Vad händer med börsen?

Vad händer med börsen? Bevaka tråd

Startad av Johan Didron

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Magnuss bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 18 aug, 20:08

För att kunna greppa alla de siffror som bollas i luften så har jag av en vän fått följande uträkning.

Den svenska statsskulden motsvarar ca 130.000...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 18 aug, 20:08

För att kunna greppa alla de siffror som bollas i luften så har jag av en vän fått följande uträkning.

Den svenska statsskulden motsvarar ca 130.000 SEK per innevånare. USA:s statsskuld motsvarar drygt det dubbbla, dvs 280.000 SEK per capita. Hittills aviserade stödåtgärder från USA: s regering (garantier, lån, köp av ”skräpobligationer”)
uppgår enligt uppskattningar till drygt 200.000 SEK/capita, vilka åtaganden tillsammans, framstår som synnerligen utmanande ur ekonomiskt och politiskt perspektiv. Åtagandena tillsammans med statsskulden överstiger något USA:s BNP/capita. Svensk BNP/cap: 327 kkr, USA: ca 355 kkr.

Om jag inte missminner mig så är ovanstående skuldsiffror enbart den federala skulden. Jag skulle gärna se motsvarande uträkning där state och municipality nivåer är inkluderade. Då skiljer det nog betydligt mer.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Helt riktigt , men det är lite beroende av var man bor i USA likväl som i Sverige.
I den svenska skulden per capita är inte kommunskulden inräknad , vilket nwt hade en artikel om .

Stora skillnader i kommunskuld
Mellan 33 000 och 174 000 kronor per person. Så stor andel av kommunens skulder har alla svenskar, beroende på i vilken kommun vi bor.... [Källa: nwt.se]

aktieexpert

Bengt-Erik Freiholtz]Helt riktigt , men det är lite beroende av var man bor i USA likväl som i Sverige.
I den svenska skulden per capita är inte kommunskulden inräknad , vilket nwt hade en artikel om .

Stora skillnader i kommunskuld
Mellan 33 000 och 174 000 kronor per person. Så stor andel av kommunens skulder har alla svenskar, beroende på i vilken kommun vi bor.... [Källa: nwt.se skrev 19 aug, 01:08

Källa :

http://nwt.se/ekonomi/article952640.ece

josefnasrallas bild

tror ni att vi är på väg in i en ny lågkonjuktur? eller är fallen på börserna bara tillfälliga?

Magnuss bild

josefnasralla skrev 19 aug, 09:08

tror ni att vi är på väg in i en ny lågkonjuktur? eller är fallen på börserna bara tillfälliga?

Jag tror aldrig att vi kom ut den förra, vi bara sköt problemen på framtiden. Som jag ser det finns ingen ekonomi som ska kunna rädda oss:

* USA är troligtvis redan i recession
* Europa håller på att dra åt livremmen fett
* Kina håller på att överhettas med åtstramningar som följd
* Australien har en sprickande husbubbla á la USA 2007
* Brasilien har en skenande inflation

Detta är i princip alla världens stora ekonomier, alla med sina egna problem, så vem ska då rädda oss?

aktieexpert

Magnus skrev 19 aug, 13:08

Jag tror aldrig att vi kom ut den förra, vi bara sköt problemen på framtiden. Som jag ser det finns ingen ekonomi som ska kunna rädda oss:

* USA är ...

Detta är i princip alla världens stora ekonomier, alla med sina egna problem, så vem ska då rädda oss?

Hej Magnus !

Brasilien , skenande inflation ... allting är relativt.
Officiella siffror säger 6,5 % . När jag bodde här 1990 så var inflationen 2000 % .
Styrräntan på 12 % som används för att kyla av ekonomin , ger höga räntor för konsumenter , allt ifrån 20 % upp till 400 % också ger en högt värderad valuta .

CarpeDiems bild

Kom med något positivt, börsen ska upp !
OMX -24% i år .

Carpe diem

Magnuss bild

* USA är ...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 19 aug, 21:08

Hej Magnus !

Officiella siffror säger 6,5 % . När jag bodde här 1990 så var inflationen 200...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 19 aug, 21:08

Hej Magnus !

Officiella siffror säger 6,5 % . När jag bodde här 1990 så var inflationen 2000 % .
Styrräntan på 12 % som används för att kyla av ekonomin , ger höga räntor för konsumenter , allt ifrån 20 % upp till 400 % också ger en högt värderad valuta .

My bad, Bengt-Erik!

Du har så klart rätt. Det är inte främst inflationen som är ett problem i Brasilien utan skenande kreditkostnader. Från FT:

"The consumer debt service burden, which stood at 24 per cent of disposable income in 2010, is now slated to rise to 28 per cent in 2011.

This compares with 16 per cent for an “overburdened” US consumer and a mid-single digit reading for other emerging markets such as China and India.

We calculate that the debt service burden for the so-called “middle class” in Brazil has now breached 50 per cent of disposable income..."

Gordinis bild

Jag ser två möjliga scenarion för börsen och världsekonomin framför mig. Båda ser ut att ge en nedgång i OMXS30 till 650-660 i ett första skede enligt min TA-analys
.
I mitt första, som jag tror och hoppas på, så fortsätter marknadsoron ända tills politiker värden över tvingas att lägga fram sparpaket och skattehöjningar som får budgeten att gå i hop. Därefter tror jag att börsen kommer att gå lika fort upp igen.
Även om konsumtionsmöjligheterna krymper av nedskärningar är jag övertygad om att den oro över ekonomin som härskar nu är mycket värre för konjunkturen.

I mitt andra scenario kör politikerna på med nya krediter och stimulanspaket precis som nu. Ända tills stater börjar ställa in betalningarna och CDS-bomben exploderar Jag har inga bevis men jag utgår från att det inte finns täckning för dessa instrument. Det faller väl på sin egen orimlighet att enskilda banker garanterar statsskulder? Eller har jag missat något här?
Hur som helst, hamnar vi i den här situationen så är nog den sociala oron ett större bekymmer än den ekonomiska för många år framåt.

Gordini skrev 22 aug, 13:08

Jag ser två möjliga scenarion för börsen och världsekonomin framför mig. Båda ser ut att ge en nedgång i OMXS30 till 650-660 i ett första skede enligt...

Gordini skrev 22 aug, 13:08

Jag ser två möjliga scenarion för börsen och världsekonomin framför mig. Båda ser ut att ge en nedgång i OMXS30 till 650-660 i ett första skede enligt min TA-analys
.
I mitt första, som jag tror och hoppas på, så fortsätter marknadsoron ända tills politiker värden över tvingas att lägga fram sparpaket och skattehöjningar som får budgeten att gå i hop. Därefter tror jag att börsen kommer att gå lika fort upp igen.
Även om konsumtionsmöjligheterna krymper av nedskärningar är jag övertygad om att den oro över ekonomin som härskar nu är mycket värre för konjunkturen.

I mitt andra scenario kör politikerna på med nya krediter och stimulanspaket precis som nu. Ända tills stater börjar ställa in betalningarna och CDS-bomben exploderar Jag har inga bevis men jag utgår från att det inte finns täckning för dessa instrument. Det faller väl på sin egen orimlighet att enskilda banker garanterar statsskulder? Eller har jag missat något här?
Hur som helst, hamnar vi i den här situationen så är nog den sociala oron ett större bekymmer än den ekonomiska för många år framåt.

Håller med, fast det finns alternativ mellan de extremerna också. Politikerna kommer att i det längsta försöka med nya krediter.

Om man inför euro-obligationer så ser jag inte hur euron skall kunna falla. Tyskland/Norra Europa är alltför starka. Då kan det ta lång tid innan det blir rikjtig krisstämning igen.

Svårigheterna att få igenom det blir om folket i Tyskland och som nu i Finland börjar vända sig emot stödet till de krisande länderna.

Vad händer om Tyskland eller någon av de andra starka ekonomierna börjar hota med att dra sig ur europrojektet? Eller om det kommer en populistisk politiker i Tyskland som har det som förslag? Sann-finländarna tror jag har "lämna euron" på sin agenda.

Nedgång blir det oavsett.

Det enda som jag tror man kan satsa på är gruvindustrin. Har tjänat mycket på Mineral Invest senaste veckan. Guldpriset stiger normalt vid ekonomiska problem.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG