Mellanöstern- och Japans atomkris inverkningar på aktiekurserna

Mellanöstern- och Japans atomkris inverkningar på aktiekurserna Bevaka tråd

Startad av Urs Hofer

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Mellanöster krisens inverkning på aktiekurserna är helt oberäckenbar från ingenting till världskrig.
Visst blir icke populära ledare utbytt men vad som kommer behöver inte nödvändigtvis vara bättre.
Personligen tror jag sämre. Länderna styrs utan ledning till ett fullständig kaos på grund av att de olika muslimska grupperna kommer att bekämpa varan i all evighet.
Varken Iran eller Irak vände till det bättre genom sina ledarbyte i sin tid.
Som konsekvens av det hela beslöt jag för en vecka att avvakta med alla aktieköp. Jag är övertygad att dagens situation kan föra till förmånligare priser än idag på aktiemarknaden menglömm inte ingen regel utan undandag

Martin Vidhalls bild

Läste att 10% av Eu:s oljeimport kommer från Libyen. Försvinner 10% av oljeutbudet antar jag att oljepriset kommer stiga för att inte tala om oroligheterna skulle sprida sig till andra länder i mellanöstern. Känns som att det i alla högsta grad skulle påverka konjunktur återhämtningen.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Martin Vidhall skrev 22 feb, 14:02

Läste att 10% av Eu:s oljeimport kommer från Libyen. Försvinner 10% av oljeutbudet antar jag att oljepriset kommer stiga för att inte tala om orolighe...
Pil nerSe hela citeringen

Läste att 10% av Eu:s oljeimport kommer från Libyen. Försvinner 10% av oljeutbudet antar jag att oljepriset kommer stiga för att inte tala om oroligheterna skulle sprida sig till andra länder i mellanöstern. Känns som att det i alla högsta grad skulle påverka konjunktur återhämtningen.

Jag är till och med övertygad att krisen kommer att sprida sig.
Problemet är att många av mellanösterländerna inte ännu har forutsättningar för att kunna styras demokratiskt. I en demokrati behövs tillräklig med folk som kan läsa och skriva och annars ha en bra allmän utbildning, därtill skall religionen vara helt avskild från politiken! Regerar religionena blir det kaos.
Jag hade 3 mellanösterfonder som jag slängde ut omedelbar när krisen började. Tills vidare behövde jag inte ongra mig.
Att hela soppan kommer i början att inverkan negativ på konjunkturen är klart.
De positiva är sedan att om det tillräklig förstörs med olika inbördeskrig skall senare åter allt byggas upp och det åter är bra för konjunkturen

Roberts bild

Läste att 10% av Eu:s oljeimport kommer från Libyen. Försvinner 10% av oljeutbudet antar jag att oljepriset kommer stiga för att inte tala om orolighe...

Urs Hofer skrev 22 feb, 15:02

Problemet är att många av mellanösterländerna inte ännu har forutsättningar för att k...

Problemet är att många av mellanösterländerna inte ännu har forutsättningar för att kunna styras demokratiskt. I en demokrati behövs tillräklig med folk som kan läsa och skriva och annars ha en bra allmän utbildning, därtill skall religionen vara helt avskild från politiken! Regerar religionena blir det kaos.
Jag hade 3 mellanösterfonder som jag slängde ut omedelbar när krisen började. Tills vidare behövde jag inte ongra mig.
De positiva är sedan att om det tillräklig förstörs med olika inbördeskrig skall senare åter allt byggas upp och det åter är bra för konjunkturen

Hej
Tror du att alla marknader kommer att påverkas. Jag har en fondförsäkring där jag har Rysslandsfonder och en liten del Latinamerika, tycker du det är läge att ändra till någon företagsobligationsfond tills dess att oron lagt sig? Borde inte det höga oljepriset kunna fortsätta dra den ryska börsen och i viss del även den norska i positiv riktning?

Urs Hofers bild
aktieexpert

Problemet är att många av mellanösterländerna inte ännu har forutsättningar för att k...

Robert skrev 22 feb, 20:02

Hej
Tror du att alla marknader kommer att påverkas. Jag har en fondförsäkring där jag har Rysslandsfonder och en liten del Latinamerika, tycker du de...

Hej
Tror du att alla marknader kommer att påverkas. Jag har en fondförsäkring där jag har Rysslandsfonder och en liten del Latinamerika, tycker du det är läge att ändra till någon företagsobligationsfond tills dess att oron lagt sig? Borde inte det höga oljepriset kunna fortsätta dra den ryska börsen och i viss del även den norska i positiv riktning?

Jag tror inte, Ryssland och Latinamerika går sina egna vägar men klart är att på Venezuela skulle jag inte satsa men de är väl knappast med i fonderna,
Däremot vill jag bestämd varna för alltför höga oljepriser. Höga oljepriser är säkert bra för olja relaterade aktier men blir oljepriset längre tid för hög far köpkraften extremt tillbaka. Det skulle föra till en ny lågkonjunktur med konsekvensen att oljeförbrukning extremt sjunker och det är sedan allt anad än bra för olja relaterade aktier!
Företagsobligationsfonder är annars helt ok. för diversifiseringens (riskspridningens) skull. Jag har alltid aktier och företagsobligationer i mitt placeringsportfölj

eastoils bild
  • eastoil
  • Kön: Man
  • Ålder: 55
  • Yrke: Lärare

Hej
Tror du att alla marknader kommer att påverkas. Jag har en fondförsäkring där jag har Rysslandsfonder och en liten del Latinamerika, tycker du de...

Hej

Urs Hofer skrev 22 feb, 21:02

Jag tror inte, Ryssland och Latinamerika går sina egna vägar men klart är att på Venezuela skulle jag inte satsa men de är väl knappast med i fonderna...

Urs Hofer skrev 22 feb, 21:02

Jag tror inte, Ryssland och Latinamerika går sina egna vägar men klart är att på Venezuela skulle jag inte satsa men de är väl knappast med i fonderna,
Däremot vill jag bestämd varna för alltför höga oljepriser. Höga oljepriser är säkert bra för olja relaterade aktier men blir oljepriset längre tid för hög far köpkraften extremt tillbaka. Det skulle föra till en ny lågkonjunktur med konsekvensen att oljeförbrukning extremt sjunker och det är sedan allt anad än bra för olja relaterade aktier!
Företagsobligationsfonder är annars helt ok. för diversifiseringens (riskspridningens) skull. Jag har alltid aktier och företagsobligationer i mitt placeringsportfölj

Tunisien och Egypten är redan hyfsatt stabila. Libyens ledare klarar inte veckan ut. Hur gick Östeuropafonderna efter 1989? Tror vi skakar av oss detta på ett par veckor, de jobbar på bra nere i norra Afrika ungdomarna just nu.

Gulf-krisen 1990 gjorde att DJ Ind. Av. föll ca 15%. Ett år efter det hade DJ Ind. Av. stigit med ca 24% (dvs tillbaka på samma nivå och tom något över). Samma mönster återkommer påfallande ofta vid andra efterkrigstidskriser.

Alla kriser är "unika" och världen blir aldrig detsamma igen, men trots det är utvecklingen på börserna påfallande lika vid varje kris ändå.

Bo Eloffs bild
aktieexpert

aktiespartacus skrev 22 feb, 22:02

Gulf-krisen 1990 gjorde att DJ Ind. Av. föll ca 15%. Ett år efter det hade DJ Ind. Av. stigit med ca 24% (dvs tillbaka på samma nivå och tom något öve...

Gulf-krisen 1990 gjorde att DJ Ind. Av. föll ca 15%. Ett år efter det hade DJ Ind. Av. stigit med ca 24% (dvs tillbaka på samma nivå och tom något över). Samma mönster återkommer påfallande ofta vid andra efterkrigstidskriser.

Alla kriser är "unika" och världen blir aldrig detsamma igen, men trots det är utvecklingen på börserna påfallande lika vid varje kris ändå.

Att den nya generationen av internetungdomar gör revolution mot senila gamla diktatorer som roffat åt sig av landets rikedomar gör att man ändå börjar tro att framtiden kan bli bättre.
Oljepriset kommer stiga med eller utan mellanösternkriser.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Gulf-krisen 1990 gjorde att DJ Ind. Av. föll ca 15%. Ett år efter det hade DJ Ind. Av. stigit med ca 24% (dvs tillbaka på samma nivå och tom något öve...

Bo Eloff skrev 22 feb, 22:02

Att den nya generationen av internetungdomar gör revolution mot senila gamla diktatorer som roffat åt sig av landets rikedomar gör att man ändå börjar...

Bo Eloff skrev 22 feb, 22:02

Att den nya generationen av internetungdomar gör revolution mot senila gamla diktatorer som roffat åt sig av landets rikedomar gör att man ändå börjar tro att framtiden kan bli bättre.
Oljepriset kommer stiga med eller utan mellanösternkriser.

Mest steg oljepriserna tillsvidare på grund av våra skattetekniska åtgärder och också det kommer att fortsätta. Oljeprset är ju inte dyrt men vi gör den dyrt!
Jag ser heller inget problem med de Nordafrikanska och Mellanösterländer som tillsvidare har befriad sig men tänk om Iran och Saudiarabien småningom börjar explodera och till slut Kina! Jag vill absolut inte måla fan på väggen men omöjlig är det inte!

josefnasrallas bild

Det måste bli sämre för att det ska bli bättre, det finns så jätte många väl utbildade människor. det måste bli demokrati o ut med de korruperade gubbarna som sitter bakom spakarna idag som är stödda av väst. där har vi problemet att väst ska blanda sig i sånt de inte förstår riktigt, de tror att det bara går att kasta pengar på dom o sedan blir det folket som blir lidande av västs lilla spel!
ja håller osså på alla köp än så länge, det är för mkt röda siffror

Urs Hofers bild
aktieexpert

josefnasralla skrev 23 feb, 16:02

Det måste bli sämre för att det ska bli bättre, det finns så jätte många väl utbildade människor. det måste bli demokrati o ut med de korruperade gubb...

josefnasralla skrev 23 feb, 16:02

Det måste bli sämre för att det ska bli bättre, det finns så jätte många väl utbildade människor. det måste bli demokrati o ut med de korruperade gubbarna som sitter bakom spakarna idag som är stödda av väst. där har vi problemet att väst ska blanda sig i sånt de inte förstår riktigt, de tror att det bara går att kasta pengar på dom o sedan blir det folket som blir lidande av västs lilla spel!
ja håller osså på alla köp än så länge, det är för mkt röda siffror

Att vänta med köp är säkert rätt, varför köpa så länge kursena varje dag sjunker och läget förvärras? Aktier skall ju köpas billig och inte dyrt.
Det goda med hela teater är att man efter någon tid antagligen åter kan köpa aktier till en väsentlig billigare pris än före krisen.
Jag köper fortfarande ingenting mera men säljer inte heller.
jag skulle inte bli förvånat om snart paniken bryter ut bland fondförvaltarna.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG