Aktier eller fonder?

Aktier eller fonder? Bevaka tråd

Startad av Walinski

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Walinskis bild

Jag har köpt aktier i nåra år men bara för småpengar.
Jag har ca 6500kr , vad ska man satas på fonder eller aktier?
Sen en fråga till, jag funderar på att månadspara ca 200-500kr i aktier via handelsbanken aktiespar eller tror ni det är mer ekonomiskt att köpa på avanza varje månad? Aktiespar tror jag kostade 20 kr i må+ kvartalsavgift på 65 kr, avanza kostar 9 kr varje gång man gör ett köp.
Tacksam för tips, ha det bra alla.

Placerarens bild
  • Placeraren
  • Kön: Man
  • Ålder: 76
  • Yrke: Aktiv placerare( ...

Walinski skrev 17 dec, 16:12

Sen en fråga till, jag funderar ...
Pil nerSe hela citeringen

Walinski skrev 17 dec, 16:12

Sen en fråga till, jag funderar på att månadspara ca 200-500kr i aktier via handelsbanken aktiespar eller tror ni det är mer ekonomiskt att köpa på avanza varje månad? Aktiespar tror jag kostade 20 kr i må+ kvartalsavgift på 65 kr, avanza kostar 9 kr varje gång man gör ett köp.
Tacksam för tips, ha det bra alla.

Mitt råd för att få kostnaderna så låga som möjligt öppna ett konto i Aktiedirekt med minicurtage på 9 kr för små placeringar. ( Placera direkt dina 6.500 kostnad 10 kr)

Gör lite egna köp/sälj det är bättre för kostnaderna blir för höga innan man kommer upp lite och det fungerar bra med Aktiedirekt ( nu heter det Nornetdirekt).

Tips på denna sida, tidningar m.m. gör det spännande se hur man lyckas. Börja med en aktie på stora listan.

Har haft och har många olika depåer, Handelsbanken, Avanza, SEB och flera men bäst, billigast är Aktiedirekt för den som gör jobbet själv - det är mitt tips.

Lycka till för aktier är spännande och olid....ligt spännande.

Martin Vidhalls bild

Beror väl lite på hur pass intresserad man är. Tycker man det är kul att följa med lite känns aktier definitivt roligare.

Aktiespararnas portföljer kanske kan vara ett alternativ till avanza zero. De har ett system med andelsordrar där de lägger ihop alla kunders månadssparande varje månad och sedan fyller på portföljen. Vet dock inte vad avgifterna ligger på sedan har portföljen än så länge inte lyckats slå index även om historiken inte går mer än ett par år tillbaka.

Jag skulle rekommendera att börja med t.ex. månadssparande i Avanza Zero och ha det som bas. När du sedan känner att du hittat ett stabilt large cap bolag som har bättre framtidsutsikter än index i övrigt samt är rätt värderat så köp en post där också. Börja så och fortsätt över tid med månadsparande i indexfonder samt något aktieköp då och då så har du snart en fin portfölj.

Vilken sorts aktier har du köpt tidigare?

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG