Vad händer med börsen?

Vad händer med börsen? Bevaka tråd

Startad av Johan Didron

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Jan Axings bild
aktieexpert

Ja jag är så övertygad om överreaktion att jag släppte alla björnpositioner när stängningsdags. Möjligt att det fortsätter att krypa nedåt men inte så här snabbt (snabbast i min egen karriär på börsen).

Kan bli fina köplägen under sommaren, lte tidigare än jag tänkt då jag förväntat mig en botten runt november.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Räknat sedan måndag för en vecka sedan är OMX ner 3 %

Det är uppgången när marknaden började tro på Remain som är borta, ganska lugnt ändå.

Börsens breda index hade på eftermiddagen fallit drygt 7 procent. Det är, tvärt emot vad man kan tro, långt ifrån unikt i börs sammanhang . Sedan 1995, alltså under mer än två decennier, har börsens OMXSPI-index vid 14 tidigare tillfällen fallit mer än 5 procent.

Om det är ger någon tröst, eller förhoppning, kan det vara värt att nämna att i tolv av dessa 14 fall hade index inte bara återhämtat fallet utan stod dessutom högre ett år senare.

Efter nämnda börsfall på minst 5 procent hade index i snitt stigit 29,6 procent, Det gäller alla 14 mätningarna, inklusive de två tillfällena då index inte återhämtade sig.

Skall inte börsen ner mer!? Visst den har sjunkit 20-25% från toppen? Men den flög ju också upp dem procenten från sommaren -14 till våren -15.

Så så mycket kan det ju inte svida när dem försvinner. Hade det däremot varit en uppgång på x antal år så kan jag förstå om det svider mer.

börssiarens bild

investor skrev 30 jun, 20:06

Skall inte börsen ner mer!? Visst den har sjunkit 20-25% från toppen? Men den flög ju också upp dem procenten från sommaren -14 till våren -15.

Så s...
Pil nerSe hela citeringen

investor skrev 30 jun, 20:06

Så så mycket kan det ju inte svida när dem försvinner. Hade det däremot varit en uppgång på x antal år så kan jag förstå om det svider mer.

Har lagt mig likvid för tillfället,känns som valhösten kommer bli en rysare och risken för en turbulent börshöst känns stor.
Kan även bli fina köplägen som uppenbarar sig.

Mvh

Urs Hofers bild
aktieexpert

Det löner sig antagligen inte att utöka aktieportfölj för USAs President-val då man inte vet vem som bli vald och börsen inte tycker om osäkerheten.
Den som tror att Trump vinner bör antagligen köpa aktier direkt efter valen och de som tror på att Clinton vinner kort för valen.

Urs Hofer skrev 4 nov, 10:11

Det löner sig antagligen inte att utöka aktieportfölj för USAs President-val då man inte vet vem som bli vald och börsen inte tycker om osäkerheten.
...

Den som tror att Trump vinner bör antagligen köpa aktier direkt efter valen och de som tror på att Clinton vinner kort för valen.

Vad tror ni experter nu efter att Trump vunnit ? köpa aktier kanske känns lite fel just nu !? kanske isåfall Guld fonder

Jan Axings bild
aktieexpert

...

classe skrev 9 nov, 11:11

Vad tror ni experter nu efter att Trump vunnit ? köpa aktier kanske känns lite fel just nu !? kanske isåfall Guld fonder

Det är för tidigt att säga. Min personliga förhoppning är att republikanerna i senaten håller Trump i strama tyglar så allt snack inte blir verklighet. Kortsiktigt tror jag vi kan vänta ut börsen men drar det ut på tiden kan de långsiktiga indikatorerna slå om till sälj.

Guld steg förvisso under natten till idag i takt med resultaten i valet. Om det är hållbart återstår att se.

Intressant är att kanadensiska migrationsverksmotsvarighetens hemsida kraschade.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Börsens bästa tid är nu! Valet i USA passerat . Även om man inte sympatiserar med Donald Trump som person så skall han genomföra ett enormt program för att lyfta USA . Sänka världens högsta företagsskatter från 35 procent till 15 .Genomföra stora strukturinvesteringar . Dubbla tillväxten . Sätta folk i arbete mm . Så om bara lite av detta genomförs så får vi ett extra lyft i världsekonomin .

Urs Hofers bild
aktieexpert

Före jag köper aktier till väntar jag helst tills man ser vad illusionisten Trump tänker göra för åtgärder. Sätter han tull på Europeiska produkter så väntar jag mig av Eu att de sätter lika mycket tull på produkter från USA och extra mycket på Amerikanska flyg- och krigsflygplan, då är vi sedan kvitt!

Johan Didrons bild

Vad anser ni om nuvarande börsläge?

Är det en större nedgång vi ser eller bara ett hack i kurvan?

https://unvis.it/di.se/nyheter/richard-brase-dodskorset-ar-nara

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG