Adroit

Adroit Bevaka tråd

Startad av ecme

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

ecmes bild
ecmes bild

På dagens finansiella marknader har osäkerheten sedan finanskrisen spätts på med arabvärldens revolutioner diverse naturkatastrofer och dollarns osäkerhet. Detta har lett många investerare till råvaror, inte minst central banker, med deras fria penningpolitik.

Priset på nästan samtliga metaller som handlas idag drivs av enorma mängder spekulation, vilket oftast uppfattas obekvämt för en investerare med relativt hög nivå av riskaversion. Det existerar dock ett fåtal råvaror där utbudet faktiskt inte täcker användar-efterfrågan, en av dessa är den okända metall som går under namnet, Antimony.

Antimony är en ovanlig metall som används i exempelvis plast, mikroelektronik och kläder pågrund av de brandhärdiga och värmebeständiga egenskaper den besitter. Marknaden är mycket liten, 2009 producerades endast 187 000 ton. Det intressanta är dock att runt 90 % av den totala produktionen existerade i Kina. Något som kanske är ännu mer intressant är att ett tak på 100 000 ton har införts på Kinas produktion under 2011.*
Status quo på produktionssidan har alltså skiftat, men utbudet kommer troligtvis ligga kvar på samma nivå på grund av den prisokänslighet som existerar. Detta betyder att det faktiskt existerar en relativt kraftig brist av Antimony i världen just nu. Bristen har också reflekterats i priset som nästan har fyrdubblats sedan 2009, från $4000 till $15 500 per ton.

En stor fråga är dock; varför har Kina minskat sin produktion så kraftigt? Enligt James Cross, VD på Adroit Resources, ett företag med den största Antimony fyndigheten utanför Kina, beror kinas kraftiga retardation av produktionen antingen på att fyndigheterna håller på att dräneras eller att de vill "corner the market".

Det jag vill undersöka är om denna kraftiga prisökning kommer att skapa nya företag som börjar utvinna Antimony. Kommer prisökningen även att minska efterfrågan eller är priskänsligheten så otroligt låg, då antimony är en väldigt liten komponent i produktionsföremål, att uppgången inte kommer påverka efterfrågan? Kommer vi se en kraftig ökning av kinesiska FDIs på antimony marknaden?
Vill även studera hur existerande icke-kinesiska antimony-bolag kommer agera efter denna uppgång. Ett intressant bolag jag stött på under min research fas är Adroit Resources, de har den största fyndigheten av antimony utanför Kina. Bifogar även en länk från en gruv-mässa i London förra veckan där en reporter från moneyweek och VD:n för Adroit Resources berättar om antimony och om deras företag. Jag bifogar även en artikel ur moneyweek där samma reporter skriver om antimony-marknaden.

I Sverige kan jag inte hitta något som har skrivits om Antimony eller de företag som utvinner metallen. Därför hade det varit mycket intressant att läsa något av en professionell skribent eller höra vad andra person tänker och tycker inom detta område. Förhoppningsvis kan jag finna svar på några av de frågor som nämndes ovan och kanske bringa klarhet i vilka aktörer som existerar på den icke-kinesiska marknaden och hur utsikten ser ut för dessa bolag.

Länk till mässa i london: http://www.viddler.com/player/5e651cb4/"/>

Länk till artikel i businesweek: http://www.moneyweek.com/home/investments/commodities/money-morning-comm...

gnufenders bild

Hmm, okej. Men varför har aktien fallit 52% den senaste månaden?

ecmes bild

gnufender skrev 29 mar, 23:03

Hmm, okej. Men varför har aktien fallit 52% den senaste månaden?

Ja du om jag ändå hade vetat det. Det har ju varit mycket oroligheter runt om i världen som jag tror har påverkat en del. Jag har följt bolaget en längre tid nu och tycker fortfarande det är en oslipad diamant. Verkar inte som bolaget har några skulder och har dem de metallerna dem säger sig ha så är det konstigt att aktien ligger så lågt, dem kanske har lite ont om pengar?. Känns inte som någon vet vad det är för bolag. Ska bli spännande att följa i varje fall. Hittar ni något intressant så får ni gärna uppdatera.

Frennes bild

Jag kunde inte hitta aktien på Nordnet. Vad heter den exakt?

ecmes bild

Frenne skrev 31 mar, 14:03

Jag kunde inte hitta aktien på Nordnet. Vad heter den exakt?

Adroit Resources. ADT är symbolen. Kanadensiska börsen.

Malmen skrev 9 feb, 22:02

Lite ny information Gå in på stockwatch.com och titta på senaste pressrel.
Där kommer Ni att se att borrningar pågår och det jag kan nämna är att res...
Pil nerSe hela citeringen

Malmen skrev 9 feb, 22:02

Lite ny information Gå in på stockwatch.com och titta på senaste pressrel.
Där kommer Ni att se att borrningar pågår och det jag kan nämna är att resultaten ser mycket lovande ut.
Så det kommer att bli en uppgång på minst 10 cent inom 2-4 veckor men sälj ej för det finns stor potential framöver ytterliggare som jag tidigare nämt.
Jag kommer att överväga att kliva av vid ca 75 cent.

segis skrev 11 mar, 17:03

Hej Malmen, läste tidigare ditt tips om Adroit och gick in vid 23.. Har du någon uppfattning om vad som pågår i bolaget? Läste senast http://www.adroi...

Hej Malmen, läste tidigare ditt tips om Adroit och gick in vid 23.. Har du någon uppfattning om vad som pågår i bolaget? Läste senast http://www.adroitresources.ca/news/2011/news_10.html och det ansågs väl ändå vara positivt? Vad är det som sker med kursen, tappat 40 % nu...

Mvh

eastoil skrev 17 mar, 20:03

Skulle vara kul att få höra Malmens kommentar nu när Adroit halverats sedan han basunerade ut att aktien skulle tredubblas från 25 cent till 75 cent. ...

Skulle vara kul att få höra Malmens kommentar nu när Adroit halverats sedan han basunerade ut att aktien skulle tredubblas från 25 cent till 75 cent. I skrivande stund står Adroit i 12 cent. Men nu ligger den närmare lägstanivåerna än högsta nivåerna så kommer den ner en bit till kan jag tänka mig det hela som en lottsedel!

Hej!
Det låter som Ni ser negativt på adroit men jag är helt 100% säker på min sak.
Orsaken är det är ett faktiskt värde på tillgångarna i berget jmf. med andra spekualions branscher.
Borrningarna som pågår visar mycket fina resultat och de provsvar som kommer inom de närmaste månaderna kommer att ge bra styrka för aktien.
Om jag ej varit övertygad så skulle jag gått ur vid 25-27cent och gjort ca 220%. Nu "råkar" jag besitta kunskapen så det enda jag kan råda Er alla är att gå in och köp men hoppa ej av innan 70 cent.
Till detta så finns det även stora aktörer som har fått upp ögonen på bolaget och dess tillgångar.
MVH
Malmen

Big Ds bild
  • Big D
  • Kön: Man
  • Ålder: 58
  • Yrke: Egen företagare f...

Hej Malmen, läste tidigare ditt tips om Adroit och gick in vid 23.. Har du någon uppfattning om vad som pågår i bolaget? Läste senast http://www.adroi...

Hej Malmen, läste tidigare ditt tips om Adroit och gick in vid 23.. Har du någon uppfattning om vad som pågår i bolaget? Läste senast http://www.adroitresources.ca/news/2011/news_10.html och det ansågs väl ändå vara positivt? Vad är det som sker med kursen, tappat 40 % nu...

Mvh

Skulle vara kul att få höra Malmens kommentar nu när Adroit halverats sedan han basunerade ut att aktien skulle tredubblas från 25 cent till 75 cent. ...

Skulle vara kul att få höra Malmens kommentar nu när Adroit halverats sedan han basunerade ut att aktien skulle tredubblas från 25 cent till 75 cent. I skrivande stund står Adroit i 12 cent. Men nu ligger den närmare lägstanivåerna än högsta nivåerna så kommer den ner en bit till kan jag tänka mig det hela som en lottsedel!

Malmen skrev 31 mar, 22:03

Hej!
Orsaken är det är ett faktiskt värde på tillgångarna i berget jm...

Malmen skrev 31 mar, 22:03

Hej!
Orsaken är det är ett faktiskt värde på tillgångarna i berget jmf. med andra spekualions branscher.
Borrningarna som pågår visar mycket fina resultat och de provsvar som kommer inom de närmaste månaderna kommer att ge bra styrka för aktien.
Om jag ej varit övertygad så skulle jag gått ur vid 25-27cent och gjort ca 220%. Nu "råkar" jag besitta kunskapen så det enda jag kan råda Er alla är att gå in och köp men hoppa ej av innan 70 cent.
Till detta så finns det även stora aktörer som har fått upp ögonen på bolaget och dess tillgångar.
MVH
Malmen

Hej på er!
Jag sitter nog inne med störst information i ADT i Sverige och får Mina uppgifter av bolaget själva, nu är ju denna info: bara om hur borrningar går osv. Vad som görs i bolaget med uppköp eller liknande blir jag givetvis inte informerad om för det är inside info:. Men jag kan förklara varför aktien har tappat, det är för att en emission gjordes på 6 cent för att bolaget behövde pengar för borrning. Dessa blev nu i mitten av mars månad fria och mäklar firmorna som köpt för sina klienter säljer nu med 100% vinst och mäklarna tjänar bra provis. Det var ca: 20 miljoner aktier på den emissionen som vi nu ser mattas av, ADT lägger nu krut på info: i april månad ca: 1 månad senare än planerat. För bra nyheter hade varit bortkastat om det kommit ut när dessa mäklare bestämt att sälja, nu är det ett otroligt köp läge enligt mig. Det är inte bara Antinomy som finns i Italien utan flera miljoner ounce guld bevisat genom historiska borrningar ,det tål att tänka på. Men en sak är säker det är otrolig låg nivå på aktien. Bara bevisat Antinomy är värdet 687 miljoner dollar, bolaget har ett värde idag på 10 milj. Dollar, så kan ni räkna ut själva vad aktien borde stå i idag. Att säga vad aktien går till de närmsta veckorna eller månader är väldigt svårt att säga, det beror på hur marknaden tar emot all info: om Antinomy som är relativt ny metall för många. Men intresset är enormt och jag tror det kan bli race på aktien väldigt snart.

Big Ds bild
  • Big D
  • Kön: Man
  • Ålder: 58
  • Yrke: Egen företagare f...

Hej igen!
Vill bara vara tydlig och när jag skriver ADT så menar jag Adroit , ADT är symbolen på börsen i Kanada.

ecmes bild

Vet ni när Adroit börjar borrningarna i Italien? Jag har inte uppfattat om man fått reda på hur borrningarna har gått i Kanada?

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG