Ny i branchen - vet du nåt som inte jag vet?

Ny i branchen - vet du nåt som inte jag vet? Bevaka tråd

Startad av Eric K

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Eric Ks bild
  • Eric K
  • Kön: Man
  • Ålder: 31
  • Yrke: Studerande

Hej!

Jag är en privatsparare med sort intresse för aktier och fonder. Era tips här på forumet uppskattas verkligen då hela branchen fortfarande är en djungel för mig.

Tänkte bara höra om det finns någon hjälpsam skäl där ute som har lust att reda ut ett par simpla begrepp.

Först och främst har jag SEB som bank, men när man handlar med aktier i 10-50 000:- klassen, har jag fått höra att avanza är ett bättre alternativ pga kurtaget.
Vilken bank är bäst att köpa och sälja aktier i?
Och vad är egentligen kurtage mer än en avgift?

Det pratas ofta om aktieportföljer. Är "portfölj" ett begrepp för ett antal aktier som för en själv ska fylla ett syfte, t ex långsiktigt sparande? Eller skapar man ett "konto" där man sparar aktierna och kallar det portfölj? (hoppas ni förstår vad jag menar)

Slutligen, Pensionssparande. Vad är det som gäller angående sin framtid? Ska man spara i en fondportfolio eller finns det speciella PPM fonder som man ska investera sin summa i för framtiden? Är kapitalförsäkring aktuellt i detta sammanhang?

Uppskattar verkligen att ni tar er tid att förklara,
lev väl!

Alla rookietips uppskattas!
Tack för att ni tar er tid!

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Hej Eric K.

Det här var verkligen basic.

En rekommendation , anmäl dig som medlem i Aktiespararna, där finns grundkurser för nybörjare.
Har själv varit cirkelledare i Aktiekunskap hos Aktiespararna.

- Avanza är bästa internetbank, senast en utmärkelse av Privata Affärer

- Helt rätt , courtage är en avgift

- Aktieportfölj, ett uttryck från den tiden man handlade med aktiebrev och hade dom i en portfölj .

- Pensionssparande , är mycket bra. Har du lön över brytpunkten så är det extra lönsamt med skatteavdraget på 55 procent.

- PPM ingår i det allmänna Pensionssystemet .

- Kapitalförsäkring , om du vill slippa att deklarera och skatta för dina aktieaffärer , i stället får du betala en mindre avkastningsskatt .

Lycka till

Eric Ks bild
  • Eric K
  • Kön: Man
  • Ålder: 31
  • Yrke: Studerande

Bengt-Erik Freiholtz skrev 10 jan, 03:01

Hej Eric K.

En rekommendation , anmäl dig som medlem i Aktiespararna, där finns grundkurser för nybörjare.
Har själv...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 10 jan, 03:01

Hej Eric K.

Har själv varit cirkelledare i Aktiekunskap hos Aktiespararna.

- Avanza är bästa internetbank, senast en utmärkelse av Privata Affärer

- Helt rätt , courtage är en avgift

- Aktieportfölj, ett uttryck från den tiden man handlade med aktiebrev och hade dom i en portfölj .

- Pensionssparande , är mycket bra. Har du lön över brytpunkten så är det extra lönsamt med skatteavdraget på 55 procent.

- PPM ingår i det allmänna Pensionssystemet .

- Kapitalförsäkring , om du vill slippa att deklarera och skatta för dina aktieaffärer , i stället får du betala en mindre avkastningsskatt .

Lycka till

Tack för ditt svar!

Det uppskattas!

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG