Ny och söker kunskap!

Ny och söker kunskap! Bevaka tråd

Startad av jodasch

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

jodaschs bild
  • jodasch
  • Kön: Man
  • Ålder: 44
  • Yrke: studerar & skrive...

Hej!
Jag har efter en lång tids frånvarande åter tagit intresset för aktier och fonder. Nu är det så att när jag slutade sist så handlade jag bara i fonder och var väldigt god på det med ett snitt på 40% per år. Nu har jag sålt min lägenhet har åter fått lite kapital och ser att möjligheterna till avkastning är större i aktier.

Så min fråga är vart jag börjar. Följa andra är ett sätt, men om man själv vill kunna komma med analyser och finna rätt aktier, vad för kunskap skal jag sträva efter och var finner jag den.

Så klart effektivare att fråga experterna direkt för att få snabbaste vägen till rätt kunskap.

Tack för ett givande forum.
Daniel

Är inte på några sätt en expert men mina tankar är väl att du ska försöka läsa ett par böcker om fundamental och teknisk analys och det skadar aldrig med övergripande kunskaper i makro och nationalekonomi om man vill slippa fråga andra eller rygga andra hela tiden. Gör gärna detta i kombination med att ha tålamod, läs gärna böcker och tidskrifter ett tag och inled bevakning på företag vars idéer/produkter du fundamentalt tycker verkar vettiga eller bevaka flera bolag och gör tekniska analyser av dessa om du väljer att gå den tekniska vägen istället. Använder du den fundamentala och inte håller på med teknisk analys vilket nog gäller för väldigt många så bevaka aktien ett tag och köp inte in dig bara för att aktien backar 2% en dag, inom 14dagar kanske den droppat 10% till pga uttalanden eller makro/nationalekonmiska prognoser och förhållanden. Skadar ju heller inte att skapa diskussioner, läs andras tankar om bolag etc och ha tålamod tålamod tålamod, de bästa aktierna kanske är "dödstrista" eftersom de kanske inte rör sig så mycket under triggerlugna tidpunkter men tror man på dem längre fram så måste man sitta med länge och inte ge upp.

Andra floskler och tips är väl att ta mycket på DI's börssnack och Vcw med en nypa salt samt köp på rykte och sälj på nyheter även om detta självklart inte är några sanningar eller klara regler :)

Du bör ju även fundera på din investeringshorisont. Behöver du pengarna 2012 bör du kanske inte ösa in i ett bolag som troligen kommer bli uppvärderat rejält men först 2013 även om folk haussar aktien på diverse forum. Riskspridningen behöver självklart vara därefter, ju snabbare du behöver pengarna ju "säkrare/stabilare" aktier bör du ju välja medans du kan välja mer riskfyllda placeringar om du har en längre placeringshorisont.

jodaschs bild
  • jodasch
  • Kön: Man
  • Ålder: 44
  • Yrke: studerar & skrive...

Agersand skrev 22 apr, 18:04

Är inte på några sätt en expert men mina tankar är väl att du ska försöka läsa ett par böcker om fundamental och teknisk analys och det skadar aldrig ...
Pil nerSe hela citeringen

Agersand skrev 22 apr, 18:04

Är inte på några sätt en expert men mina tankar är väl att du ska försöka läsa ett par böcker om fundamental och teknisk analys och det skadar aldrig med övergripande kunskaper i makro och nationalekonomi om man vill slippa fråga andra eller rygga andra hela tiden. Gör gärna detta i kombination med att ha tålamod, läs gärna böcker och tidskrifter ett tag och inled bevakning på företag vars idéer/produkter du fundamentalt tycker verkar vettiga eller bevaka flera bolag och gör tekniska analyser av dessa om du väljer att gå den tekniska vägen istället. Använder du den fundamentala och inte håller på med teknisk analys vilket nog gäller för väldigt många så bevaka aktien ett tag och köp inte in dig bara för att aktien backar 2% en dag, inom 14dagar kanske den droppat 10% till pga uttalanden eller makro/nationalekonmiska prognoser och förhållanden. Skadar ju heller inte att skapa diskussioner, läs andras tankar om bolag etc och ha tålamod tålamod tålamod, de bästa aktierna kanske är "dödstrista" eftersom de kanske inte rör sig så mycket under triggerlugna tidpunkter men tror man på dem längre fram så måste man sitta med länge och inte ge upp.

Andra floskler och tips är väl att ta mycket på DI's börssnack och Vcw med en nypa salt samt köp på rykte och sälj på nyheter även om detta självklart inte är några sanningar eller klara regler :)

Vilken kunskap är smartast att komma igång med först?
Har du en specifik bok är bäst på fundamental analys, teknisk analys osv. Helst på svenska.

Var på en träff med Nordnet för en månad sedan då de sa att man skulle göra teknisk analys på företag, och sen göra teknisk analys på dem som verkade bra. stämmer den tesen?

En vän sa en gång att det kan vara svårt att skilja på dem som vill att du skal köpa aktien och dem som verkligen tror på företaget. Vilka sidor är mest trovärdiga ( om man kan säga så )

http://aktiespararna.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189212304

http://www.finansportalen.se/foeretagsvaerdering.htm

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163092409

Finns tonvis men där är ett par skapliga på svenska men det mesta bra är skrivet på engelska tyvärr men är du grym på det så är det bara att googla så finner du hur mycket som helst.

Vissa väljer teknisk analys och då väljer man ju att göra tekniska analyser på vissa bolag ja men ofta efter eller i kombination med att man gjort en fundamental analys och fastnat men vissa använder ju bara teknisk och söker vissa saker i alla aktiers grafer och går endast efter dessa.

Trovärdigheten är svår men experterna här inne är nog inte helt fel att följa och sedan får du följa de stora forumen under en tid så märker du väldigt fort vilka som är seriösa och vilka som inte är det.

Johan Didrons bild

jodasch skrev 22 apr, 17:04

Hej!
Jag har efter en lång tids frånvarande åter tagit intresset för aktier och fonder. Nu är det så att när jag slutade sist så handlade jag bara i ...
Pil nerSe hela citeringen

jodasch skrev 22 apr, 17:04

Hej!
Jag har efter en lång tids frånvarande åter tagit intresset för aktier och fonder. Nu är det så att när jag slutade sist så handlade jag bara i fonder och var väldigt god på det med ett snitt på 40% per år. Nu har jag sålt min lägenhet har åter fått lite kapital och ser att möjligheterna till avkastning är större i aktier.

Så min fråga är vart jag börjar. Följa andra är ett sätt, men om man själv vill kunna komma med analyser och finna rätt aktier, vad för kunskap skal jag sträva efter och var finner jag den.

Så klart effektivare att fråga experterna direkt för att få snabbaste vägen till rätt kunskap.

Tack för ett givande forum.
Daniel

Hejsan jodasch.

Hade samma fråga själv innan jag och Martin startade denna sajten. Väldigt mycket information att behöva sålla bland och väldigt svårt att sätta sig in i allt. Det finns tusen böcker och dessutom flera olika läror. När man kikar på olika forum hittar man dem som är så otroligt insatta i aktierna och kan sina bolag utan och innan. Att komma upp i deras nivå innebär att man behöver lägga ned väldigt mycket tid för att läsa på, analysera och kalkylera. Man bör också kunna sålla ut bland all information och se saker med kritiska ögon. Att vara kritisk är faktiskt den viktigaste egenskapen om du frågar mig.

Jag som är rastlös av natur insåg att enklaste lösningen för min del är helt enkelt bara att ta rygg på någon som man har förtroende över. Varför ska man uppfinna hjulet två gånger?

Vem ska man då ta rygg på? Det är många "tro sig vetare" därute och svårt att veta vem som kan sina grejer bäst. Därför startade vi aktieexperterna. Experterna har historisk positiv avkastning, lång erfarenhet och god kompetens. Min portfölj gått upp 17% hittills i år enbart tack vare experterna samt ett par andra duktiga skribenter på detta forum, tex. profilerna Pman och netmasken. Så även om jag personligen är en nolla i aktiesammanhang så går det ändå väldigt bra. Man har åkt snålskjuts helt enkelt =). Rekommenderar att du gör likadant!

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Har du aldrig handlat med aktier så rekommenderar jag en grundkurs i aktiekunskap i t ex Aktiespararnas regi, där jag själv var studiecirkellärare. Det är ju viktigt att du får med alla termer och begrepp så att du inte tolkar fel den information som du sedan läser in , lycka till !

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG