Sälja eller sitta still i båten

Sälja eller sitta still i båten Bevaka tråd

Startad av zebbe

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

zebbes bild
  • zebbe
  • Kön: Man
  • Ålder: 62

Hej, Ja hur gör ni "proffs" i ett sånt här läge , säljer ni allt precis som alla andra verkar göra eller sitter ni lugnt kvar i båten trots att hela havet gungar
mvh zebbe

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Hej Zebbe !

Sitta still i båten skall man absolut inte göra , 

Jag har ju sedan länge trott på en nedgång på Börsen efter snart 11 år utan större korrigering . Det är som man säger inga träd växer till himlen . Ofta är det något oväntat som utlöser detta .

Har varit med sedan 46 år nu , och när läget är det rätta så kan små som stora händelser utlösa en korrigering. Denna gången en s.k. svart svan som helt oväntat tippar över Börsen och kan ge en händelseutveckling i stil med Finanskrisen  2007-2008 .
It kraschen var en , när Eriksson hade ett p/e tal på 200. och stod för halva börsvärdet . 1987 så var det ett oväntat högt handelsunderskott i USA som tippade Börsen med 40 procent
o s v.
Nu ser vi att världens näst största ekonomi Kina är nedstängt till stor del . 400 miljoner människor är satta i karantän , detta får ju följdverkningar .

Sedan är det upp till var och en att tolka utvecklingen . Börsen totalt sett tror jag kommer att få en L utveckling medan safe heaven som guld och alternativa investeringar kommer att få en V utveckling med en återhämtning någon gång innan halvårsskiftet i år.

Oljan och dess bolag . Tekniskt sett kan oljan gå ned till USD 40 och således en L utveckling .

V, U eller L?

SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist berättar att han tar alfabetet till hjälp för att beskriva hur framtiden för börsen kan se ut.Ett "V" innebär en kraftig nedgång som följs av en snabb uppgång.Ett "U" innebär en mer utdragen avmattning."L" är det dystraste scenariot där aktiviteten på börsen går ned och det tar lång tid innan den återkommer.

Vilket scenario tror ni mest på för börsen?

För snart 12 år sedan efter förra nedgången så skrev man Warren Buffett, en av vår tids mest framgångsrikaste kapitalförvaltare, ligger minus 40 procent i år. Det är tredje gången i hans karriär det inträffar. Han säger med ett säkert leende, utan oro, att han hoppas få leva så länge att han får uppleva det en fjärde gång. 

Bakom hans självsäkerhet ligger en erfarenhet som lärt honom att göra det rätta och sitta still i båten när det stormar som mest. Det som gjort honom framgångsrik var inte rätt spekulation i IT-aktier eller oljerelaterat under de två bubblorna. Istället fokuserar han på sitt system och följer det i ur och skur. Det kan han göra med gott självförtroende för han vet att över en serie med investeringar, kommer det att gå bra, bara han köper och säljer efter de kriterier han satt upp.

USA, eller S&P 500-index ligger nu med minus 46 procent i år, vilket gör att det är läge för bottenfiske.  Att pricka en trendvändning är något av det svåraste en trader eller investerare kan försöka sig på.

Aktier på lååång sikt?

Att köpa och behålla på lång sikt går inte alltid så bra, siffrorna talar sitt tydliga språk!

AKTIER PÅ LÅÅÅNG SIKT?

2019-01-14 skrevs 

BUY & HOLD?

KÖP OCH BEHÅLL

Siffrorna talar sitt tydliga språk!

Kina ned 59% på 11 år.

Canada ned 5% på 10 år.

Japan ned 49% på 29 år.

Tyskland ned 22% på 19 år.

UK ned 3% på 19 år.

Italien ned 61% på 19 år.

Frankrike ned 31% på 18 år.

Spanien ned 33% på 19 år och 47% på 11 år. 

USA upp 64% på 19 år.

Urs Hofers bild
aktieexpert

zebbe skrev 28 feb, 09:02

Hej, Ja hur gör ni "proffs" i ett sånt här läge , säljer ni allt precis som alla andra verkar göra eller sitter ni lugnt kvar i båten trots att hela h...
Pil nerSe hela citeringen

Hej, Ja hur gör ni "proffs" i ett sånt här läge , säljer ni allt precis som alla andra verkar göra eller sitter ni lugnt kvar i båten trots att hela havet gungar
mvh zebbe

Hej
Jag sitter lugn i boten som alltid,
Mitt aktieportfölj är ca 25 år gammal och de enskilda aktierna är från 2 månader, till 30 år gammal. Genomsnitt ligger vid 20 år.
Värdestegring av hela potten är 152%. Därtill kommer dividend intäkter som i år blir 5% i snitt på dagens värde (räknad på aktiernas inköpsvärde mycket mera).
Jag säljer endast om det är nödvändig (om jag anser att ledningen är inte kompetent eller bolaget har ingen framtid mera).Jag köper huvudsakligen kvalitetsaktier plus lite krydda.
Av de få aktierna jag sålde visade det sig efteråt att jag lika bra hade kunna behålla hälften. Den andra hälften har gett mig stora vinster och bevarad mig samtidig från stora förluster.
Det är inte privatpersoner som huvudsakligen säljer utan fondförvaltare då en del av dem lider av sjuklig hysteri.
Det skedde nu en total hysteriutbrott denna gång på grund av Corona-viruset.Det händer ca varje andra år att en hysteri utbryter så det är helt normalt. Den gång är den lite större. Antingen går den över eller världen går under. Händer det sistnämnda har aktiernas värde inget betydelse mera.
Jag vill inte låta bli att tacka alla hysteriker för att de fick aktierna att falla ordentligt och jag hoppas de faller ca 10% till. Då tror jag att vi har köpläge. Just nu är det antagligen lite för tidigt.
Så länge företagen betalar allt högre dividender blir jag inte orolig om aktiernas värde lite sjunker! Räknar jag ihop alla dividender jag fick under de senaste 25 år är aktierna redan mera än betald medan mina kontanta tillgångarna under den tid hade blivit värdelösa.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Hej, Ja hur gör ni "proffs" i ett sånt här läge , säljer ni allt precis som alla andra verkar göra eller sitter ni lugnt kvar i båten trots att hela h...

mvh zebbe

Urs Hofer skrev 8 mar, 12:03

Hej
Mitt aktieportfölj är ca 25 år gammal och de enskilda aktierna är från 2 månader, till 30 år gammal. Genomsn...

Hej
Mitt aktieportfölj är ca 25 år gammal och de enskilda aktierna är från 2 månader, till 30 år gammal. Genomsnitt ligger vid 20 år.
Värdestegring av hela potten är 152%. Därtill kommer dividend intäkter som i år blir 5% i snitt på dagens värde (räknad på aktiernas inköpsvärde mycket mera).
Jag säljer endast om det är nödvändig (om jag anser att ledningen är inte kompetent eller bolaget har ingen framtid mera).Jag köper huvudsakligen kvalitetsaktier plus lite krydda.
Av de få aktierna jag sålde visade det sig efteråt att jag lika bra hade kunna behålla hälften. Den andra hälften har gett mig stora vinster och bevarad mig samtidig från stora förluster.
Det är inte privatpersoner som huvudsakligen säljer utan fondförvaltare då en del av dem lider av sjuklig hysteri.
Det skedde nu en total hysteriutbrott denna gång på grund av Corona-viruset.Det händer ca varje andra år att en hysteri utbryter så det är helt normalt. Den gång är den lite större. Antingen går den över eller världen går under. Händer det sistnämnda har aktiernas värde inget betydelse mera.
Jag vill inte låta bli att tacka alla hysteriker för att de fick aktierna att falla ordentligt och jag hoppas de faller ca 10% till. Då tror jag att vi har köpläge. Just nu är det antagligen lite för tidigt.
Så länge företagen betalar allt högre dividender blir jag inte orolig om aktiernas värde lite sjunker! Räknar jag ihop alla dividender jag fick under de senaste 25 år är aktierna redan mera än betald medan mina kontanta tillgångarna under den tid hade blivit värdelösa.

Enligt de senaste nyheterna och börsernas fall dör en stor del av mänskligheten på grund av virusen bort. Bli därför inte orolig, när du med största sannolikhet ändå dör har värde av dina aktier ingen betydelse! Tänk positiv och glädje dig över att världen i ställe blir mycket renare.

Urs Hofers bild
aktieexpert

mvh zebbe

Hej
Mitt aktieportfölj är ca 25 år gammal och de enskilda aktierna är från 2 månader, till 30 år gammal. Genomsn...

Hej

Urs Hofer skrev 9 mar, 09:03

Enligt de senaste nyheterna och börsernas fall dör en stor del av mänskligheten på grund av virusen bort. Bli därför inte orolig, när du med största s...

Urs Hofer skrev 9 mar, 09:03

Enligt de senaste nyheterna och börsernas fall dör en stor del av mänskligheten på grund av virusen bort. Bli därför inte orolig, när du med största sannolikhet ändå dör har värde av dina aktier ingen betydelse! Tänk positiv och glädje dig över att världen i ställe blir mycket renare.

Dagens kursfall visar att det antagligen är fortsättningsvis för tidig att köpa. Jag skulle inte mera vara förvånad om den totala börsfall kommer att bli 80%. Jag sitter fortfarande still i båten. Vi har en skyhög arv- och gåva skatt i Finland.Passlig att ge bort aktierna åt barnbarnen när de har fallit färdig och själv köpa nya.

Johan Didrons bild

Jag utnyttjar möjligheten genom att investera i Bull och Bear papper. Försöker agera på små kursrörelser. Går mina papper upp 1-2% säljer jag. Men det är lite vanskligt. Idag hade jag tur som lyckades sälja av mina Bull innan det blev fritt fall. Har även som policy att inte behålla över dagen. Man vet aldrig vad som händer under natten rent nyhetsmässigt.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Johan Didron skrev 12 mar, 16:03

Jag utnyttjar möjligheten genom att investera i Bull och Bear papper. Försöker agera på små kursrörelser. Går mina papper upp 1-2% säljer jag. Men det...

Jag utnyttjar möjligheten genom att investera i Bull och Bear papper. Försöker agera på små kursrörelser. Går mina papper upp 1-2% säljer jag. Men det är lite vanskligt. Idag hade jag tur som lyckades sälja av mina Bull innan det blev fritt fall. Har även som policy att inte behålla över dagen. Man vet aldrig vad som händer under natten rent nyhetsmässigt.

Då man i hela världen valda att stänga allt som kan stängas, som under pestens och koleras tid, är en total börskrasch och en krasch av det ekonomiska system förprogrammerad.
Åtgärderna ökar hysterin ytterlig och för till panik och tvångs-försäljningar.
Jag hålls lugnt i boten trots detta, väntar och köper kraftig till när kraschen är totalt. Botten ser jag när börsen faller ca 40% till med god tur tidigare.
Dividenderna strömmar in som vanlig i år och ger mig kapital för nyinköp. I mellantid börjar jag sätta i gång sommarstuga i hoppet om att det börjar sluta regna och storma.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Jag utnyttjar möjligheten genom att investera i Bull och Bear papper. Försöker agera på små kursrörelser. Går mina papper upp 1-2% säljer jag. Men det...

Urs Hofer skrev 16 mar, 08:03

Då man i hela världen valda att stänga allt som kan stängas, som under pestens och koleras tid, är en total börskrasch och en krasch av det ekonomiska...

Då man i hela världen valda att stänga allt som kan stängas, som under pestens och koleras tid, är en total börskrasch och en krasch av det ekonomiska system förprogrammerad.
Jag hålls lugnt i boten trots detta, väntar och köper kraftig till när kraschen är totalt. Botten ser jag när börsen faller ca 40% till med god tur tidigare.
Dividenderna strömmar in som vanlig i år och ger mig kapital för nyinköp. I mellantid börjar jag sätta i gång sommarstuga i hoppet om att det börjar sluta regna och storma.

Nu är det viktig att försöka köpa till nära botten.
Nära botten är man när börsen stiger 3 dagar efter varan.
Vi är således för närvarande inte ens nära botten då börsen varje dag mera eller mindre sjunker.
I framtiden bör man kanske bara köpa aktier vid en viruskollaps som nu kanske kommer varje år en gång.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Då man i hela världen valda att stänga allt som kan stängas, som under pestens och koleras tid, är en total börskrasch och en krasch av det ekonomiska...

Urs Hofer skrev 17 mar, 10:03

Vi är således för närvarande inte ens ...

Urs Hofer skrev 17 mar, 10:03

Vi är således för närvarande inte ens nära botten då börsen varje dag mera eller mindre sjunker.
I framtiden bör man kanske bara köpa aktier vid en viruskollaps som nu kanske kommer varje år en gång.

Jag medger att jag inte har räkna med att hela det europeiska samhälle blir stängt!

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Efter att Riksbanken beslutade att låna ut 500 miljarder kronor till bankerna för att de ska stödja bolag som får ekonomiska problem till följd av Coronakrisen

Att dividenderna strömmar in har du ingen garanti på framöver .

Finansministern: Inga bonusar och utdelningar

Statens försäkringsbolag, EKN, ligger i startgroparna för att hjälpa företag och banker med nya garantier.

”Det här är den värsta krisen sedan andra världskriget”, säger chefsanalytiker Stefan Karlsson.
Så den som inte satt still i båten utan sålde kan snart köpa tillbaka med en rabatt ,

Urs Hofers bild
aktieexpert

Bengt-Erik Freiholtz skrev 18 mar, 22:03

Efter att Riksbanken beslutade att låna ut 500 miljarder kronor till bankerna för att de ska stödja bolag som får ekonomiska problem till följd av C...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 18 mar, 22:03

Efter att Riksbanken beslutade att låna ut 500 miljarder kronor till bankerna för att de ska stödja bolag som får ekonomiska problem till följd av Coronakrisen

Att dividenderna strömmar in har du ingen garanti på framöver .

Finansministern: Inga bonusar och utdelningar

Statens försäkringsbolag, EKN, ligger i startgroparna för att hjälpa företag och banker med nya garantier.

”Det här är den värsta krisen sedan andra världskriget”, säger chefsanalytiker Stefan Karlsson.
Så den som inte satt still i båten utan sålde kan snart köpa tillbaka med en rabatt ,

Det är helt klart bäst hade vari att sälja före kurskollaps men jag räknade inte med en totalkollaps som därtill antagligen fortsätter länge till. I framtiden räknar jag att man får nöja sig utan dividender.
Jag förstår fortfarande inte att man inte stänger samhälle vid en vanlig influensa epidemi men vid corona epidemi gör man det fast dödligheten är lägre. Ca 84% av alla smittade vet inte ens att de är smittad och ca 60% som bli smittad får smittan av sådana som inte vet att de är smittad. Uppgifterna kommer från en studie i Schweiz.
Hur som helst, läget är nu som den är och man vet inte vad som sker i framtiden. En sak är klart en stor del av firmorna har redan överskuldsatt sig under goda tider tack en enfaldig räntepolitik av centralbankerna. Alla tilläggslån förlänger bara livslängden, sedan dör många.
Staten får de närmaste åren mycket mindre skatteintäkter så hur den vill klara sig vet jag inte.
Jag beslöt mig att sätta still i boten på grund av att jag har ett portfölj som innehåller 20% Aktier 30% bostäder och 50% kontanter i SFR och till alt lycka inte kronor som börja bli värdelösare än aktier. Jag är således överlikvid. Det gjorde att jag behöll aktierna och satt still i boten.
Jag kommer fortfarande att köpa aktier till i framtiden men endast när de är riktig billig då de nästa epidemierna redan ligger framför dörren!
Det bör kanske tilläggas att jag (min firma) har värdeandelskonto i tre länder och mina största aktieinnehav är Nestle, Roche, Novartis och Kone de betalar också i framtiden dividender. Aktieinnehav består totalt av ca.60 olika aktier.
Vad man skall göra i framtiden är individuellt och jag hade borde säga från början varför jag sitter still i boten. Jag beklagar.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG