Mellanöstern- och Japans atomkris inverkningar på aktiekurserna

Mellanöstern- och Japans atomkris inverkningar på aktiekurserna Bevaka tråd

Startad av Urs Hofer

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Johan Didrons bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 22 mar, 03:03

Jag gör som Warren Buffet jag köper japanska aktier :

Miljardär ser köpläge i Japan

" Börsfallet i spåren av den förödande naturkatastrofen i Japa...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 22 mar, 03:03

Jag gör som Warren Buffet jag köper japanska aktier :

Miljardär ser köpläge i Japan

" Börsfallet i spåren av den förödande naturkatastrofen i Japan har skapat ett köpläge i japanska aktier, anser den amerikanske finansmannen och miljardären Warren Buffett.

-Om jag ägde japanska aktier skulle jag verkligen inte sälja dem, förklarade Buffett under ett besök på måndagen vid en fabrik i Sydkorea som ingår i hans imperium.

Även om återuppbyggnaden kommer att ta tid förändrar katastrofen inte Japans ekonomiska utsikter, anser Buffett ".

Från ett p/e tal på 40 1988 ned till ett p/e tal på 13 nu , gör att det är köpläge. Fonder med japanska storföretag blir knappast billigare än nu. Inte förtjänar Toyota och andra storföretag som har kanske 90 procent av verksamheten utanför Japan ett kursfall på kanske 15 - 20 procent .

Urs Hofer skrev 22 mar, 09:03

Realiteten just nu är att en super gau inte kan uteslutas, Pumparna i 3 kraftverk inte kan tas i bruket och nya pumpar är beställda samt att 2 kraftve...
Pil nerSe hela citeringen

Urs Hofer skrev 22 mar, 09:03

Realiteten just nu är att en super gau inte kan uteslutas, Pumparna i 3 kraftverk inte kan tas i bruket och nya pumpar är beställda samt att 2 kraftverk har okänd rökbildning.
Hur det blir med Japans framtid beror helt enkelt på om det radioaktiv förstörde område blir 40, 200 eller 500 km.
Den som tror på politikerna skall således köpa för fullt, de som tror på vetenskapsmän skall sälja och de som tror på någonting mittemellan kan bra behålla.
På grund av den oklara läget har jag således försökt mig på pilkastning. Tyvärr kastade jag bredväg tavlan.
Vad som händer med Japan vet ingen, inte ens Buffett. Förblir
således hopp och tro!
En sak är dock säkert de som sitter där bredväg kraftverken och försöker förhindra det värsta är beundransvärd. Vilken av våra skulle göra det?
En annan klar sak är att orsaken är samma som vid finanskrisen slarv på grund av girighet och en icke funktionerande statlig övervakning. Atomkraften kan behärskas om åtminston bara en sak skulle funktionera!

Håller med om att det finns likheter mellan kärnkraftsmällen och finanskrisen. Frågan är om det är girigheten som ligger bakom eller om det snarare är ett globalt konkurrensproblem som den fria marknadsekonomin har skapat. Hade finanskrisen och kärnkraftsolyckan inträffat om myndigheter, staten och diverse kontrollorgan hade större inflytande? Marknadsekonomi med sund konkurrens är nödvändigt men när det handlar om kärnkraftsolyckor, människors liv och finanskriser bör kanske vissa bitar förändras.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG