Fondportfölj 35+ år

Fondportfölj 35+ år Bevaka tråd

Startad av Sobiro

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej!

Vad tycker ni om denna fondportfölj? Tanken är att sparandet ska pågå i ca 35 år. Har ett startkapital på ca 750 000 och planerar att lägga in 10 000 i månaden (mer om lönen går upp för jag har väldigt låg lön just nu).

Avanza Global 50 %
AMF Aktiefond Småbolag 15 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15 %
Swedbank Robur Ny Teknik A 10 %
Avanza Emerging Markets 10 %

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

En fin portfölj som du har satt ihop.

Globalfonder innehåller ju till största delen aktier noterade i USA

Men en bra spridning har du fått ihop.I dagens läge efter stora uppgångar så tror jag tillväxtmarknader (emerging markets ) har framtiden för sig under något/några år .

Men jag skulle råda dig att se över portföljen några gånger per år . Allting förändras så fort i dag .Enligt investeringsklockan så är det tid i dag att köpa råvaror /ädelmetaller. De är nu relativt övrigt lågt värderade.
Därav Emerging markets som ofta har stor export av detta är billigt .

SILVER "är guld" - HUR får man alla i samma påse ? Jo i AuAg SILVER BULLET-fonden  

Kan vara en bra krydda i en diversifierad portfölj.

Dollarras?

Stödpaketet på 900 miljarder dollar eller mer verkar ha gått igenom eller klubbas inom kort  "Sedan världens valutor tilläts att flyta fritt mot varandra i början av 1970-talet har dollarn gått igenom tre cykler som alla har varat i cirka 15 år. En fjärde cykel startade 2017, vilket innebär att dollarn kommer att nå sin botten runt 2024 – alltså mitt i cykeln, enligt Ulf Lindahls prognos.
Vid det laget kommer dollarn att ha fallit från 1:20 till 2:20 mot euron och från 8:40 till runt 5 mot kronan. Bara det närmaste året tror Ulf Lindahl att euron kommer att stärkas med 20–25 procent mot dollarna, och kronan med 25–30 procent." 

https://www.svd.se/valutaproffs-dollarras-vantar--slar-mot-sparare

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG