Sälja eller sitta still i båten

Sälja eller sitta still i båten Bevaka tråd

Startad av zebbe

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Det hjälper inte att undvika Svenska aktier

ECB lutar mot utdelningsstopp för resten av året - BN

Europeiska centralbanken, ECB, lutar mot att stoppa banker från att betala någon utdelning under resten av året, enligt källor till Bloomberg News.

Det uppges att flera ECB-ledamöter ännu inte tycker sig ha tillräckligt med klarhet kring ekonomin för att kunna rättfärdiga utdelningar.

ECB har avböjt att kommentera.

ECB har sedan tidigare uppmanat bankerna att vänta till 1 oktober med utdelningar.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Bengt-Erik Freiholtz skrev 22 jul, 22:07

Europeiska centralbanken, ECB, lutar mot att sto...
Pil nerSe hela citeringen

Europeiska centralbanken, ECB, lutar mot att stoppa banker från att betala någon utdelning under resten av året, enligt källor till Bloomberg News.

Det uppges att flera ECB-ledamöter ännu inte tycker sig ha tillräckligt med klarhet kring ekonomin för att kunna rättfärdiga utdelningar.

ECB har sedan tidigare uppmanat bankerna att vänta till 1 oktober med utdelningar.

Bäst att undvika bankaktier inom EU, då är dividend problem löst. För säkerhetsskull också generell hotell flyg och resebranschen då man aldrig ved när nästa pandemi kommer, bara att den kommer.
Nu när nästans alla dividender är utbetald kan jag konstatera att mina dividend intäkter är en aning högre i år och jag antar för de flesta andra också, så vart är egentlig problemet?
Naturligtvis kan EU eventuell förbjuda dividend utbetalningar generellt men då köps mindre europeiska aktier.
Problemet blir dok eventuellt att många bolagen går dålig i år och kan därför inte betala dividender för 2020. Då blir det mindre skatteintäkter.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Europeiska centralbanken, ECB, lutar mot att sto...

Urs Hofer skrev 24 jul, 08:07

Bäst att undvika bankaktier inom EU, då är dividend problem löst. För säkerhetsskull också generell hotell flyg och resebranschen då man aldrig ved nä...

Urs Hofer skrev 24 jul, 08:07

Bäst att undvika bankaktier inom EU, då är dividend problem löst. För säkerhetsskull också generell hotell flyg och resebranschen då man aldrig ved när nästa pandemi kommer, bara att den kommer.
Nu när nästans alla dividender är utbetald kan jag konstatera att mina dividend intäkter är en aning högre i år och jag antar för de flesta andra också, så vart är egentlig problemet?
Naturligtvis kan EU eventuell förbjuda dividend utbetalningar generellt men då köps mindre europeiska aktier.
Problemet blir dok eventuellt att många bolagen går dålig i år och kan därför inte betala dividender för 2020. Då blir det mindre skatteintäkter.

ECB förlänger rekommendation att inte betala utdelningar till början av nästa år!
Har Schweiziska bankaktier som dock betalar dividender som tidigare och Sampo från Finland som har en stor aktiepott Nordea. Sampo betalar också fortfarande en bra dividend.
Efterkontroll visade att mina dividend intäkter ökade från Schweiz ock från Finland men minskade en aning från Sverige. Man bör dock komma ihåg att dividender inte är allt.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Dividender

Det var därför vi hamnade i det spåret men om de inte betyder så mycket då finns det ju tillväxttakter som inte ger utdelning eller väldigt lite.

Då förväntningarna nu är betydligt lägre ställda på bolagens vinstutveckling i jämförelse med före Corona Krisen är det rimligen så att avkastningskravet sjunkit på riskfyllda tillgångar som aktier. Det är troligen en effekt av stödinsatserna från centralbanker och stater. Tillväxtaktier, med IT i spetsen, har gynnats mest av detta. I mitten av maj var värderingsskillnader på den högsta nivån någonsin mellan tillväxt- och värdeaktier. Det är rimligt att tro att värdeaktier kan knapra in en del på värderings gapet om nu världsekonomin snart återgår till något som påminner om normalläge.

Själv så håller jag mig till råvaruaktier och då särskilt ädelmetaller som håller värdena då fiatvalutornas värde urholkas allteftersom.  

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG