Vad händer med börsen?

Vad händer med börsen? Bevaka tråd

Startad av Johan Didron

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Experten Bos bild
aktieexpert

Inger skrev 6 aug, 18:08

I veckans affärer har Love Samson i flera krönikor analyserat börsläget.

Jag är alldeles novis på det här området men om jag förstår saken rätt så m...
Pil nerSe hela citeringen

Inger skrev 6 aug, 18:08

I veckans affärer har Love Samson i flera krönikor analyserat börsläget.

Jag är alldeles novis på det här området men om jag förstår saken rätt så menar han att börsen är i negativ trend men att vi nu har en rekyl uppåt som kan komma att brytas när som helst och att fallet ner kan bli stort.

Har jag förstått saken rätt?

Urs Hofer skrev 7 aug, 09:08

Jag förstår det ungefär lika. Min personliga inställning är att så som du skrev blir det med stor sannolikhet.

Det låter som det mest sannolika senariot.

Oktober är historiskt sätt en av de sämsta börsmånaderna på året och alla stora börsfall har inträffat tredje veckan i Oktober.

Så jag tror också vi får se en nedgång under hösten men jag tror också att det kommer en återhämtning mot slutet av året så att börsåret 2012 slutar med en uppgång på 10%. Till det kommer också utdelningarna så total avkastningen blir 15% vilket jag tycker är helt okej detta krisens år 2012.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Dagens problem är att marknadspriserna ofta primär styrs av spekulation, missdankar och förväntningar och bara sekundär av efterfrågan. Politiken åter styrs som slavar av marknaden och inte mera av rättvisan vett och förstånd eller god bondförnuft. Inte att undra på att skuldkrisen antagligen slutligen också avgörs av spekulationer missdankar och enskilda - och inte EUs-gemenskapets intresse. Att industrin i dag huvudsakligen styrs av anställda girigburker i ställe från egna företagare som har ett eget intresse att också föra företag och inte bara sig själv framåt gör saken inte bättre. Helheten gör de därför svårt att bedöma framtiden och aktiekursernas utveckling.
I Tyskland finns i dag i alla fall åter lika många aktieägare som före finanskrisen. Under finanskrisen minskade de med 22 % men steg den senaste tiden tillbaka. Orsaken är att folket är rätt för en kommande inflation och de som har likviditet köper aktier och bostäder som de ofta hyr ut. Aktier köper de trots risken för sjunkande kurser då de räknar att dividendutdelning är väsentlig högre än bankräntorna.

Jan Axings bild
aktieexpert

Jag håller väl inte riktigt med om att oktober är en dålig månad. Jag har för mig att det är tvärtom men med brasklappen att de största rasen i historien inträffat just under oktober.

Jag satt nyss och stirrade på ett veckodiagram över OMXSPI. De senaste 2 åren har indexet rört sig inom en likbent triangel med sin spets kommande årsskifte. Det undre benet i triangeln är även den stigande linjen från 2008. I den klassiska teknisk analysen betyder denna formation att ingen vet. Det är fifty-fifty vilket håll vi bryter ut ur den. Avgörandet bör ske senast november men kan komma redan i september.

Tittar man på makroläget och det faktum att triangelns undre ben har testats 3 gånger efter 2008 tycker jag att det lutar åt brott ner. Målkurs i så fall på på en fibonaccinivå runt 250-255.

Inte nog med det, MA50 kan skära ner under MA200 i höst om utbrottet blir nedåt. Det kallas för death cross och är sällan en positiv indikator. Sist vi hade death cross på OMXSPI var tredje veckan i september 2008. Vi vet ju vad som kom sedan.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Den ekonomiska cirkeln är börsens biologiska klocka. Den är ett bra hjälpmedel för aktiespararna.
Ekonomi går i cirklar och en cirkel tar ungefär 7-10 år. Cirklarna kan delas upp i 4 perioder som tar 1,7–2,5 år per period.
Normal ser perioderna så ut:
1. Fastighetspriser stiger, räntor stiger, aktiekurser sjunker.
2. Råvarupriser sjunker, statskulden ökar, kreditrisken ökar.
3. Fastighetspriser sjunker, räntor sjunker, aktiekurser stiger.
4. Råvarupriser stiger, statsskulden minskar, likviditeten ökar.
Inflationen är normalt högst i början av perioden 1 när fastighetspriserna stiger och lägst i början av perioden 3 när de sjunker, tillväxten åter är högst i början av perioden 2 när råvarupriserna sjunker och som lägst i början av perioden 4 när de stiger.
Genom statliga ingrep kan perioderna få små- till våldsamma störningar.

Vi är nu i perioden 3 men genom statliga ingrep och vissa EU- länders bankruttliknande tillstånd fick perioden våldsamma störningar! Därför sjunker fastighetspriserna nu inte i de flesta välskötta europeiska länder där bostadsmarknaden inte är statsreglerad då folk med pengar flyter från pengar till fastigheter och bostäder. Räntorna sjunker inte heller på grund av att de hölls redan tidigare konstgjort låg. Aktiekurserna stiger inte heller utan börjar antagligen snart sjunka på grund av statsskuldkrisen och de politiska oenigheter hur man skall lösa den. Det sistnämnda för enligt min mening så småningom till en recession.

Johan Didrons bild

På swingtrading tråden spekuleras i Bull eller Bear just nu och mycket hänger ju på FED imorn. Vad är era tankar kring Bens tal kl 16.00. Vad har vi att förvänta oss?

Jan Axings bild
aktieexpert

Johan Didron skrev 30 aug, 18:08

På swingtrading tråden spekuleras i Bull eller Bear just nu och mycket hänger ju på FED imorn. Vad är era tankar kring Bens tal kl 16.00. Vad har vi a...

Johan Didron skrev 30 aug, 18:08

På swingtrading tråden spekuleras i Bull eller Bear just nu och mycket hänger ju på FED imorn. Vad är era tankar kring Bens tal kl 16.00. Vad har vi att förvänta oss?

Det vanliga tror jag, att FED är "beredda att vidta åtgärder" vilket marknaden kommer att sura lite över.

Johan Didrons bild

Hur ser ni alla på utvecklingen efter denna dags nyheter. Antar iofs att det inte var några sensationella nyheter för er på tråden?

Gordinis bild

Johan Didron skrev 12 sep, 16:09

Hur ser ni alla på utvecklingen efter denna dags nyheter. Antar iofs att det inte var några sensationella nyheter för er på tråden?

Jag är, milt uttryckt, lite förvånad över styrkan som börserna visar. De flesta konjunkturindikatorer pekar ju rakt ner i källaren och alla gamla vanliga problem finns ju kvar i ekonomin. Ändå står både DJ och S&P 500 på 5-årshögsta och Nasdaq är nära 12-årshögsta?
Det enda som har hänt på sistone är ju att de mest skuldtyngda länderna har fått ännu en möjlighet att låna pengar, jag har tappat räkning för vilken gång i ordningen. Det gamla vanliga alltså, problemen med för mycket lån ska lösas med mera lån.
Är det verkligen så positivt att det motiverar de glädjeskutt som börserna har gjort på sistone eller är det robothandeln som håller uppe hela världsmarknaden? Eller är det en extrem inflation som håller på att prisas in?

Jan Axings bild
aktieexpert

Denna bild säger en del:

http://images.axing.se/OMXSPI-20120912.png

Vi ligger kvar i triangeln och innan någon av dess ben bryts kan man inte säga något om den längre trenden. Triangelns undre ben är den stigande trenden sedan botten 2008. Bryts den får vi en rätt stark säljsignal. Omvänt får vi en svag köpsignal om den röda bryts och ju fler tidigare toppar som överskrids desto starkare positiv trend. Triangelns utseende indikerar inte någon sannolikhet för någon riktning men det är vanligt att utbrottet kommer i trendens riktning vilket skulle vara uppåt i detta fall. Konjukturdata tyder emellertid inte på det.

Om vi trots det bryter upp köper jag teorin att börsen räknar med inflation.

En sak, vår krona är stark nu och kan väntas försvagas igen. Innehav i utländska fonder ter sig därför lite lockande nu.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Johan Didron skrev 12 sep, 16:09

Gordini skrev 12 sep, 17:09

Jag är, milt uttryckt, lite förvånad över styrkan som börserna visar. De flesta konjunkturindikatorer pekar ju rakt ner i källaren och alla gamla vanl...

Gordini skrev 12 sep, 17:09

Jag är, milt uttryckt, lite förvånad över styrkan som börserna visar. De flesta konjunkturindikatorer pekar ju rakt ner i källaren och alla gamla vanliga problem finns ju kvar i ekonomin. Ändå står både DJ och S&P 500 på 5-årshögsta och Nasdaq är nära 12-årshögsta?
Det enda som har hänt på sistone är ju att de mest skuldtyngda länderna har fått ännu en möjlighet att låna pengar, jag har tappat räkning för vilken gång i ordningen. Det gamla vanliga alltså, problemen med för mycket lån ska lösas med mera lån.
Är det verkligen så positivt att det motiverar de glädjeskutt som börserna har gjort på sistone eller är det robothandeln som håller uppe hela världsmarknaden? Eller är det en extrem inflation som håller på att prisas in?

Man har åter en gång lyckas undvika en kollaps och framskjuta alla problem. Det är ungefär som med en patient som kommer på operationsbord och bli uppskuren, med det är problemet inte löst utan nu skall det onda avlägsnas först och sedan skall åter allt sys ihop.
Med hänsyn till detta kan man konstatera att för mycket parametrar är öppen för att kunna ge en serös och pålitlig prognos hur aktiekurserna i framtiden kommer att utveckla sig. På mycke lång sikt antagligen positiv.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG