Ratos , Kinnvik , Investor , Investmentbolag

Ratos , Kinnvik , Investor , Investmentbolag Bevaka tråd

Startad av Fiction

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Fictions bild

Sålde precis halva mitt kapital i Lundin Mining och tänkte placera denna slant långsiktigt i ett eller två investmentbolag.

Dessa bolag har mitt intresse men jag skulle vilja höra lite om era tankar runt bolagen och vilken ni skulle kalla köpvärda.

Industrivärden, Handelsbanksfärens investmentbolag med enbart börsnoterade bolag i sin portfölj. Äger storposter i Ericsson, Volvo, Skanska, Handelsbanken, Sandvik och Atlas Copco. Storägare är finansmannen Fredrik Lundberg och Handelsbankens pensionsstiftelser.

Ratos, Familjen Söderbergs investmentbolag som under sena 90-talet gjordes om till ett börsnoterat riskkapitalbolag, något som kom att bli mycket framgångsrikt. Nu består portföljbolagen mestadels av onoterade bolag, bland de större märks Anticimex och Lindab. Största ägare är familjen Söderbergs och stiftelser kontrollerade av familjen.

Öresund, Finansmännen Sven Hagströmer och Mats Qvibergs investmentbolag med både noterade och onoterade innehav. Bland de noterade finns Avanza, Fabege, Bilia, Nobia, Haldex och Skistar. Bland de onoterade finns Carnegie, Klarna och Acne Jeans

Investor, Wallenbergssfärens investmentbolag med både onoterade och noterade innehav. Äger storposter i bland annat Ericsson, AstraZeneca, Atlas Copco, SEB och Electrolux. Onoterade innehav är Gambro och Mölnlycke Health Care med flera, men även riskkapitalinvesteringar genom EQT och ventureinvesteringar genom Investor Growth Capital. Största ägare är Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Kinnevik, Stenbäckssfärens investmentbolag med både noterade och onoterade innehav. Äger storposter i Tele2, Millicom, Metro, MTG och Transcom. Nya investeringar finns i form av Black Earth Farmning och onoterade via Bayport med flera. Dessutom finns skogsföretaget Korsnäs som helägt onoterat innehav. Största ägare är en stiftelse kontrollerad av barnen till entreprenören Jan Stenbäck.

Stockiss bild

Jag skulle säga nej till Investor för de har inte slagit OMX de 10 eller 15 senaste åren vilket jag anser är en dålig utveckling. Sedan gillar jag inte öresund efter HQ så dem skulle jag ta bort också. Jag skulle välja industrivärlden och Kinnevik för de har bra trackrecord(=

Experten Bos bild
aktieexpert

Stockis skrev 19 maj, 16:05

Jag skulle säga nej till Investor för de har inte slagit OMX de 10 eller 15 senaste åren vilket jag anser är en dålig utveckling. Sedan gillar jag int...
Pil nerSe hela citeringen

Jag skulle säga nej till Investor för de har inte slagit OMX de 10 eller 15 senaste åren vilket jag anser är en dålig utveckling. Sedan gillar jag inte öresund efter HQ så dem skulle jag ta bort också. Jag skulle välja industrivärlden och Kinnevik för de har bra trackrecord(=

Jag skulle välja Kinnevik och Ratos.
Bra trackrecord,bra direktavkastning,bra innehav.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Jag skulle säga nej till Investor för de har inte slagit OMX de 10 eller 15 senaste åren vilket jag anser är en dålig utveckling. Sedan gillar jag int...
Pil nerSe hela citeringen

Bo Eloff skrev 19 maj, 17:05

Jag skulle välja Kinnevik och Ratos.
Bra trackrecord,bra direktavkastning,bra innehav.

Jag skulle som Bo Eloff välja Ratos och Kinnevik.
Jag har båda incl. Investor sedan längre tid i mitt portfölj och kan bara bekräfta vad Stockis säger om Investor.
Öresund har jag också sedan länge och den har trots allt elände inte utvecklad sig dolig.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Den långsiktiga trenden i Kinnevik är neutral, men på kort sikt har vi en ny högre och stark topp. Då kursen rekylerar från denna, har vi en sättupp för köp.

Vid 150 kr kan vi ta ut ett starkt motstånd och runt 110 kr stöd.

En etablering över 150 kr skulle vara mycket positivt.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG