Vad händer med börsen?

Vad händer med börsen? Bevaka tråd

Startad av Johan Didron

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

När det står så här så är det INTE bra .

BANKSLAKT I EUROPA

Torsdagen ser ut att bli en blodröd dag för Europas banker. Strax efter klockan fyra hade bankindexet Stoxx Europe 600 Banks backat med 5 procent.

Orosmolnen flockar sig kring Europas banker. Det breda branschindexet Stoxx Europe 600 Banks har backat med drygt 27,6 procent sedan klockorna klämtade in 2016 i spåren av rapportbesvikelser, problemlån och oro över hur det egentligen står till med bankernas finanser.

Börslakten fortsatte under torsdagen och bankindexet hade när klockan slog fyra backat med 5 procent. I täten för nedgången gick den grekiska banken Eurobank Ergasis som strax efter klocka tre backat med 17,9 procent vilket innebär att aktien tappat 73,4 procent sedan årsskiftet. Även italienska Unione di Banche Italiane hör till de stora förlorarna och aktien rasar med 11,5 procent vilket summerar årets nedgång till 52,5 procent.

Samtidigt så är ju Centralbankerna med och kommer säkert förhindra en bankslakt , men innan dess kan det bli svettigt.

Börspaniken har ju inte infunnit sig ännu ??? Men kan komma när som helst.

Bengt-Erik Freiholtz skrev 11 feb, 21:02

BANKSLAKT I EUROPA

Torsdagen ser ut att bli en blodröd dag för Europas banker. Strax efter klockan fyra h...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 11 feb, 21:02

BANKSLAKT I EUROPA

Torsdagen ser ut att bli en blodröd dag för Europas banker. Strax efter klockan fyra hade bankindexet Stoxx Europe 600 Banks backat med 5 procent.

Orosmolnen flockar sig kring Europas banker. Det breda branschindexet Stoxx Europe 600 Banks har backat med drygt 27,6 procent sedan klockorna klämtade in 2016 i spåren av rapportbesvikelser, problemlån och oro över hur det egentligen står till med bankernas finanser.

Börslakten fortsatte under torsdagen och bankindexet hade när klockan slog fyra backat med 5 procent. I täten för nedgången gick den grekiska banken Eurobank Ergasis som strax efter klocka tre backat med 17,9 procent vilket innebär att aktien tappat 73,4 procent sedan årsskiftet. Även italienska Unione di Banche Italiane hör till de stora förlorarna och aktien rasar med 11,5 procent vilket summerar årets nedgång till 52,5 procent.

Samtidigt så är ju Centralbankerna med och kommer säkert förhindra en bankslakt , men innan dess kan det bli svettigt.

Börspaniken har ju inte infunnit sig ännu ??? Men kan komma när som helst.

Man kan ju fråga sig vad en börspanik är? Är det först när man säger att nu har den vart som det är ett faktum?

aktieexpert

Börspanik, ja senast det begav sig så var det under finanskrisen när börsen föll både 5 och 10 procent på en dag . När man läste på nyhetsmeddelanden att bankerna tvångsålde ut depåinnehav för att de var överbelånade .

Det tog en väldigt lång tid för marknaden att inse det att alla free money till bankerna kan bara sluta på ett sätt,det är alldels för många banker som existerar just nu.Omx nästa stöd 1190.

Baksmällan är här och det är slut på tron att minus ränta å QE ska hjälpa när det är det som har skapat denna situation .Det är skönt att kissa på sig när det är kallt ute första gången,men sedan är det inte lika roligt.

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 11 feb, 22:02

Börspanik, ja senast det begav sig så var det under finanskrisen när börsen föll både 5 och 10 procent på en dag . När man läste på nyhetsmeddelanden ...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 11 feb, 22:02

Börspanik, ja senast det begav sig så var det under finanskrisen när börsen föll både 5 och 10 procent på en dag . När man läste på nyhetsmeddelanden att bankerna tvångsålde ut depåinnehav för att de var överbelånade .

Det tog en väldigt lång tid för marknaden att inse det att alla free money till bankerna kan bara sluta på ett sätt,det är alldels för många banker som existerar just nu.Omx nästa stöd 1190.

Baksmällan är här och det är slut på tron att minus ränta å QE ska hjälpa när det är det som har skapat denna situation .Det är skönt att kissa på sig när det är kallt ute första gången,men sedan är det inte lika roligt.

OMXS30 stannade faktiskt idag precis på ett stöd av ”fibonacci fan” från botten 2011 till toppen 2015, 38,2% nivån. Men jag är tveksam till någon styrka i stödet. Möjligt får vi en mindre uppgång imorgon vid öppning, men troligast är ytterligare en röd dag för index.

Jag vidhåller min tes jag hade förra året (som presenterats i denna tråd) att vi skall ner någonstans mellan 2008 och 2011 års nivåer.

aktieexpert

Om Europeiska Centralbanken i mars gör något dramatiskt så kan vi få en uppgång i en nedåtgående trend.

Själv så skulle jag gissa på en botten runt OMX30 nivån på 1000 vilket är väl den nivån som du antyder .

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 12 feb, 03:02

Om Europeiska Centralbanken i mars gör något dramatiskt så kan vi få en uppgång i en nedåtgående trend.

Själv så skulle jag gissa på en botten runt ...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 12 feb, 03:02

Själv så skulle jag gissa på en botten runt OMX30 nivån på 1000 vilket är väl den nivån som du antyder .

Det är ju en himla massa olika faktorer som kan spela in om börsen vänder eller inte, men om vi bryter stödlinjen som baseras på boten 2008 och botten 2011 (38,2% fib fan) så tror jag att omxs30 kan sjunka till någonstans 800-900.

Dessa nivåer baseras bland annat av stödlinjen från botten 2002 samt botten 2008 med en reservation för botten i en liten nedgång 2006. Stödet 2011 på ca 840 kan utgöra en grund att vända på.

Men du har en del stöd på vägen ner, toppen 2011, fib nivån 1170, en del nivåer från 2011 och 2012.

Men tittar jag till världsläget så anser jag det mycket osäkert men flera konflikter, osäkerhetsfaktorer i omvärlden som påverkar, vilket gör att jag tror på en djupare nedgång.

Men helt klart är det så att den som lever får se :)

Urs Hofers bild
aktieexpert

Kvantitativa lättnader, minusräntor och sinnessjuka lån är den egentliga orsaken till dagens börsras. Det förorsakade flera bubblor som nu börjar spricka. Den första bubblan som sprak var aktiemarknadsbubblan, följande är skuldbubblan och den sista blir pensionsbubblan. Man kan tacka centralbankscheferna för detta och säga herre förlåt dem de visste inte vad de gjorde.
Man är, mycket milt uttryckt, väldigt obegåvad om man fordrar en inflation på 2 % fast olja- och råvarupriserna sjönk med 70 % och lönekostnaderna på grund av rationaliseringar minskar.
De skyldiga borde tas ur trafiken och ersättas.
När alla bubblor har spruckit är krisen över.

Johan Didrons bild

Johan Didron skrev 15 jan, 18:01

Bristen på investeringsalternativ gör det svårare att följa den klassiska strategin om att köpa i nedgång och sälja i uppgång. För en gång skull har j...

Johan Didron skrev 15 jan, 18:01

Bristen på investeringsalternativ gör det svårare att följa den klassiska strategin om att köpa i nedgång och sälja i uppgång. För en gång skull har jag lyckas hålla mig borta från börsen senaste året, men i mars/april blir det dags att investera igen. Det ska bli kul...och lönsamt hoppas jag.

Lottlös skrev 15 jan, 20:01

När börsen går ner är det lätt att bli pessimist, men ett annat klassiskt råd är att köpa i mindre skala när börsen gått ner, som nu. Helt plötsligt v...

Lottlös skrev 15 jan, 20:01

När börsen går ner är det lätt att bli pessimist, men ett annat klassiskt råd är att köpa i mindre skala när börsen gått ner, som nu. Helt plötsligt vänder den upp, kanske redan på måndag, och då är det för sent. Igår köpte jag en liten post HM, idag Lifco B. Vi får se hur det går. Kanske inte på måndag men om en vecka eller två!

Väldigt sällan är de långsiktiga uppgångarna kraftfulla och snabba. Istället klättrar index sakta dag för dag.

Bortsett från dagens uppgång sjunker börsen vidare. Än så länge håller nedgångsscenariot i sig. 400 på OMXSPI är som sagt min köpsignal. Alternativt tidpunkt våren, oavsett indexstatus. För till våren och tidiga sommaren har nedgången pågått i nästan 1,5 år och nedgångarna i modern tid brukar sällan överstiga 1,5-2 år.

Mina bear är sålda nu så lite positivare position har man tagit.

Jan Axings bild
aktieexpert

1275 testas just nu underifrån. Spännande och ett tillfälle att fylla på korta positioner. Går OMX igenom 1275 med några punkter så var det nog en björnfälla.

Lottlöss bild

Jag har köpt HM och Investor B under några dagar nu. Ganska säker på vinst inom 2 månader!

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG