifrån Affärsvärlden som ger en lysande beskrivning av de ri...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 7 jul, 18:07

Tar det inte personligt , då det är fakta uppgifter ifrån Affärsvärlden som ger en lysande beskrivning av de risker som finns inom biotechniksektorn. Så min inställning är fortfarande varför satsa på en sektor där risk/reward är så dålig, varför inte satsa på en sektor där man i en uppgång kan tjäna pengar . Du skriver att du har haft tur att gå in vid rätt tillfälle och ur vid rätt tillfälle , det känns för mig mer som lotteri är investering , särskilt för de av våra läsare som nu inte har turen att gå in och gå ut vid rätt tillfälle. Kanske någon köpte NVP för dubbla kursen och nu har hälften kvar . Vi ser ju ibland oss på sajten hur kolleger råkade riktigt illa ut genom att köpa Diamyd , då fick jag kritik för att jag inte deltog i hyllningskåren för detta bolaget som hade uppvärderats till 4 miljarder utan att ha tjänat några pengar.
När det gäller Löparn så har jag största aktning för en av våra största matematiker och analytiker . Har följt honom och hans skriverier , analyser sedan snart femton år , har haft mycket kontakt utöver diverse Börssnack med honom . Tjänat mycket pengar under it epoken genom hans olika analyser .Men det tillåter jag mig också att skriva , att jag fick nog för något år sedan efter all debatt som var , huruvida företagsledningen hade besvarat skriverier , om en rad i ett prospekt var rätt eller fel, det gavs säljrekommendationer , sedan köprekommendationer, Nej aktier är för mig en investering , inget lotteri .
Hittills har NVP.s aktieutveckling givit mig rätt , och som jag också skrev till Löparn på forumet , jag passar tills jag ser en positiv trend i aktien , under tiden så kan jag och mina klienter tjäna pengar på andra aktier.

Johan!

Det råder inget tvivel om att det i biotechaktier löper en mycket större risk, precis som AV nämnde. Men det finns en sida av vinnare också.
ALLA aktieägare i tex Diamyd har inte förlorat pengar.Det finns många som tagit hem stora vinster under resans gång.
Man pratar om hur mycket pengar Bertil Lindqvist förlorade just den dagen när Diamyd tappade 90%. Ingen har skrivit om vilken kurs BL gick in på. Han var med från första början och betalade inte många kr för sina aktier.
Det finns även biotechbolag som inte fått en baksmälla som tex Medivir.
Jag tycker inte att det är fel att man som mindre insatt aktieägare har med ett eller annat biotechbolag i sin portfölj, men som en liten krydda.

Bengt-Erik!

Vill du ha heltäckande fakta går du bara in och läser av aktiehistoriken på de bolag jag nämnde så kan du snabbt se att det finns väldigt många som gjort riktigt bra affärer i dessa bolag.
Jag skrev att det finns risker inom biotech men det finns enorm potential i många av bolagen.

Du skrev:
"Så min inställning är fortfarande varför satsa på en sektor där risk/reward är så dålig, varför inte satsa på en sektor där man i en uppgång kan tjäna pengar?"

Ja, hur tänkte du själv när du köpte Neurovive, du har ju själv satsat pengar i denna sektor, så dålig kan den väl inte vara då?

"Du skriver att du har haft tur att gå in vid rätt tillfälle och ur vid rätt tillfälle , det känns för mig mer som lotteri är investering , särskilt för de av våra läsare som nu inte har turen att gå in och gå ut vid rätt tillfälle"

Det gäller väl alla aktier som går upp och sedan rasar, det gäller inte bara Diamyd, Neurovive och Active.

Den här mening är exakt vad jag menar, Bengt-Erik
"Hittills har NVP.s aktieutveckling givit mig rätt "

Jag började reka aktien för under 10:an och sålde flera ggr högre. Jag hade också helt rätt. Dessutom var det min bästa affär någonsin.

Biotech:
Stor risk: JA
Stor potential: JA

aktieexpert

Då har vi ju uppnått vad som var min avsikt att belysa . För man läser ibland på chat sidor hur oerfarna skriver om förhoppningsbolag att de går "all in" , då slutar det kanske med katastrof. Men om man vet vad man gör och bevakar ständigt då kan man tjäna pengar. För de som läser och minns Reefat El Sayed och hans Fermenta så kan jag erkänna att jag även där tjänade pengar, köpte aktien och var med i två veckor sålde med 10 % i vinst.

Det där som du skriver om Bertil Lindkvist och att han inte betalade mycket för sina aktier, det är säkert helt riktigt. Många av dessa aktier är som med kedjebrev , de som är först med och sedan kan sälja till andra tjänar stora pengar , men de som kliver in på slutet sitter med svarte petter .

Varför jag köpte Neuro Vive själv , var därför att jag brukar följa Löparn och hans råd . Varför jag sålde har jag redan redovisat . Ibland gör jag korta affärer , men det är inget att sova med över natten .

Bra att detta har blivit belyst så att vi inte tappar läsare som blir fattiga på råd som skrivs här.

Adolfsbergarens bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 7 jul, 22:07

Då har vi ju uppnått vad som var min avsikt att belysa . För man läser ibland på chat sidor hur oerfarna skriver om förhoppningsbolag att de går "all ...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 7 jul, 22:07

Då har vi ju uppnått vad som var min avsikt att belysa . För man läser ibland på chat sidor hur oerfarna skriver om förhoppningsbolag att de går "all in" , då slutar det kanske med katastrof. Men om man vet vad man gör och bevakar ständigt då kan man tjäna pengar. För de som läser och minns Reefat El Sayed och hans Fermenta så kan jag erkänna att jag även där tjänade pengar, köpte aktien och var med i två veckor sålde med 10 % i vinst.

Det där som du skriver om Bertil Lindkvist och att han inte betalade mycket för sina aktier, det är säkert helt riktigt. Många av dessa aktier är som med kedjebrev , de som är först med och sedan kan sälja till andra tjänar stora pengar , men de som kliver in på slutet sitter med svarte petter .

Varför jag köpte Neuro Vive själv , var därför att jag brukar följa Löparn och hans råd . Varför jag sålde har jag redan redovisat . Ibland gör jag korta affärer , men det är inget att sova med över natten .

Bra att detta har blivit belyst så att vi inte tappar läsare som blir fattiga på råd som skrivs här.

Håller med dig Bengt-Erik! (jag tar fram fredspipan)!

Vill man sova gott om natten ska man enbart ha biotechaktier som kryddor. Jag har själv legat ganska tungt i biotechaktier under många år.
Har fått vara med om fantastiska resor men också en hel del sömnlösa nätter.

Har gått över till att få en mer harmonisk portfölj, vilket känns skönt. Det blir en annan livskvalite.
Men några heta kryddor har jag kvar.
Såg att även du "piffar" till portföljen med en del högrisk (tex Africa Oil). Har själv aktien, gick in för någon vecka sedan för 9,50 kr. Tyvärr fegade jag lite, borde köpt lite till.

Har du någon favoritaktie för tillfället?

aktieexpert

No hard feelings !

Har alltid haft mycket högrisk i portföljen för jobbar jag heltid med detta så är det ok att kunna reagera när något oförutsett inträffar.

Det är lite svårt att välja favoriter , läser ju in allt som skrivs om mina kärninnehav , de som redovisas i min portfölj. Men skall jag tar fram favoriter i närtid så är nr 1 Panoro . Gjorde för lite sedan ett oljefynd som jag skrivit om som gick marknaden obemärkt förbi , då det för en månad sedan var utför och ingen ville ta risk. Bolaget tog in 500 miljoner nok i en book building för några månader sedan på en kurs drygt 8 nok per aktie och som då övertecknades .Nu väntar jag på en återgång till den kursen.

Nr 2. Dolphin Group, omstartat bolag inom seismik med personer i ledningen som jobbat minst 20 år var och en inom området . Fått ta över förmånligt båtar från tidigare konkursbo . Har många nya kontrakt , tjänar bra med pengar , styrelsen köpt aktier i bolaget , kan knappast bli fel.

Nr 3. Africa OIl .Lundinfamiljen är mästare i allt som gäller olja. Lyssnade i Göteborg på gamle Adolf Lundin som dessvärre dog för några år sedan i leukemi . Vid det tillfället så var oljepriset 16 USD och Adolf spådde ett pris på 100 inom några år, alla tittade på varandra tveksamt men Adolf fick rätt .Om bolaget lyckas bara till en mindre del med sina planer och projekt inom närmaste året så har kursen dubblat sig .

Har du själv favoriter utanför biotechnik ?

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG