Fondtips

Fondtips Bevaka tråd

Startad av Madame Börs

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Jag äger nu en globalfond med övervägande exponering mot USA, en USA-fond och en emergin marketsfond med vikt mot Kina. Vad jag söker är en fond med låg avgift som kan ersätta alla dessa tre fonder. En globalfond med mycket innehav i USA och Asien (gärna 60/40 eller 50/50 fördelat mellan USA och Asien). Topp tio holding får gärna innehålla Microsoft, Apple, Alphabet, Amazon, Alibaba, Tencent, TSM och Samsung.

Några tips? Mvh.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

I ditt fall så skulle jag undvika teknikaktier särskilt kinesiska sådana då kommunistregimen där inlett ett krig mot dessa , bolag detta är på gång även i USA så tag med detta i dina beräkningar .Satsa gärna på emerging markets ex KIna i väntan på vad som sker på mogna marknader

Hongkongbörsens storbolagsindex Hang Seng backade för tredje handelsdagen i rad och föll 4,4 procent på tisdagen efter fortsatt oro kring Pekings regulatoriska nedslag på kinesiska bolag. Indexet har därmed sjunkit 14,4 procent den senaste månaden. Vidare rasade Hang Sengs teknikindex, en börshandlad fond som följer 30 av de största teknikbolagen i Hongkong, 7,9 procent på tisdagen. Flera Hongkong-noterade kinesiska bolag återfinns i indexet, bland annat Alibaba och Tencent . Teknikindexet har tappat 36,6 procent på 6 månader och stängde på tisdagen under den nivå som indexet lanserades vid för exakt ett år sedan, den 27 juli 2020.Senast i går rapporterades det om att kinesiska myndigheter krävt internetkonglomeratet Tencent att ge upp sina exklusiva musikrättigheter. Den Hongkong-noterade Tencent-aktien stängde ned 9 procent på tisdagen, och utgör 7,59 procent av teknikindexet per den 30 juni, enligt Hang Seng Indexet. .

Bengt-Erik Freiholtz skrev 28 jul, 04:07

I ditt fall så skulle jag undvika teknikaktier särskilt kinesiska sådana då kommunistregimen där inlett ett krig mot dessa , bolag detta är på gång äv...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 28 jul, 04:07

I ditt fall så skulle jag undvika teknikaktier särskilt kinesiska sådana då kommunistregimen där inlett ett krig mot dessa , bolag detta är på gång även i USA så tag med detta i dina beräkningar .Satsa gärna på emerging markets ex KIna i väntan på vad som sker på mogna marknader

Hongkongbörsens storbolagsindex Hang Seng backade för tredje handelsdagen i rad och föll 4,4 procent på tisdagen efter fortsatt oro kring Pekings regulatoriska nedslag på kinesiska bolag. Indexet har därmed sjunkit 14,4 procent den senaste månaden. Vidare rasade Hang Sengs teknikindex, en börshandlad fond som följer 30 av de största teknikbolagen i Hongkong, 7,9 procent på tisdagen. Flera Hongkong-noterade kinesiska bolag återfinns i indexet, bland annat Alibaba och Tencent . Teknikindexet har tappat 36,6 procent på 6 månader och stängde på tisdagen under den nivå som indexet lanserades vid för exakt ett år sedan, den 27 juli 2020.Senast i går rapporterades det om att kinesiska myndigheter krävt internetkonglomeratet Tencent att ge upp sina exklusiva musikrättigheter. Den Hongkong-noterade Tencent-aktien stängde ned 9 procent på tisdagen, och utgör 7,59 procent av teknikindexet per den 30 juni, enligt Hang Seng Indexet. .

Tack för svaret!

Kinakrisen ser jag dock mer som en möjlighet än en risk men såklart vill jag inte ha Kina och USA i samma fond just nu.

Det blev en USA fond och en asienfond till slut. Skrotade globalfond. Nu kommer jag vikta ut de mot varandra tills att kinakrisen är över.

Alibaba och Tencent är för stora för regeringen. De kan hata dessa bolag och vilja kontrollera dessa bolag, men i slutändan så behöver Kinas regering de utländska pengar som kommer in i landet via bolagen. Sen kan de gapa och skrika hur mycket de vill om olika regleringar hit och dit. Alibaba och Tencent har makt emot regeringen och regeringen behöver bolagen oavsett hur kommunistiska och ideologiska de vill vara.

Dock så tror jag att aktiekursen i BABA kan sjunka mycket mer pga att folk är rädda och att fonder med mycket kapital i bolagen säljer sitt innehav och alla som har deposity shares på NYSE säljer för rädslan för delisting. Så aktiekursen kan nog fortsätta sjunka rätt rejält men i slutändan kan jag inte se detta som nåt annat än en investeringsmöjlighet. Dock har jag för lite pengar för att köpa köpa köpa vid fortsatt nedgång (Tencent får väl blir via Prosus i så fall), men att stoppa in pengar i en Kinafond/asienfond i detta läge kan nog inte anses som nåt annat än bara bra.

Eller ETF om man orkar med courtaget.

Eller bolagen i sig om man har kapital/möjlighet till det och orken/tiden till att sätta sig in i detaljerna. I så fall finns det många godbitar att slaska på.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Som jag ser det är Kina på väg tillbaka mot en totalitär styrning av ekonomin och företagen.

Därför råder jag till försiktighet i investering i kinesiska företag och fonder riktade mot den kinesiska marknaden . Vi har sett stora nedgångar i kinesiska teknikbolag senaste tiden .
T ex Alibaba har tappat 44 procent senaste året .

Ett axplock av kommande åtgärder.

Kina planerar att förbjuda amerikanska noteringar för datatunga teknikföretag - WSJ
Kina planerar att förbjuda kinesiska datatunga teknikföretag att notera sig i USA. Det skriver Wall Street Journal som hänvisar till personer med kunskap i frågan.

Kinesiska ledare anser sektorer som internet, telekommunikation och utbildning är känsliga på grund av politiska eller nationella säkerhetsproblem.

Kinas värdepapperskommission, CSRC, uppger att företag med mindre känsliga uppgifter, till exempel inom läkemedelsindustrin, fortfarande kommer att få kinesiskt myndighetsgodkännande för utländska noteringar.

CSRC planerar att genomföra ändringarna runt det fjärde kvartalet och ska ha bett några företag att avstå från utländska börsnoteringar fram till dess.

Kina överväger att pressa data från kinesiska företag börsnoterade utomlands - Reuters
Kinesiska tillsynsmyndigheter överväger att pressa kinesiska företag noterade utomlands att överlämna hantering och övervakning av sina uppgifter. Det skriver Reuters.

Enligt de nya åtgärderna kommer Kina att förbättra regleringen av gränsöverskridande dataflöden och säkerhet, slå till mot illegal verksamhet på värdepappersmarknaden och straffa bedräglig handel, marknadsmanipulation och insiderhandel, enligt ett uttalande från Kinas kabinett.

På samma tema inledde Peking en cybersäkerhetsutredning mot kinesiska taxiappjätten Didi Global som noterades i USA i slutet av juni. Didi har fått se sin aktie halveras sedan noteringen.

Amerikanska kapitalmarknader har varit en lukrativ finansieringskälla för kinesiska företag under det senaste decenniet men risken för ytterligare granskning kan nu avskräcka inhemska företag från att notera sig i USA.

Tencent dubblar på sin sociala välgörenhet i Kina, Kyle Bass anser att Peking plundrar bolaget
Kinesiska teknikjätten Tencent kommer att investera ytterligare 50 miljarder yuan, motsvarande drygt 68 miljarder kronor, i sociala välfärdsprogram i Kina. Detta aviseras i spåren av att Peking gått hårt åt teknikbolagen i nära ett års tid och senast uppmanat till en mer rättvis fördelningspolitik.

Tencent lovade redan i april att ge 50 miljarder yuan och dubblar nu alltså beloppet.

”Denna nya strategi för Tencent är ett proaktivt svar på det nationella initiativet”, sade bolaget i ett uttalande på Wechat.

Pengarna ska bland annat öka inkomsterna för fattiga, förbättra sjukvårdshjälpen och främja ekonomin på landsbygden.

Men alla uppskattar inte tilltaget. Hedgefondprofilen Kyle Bass skriver på Twitter att Kina plundrar bolagets aktieägare på över 50 procent av deras vinster för att uppnå sina nationella mål.

https://twitter.com/Jkylebass/status/1428566349102657538

Tencent har tappat 55 procent av sin kurs i år.

Kina antar ny lag som slår mot teknikbolagen
Kinas folkkongress har antagit den nya lagen om användarskyddet på nätet, enligt statliga nyhetsbyrån Nya Kina. Det skriver Reuters.

Den nya lagen, som träder i kraft den 1 november, begränsar bolagens förmåga att samla in användardata. Enligt lagen måste hanteringen av personlig information ha ett tydligt och rimligt syfte och bör begränsas ”till det minimum som behövs för att uppnå målen kring datahanteringen”.

Kina har under de senaste månaderna tagit i med hårdhandskarna för att minska de inhemska teknikjättarnas dominans. Tilltagen är främst till att säkra partiets ledande roll i samhället och de som avvikit har straffats med bland annat utredningar, som i fallet med nyligen noterade taxiappjätten Didi Global.
https://asia.nikkei.com/Politics/China-passes-data-privacy-law-amid-clam...

o s v

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG