Tråden om insiderhandel

Tråden om insiderhandel Bevaka tråd

Startad av Placeraren

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Placerarens bild
  • Placeraren
  • Kön: Man
  • Ålder: 76
  • Yrke: Aktiv placerare( ...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 15 dec, 05:12

Lite teknisk analys som komplement till insiderhandel. Än så länge verkar inte insiders köp i aktien gett utslag i någon positiv trend.

2E Group lig...
Pil nerSe hela citeringen

Lite teknisk analys som komplement till insiderhandel. Än så länge verkar inte insiders köp i aktien gett utslag i någon positiv trend.

2E Group ligger i en fallande trend och vidare nedgång inom denna indikeras. Kursen har nu dessutom stigit upp mot taket i trendkanalen, något som bör ge en reaktion ned. Har en möjlig huvud-och-skuldra-formation under utveckling. Etablerat genombrott under stödet vid 12.84, helst på ökande volym, signalerar om fortsatt nedgång. Aktien har brutit upp genom motståndet vid ca 16.30 kronor och vidare uppgång är därmed signalerad. Aktien anses totalt sett tekniskt neutral på medellång sikt.

God morgon Bengt - vet med tidsförskjutning sover du gott nu.

Vi kan vara överrens om mycket i 2 E Group mitt inlägg just i insiders är att detta är lite unikt med insiders köp under ett år.

Flertalet av bolag med "god insiderbild" ger resultat nästan direkt och därför undrar man när kommer 2 E Group ?
Kan man gå på nu på 16 kr och vara med till 20 kr ?

Många har ju 2.000 aktier för vara "guldkund" med lite chans gå på teater innan de har premiär. I Göteborg är det med Aktiespararna den 3 mars 2012 både lite information och sedan teater dagen före premiären. Vallarna är ju alltid en tradition vara med och säkert blir det mer framöver, att ta vara på de möjligheter som finns där 2 för 1 också kommer ibland.

Men varför köper ledningen så mycket aktier om vi andra inget kan se ? Igår stor omsättning som alltid det finns både intresset köpa/sälja för man har olika ingångsvärde.

Om den nye VD är duktig och vänder bolaget med kommande kvartal med mindre variationer och "surdegar" som avgångsvederlaget för tidigare VD är borta kanske det ger en del? Jag ger bolaget en chans två kvartal redan den 3 februari 2011 får vi veta hur det gick i år. Vågar vi hoppas att hans massiva köp 2010 ger något tillbaka ?
Att så många som 7 personer i ledningen har fel och ingen sålt känns som det ändå är värt vara med för sannolikheten säger det kanske blir bättre framöver - då blir det pengar över.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

2E Group lig...

2E Group ligger i en fallande trend och vidare nedgång inom denna indikeras. Kursen har nu dessutom stigit upp mot taket i trendkanalen, något som bör ge en reaktion ned. Har en möjlig huvud-och-skuldra-formation under utveckling. Etablerat genombrott under stödet vid 12.84, helst på ökande volym, signalerar om fortsatt nedgång. Aktien har brutit upp genom motståndet vid ca 16.30 kronor och vidare uppgång är därmed signalerad. Aktien anses totalt sett tekniskt neutral på medellång sikt.

Placeraren skrev 15 dec, 08:12

Vi kan vara överrens om mycket i 2 E Group mitt inlägg just i insiders är att detta är...

Vi kan vara överrens om mycket i 2 E Group mitt inlägg just i insiders är att detta är lite unikt med insiders köp under ett år.

Flertalet av bolag med "god insiderbild" ger resultat nästan direkt och därför undrar man när kommer 2 E Group ?

Många har ju 2.000 aktier för vara "guldkund" med lite chans gå på teater innan de har premiär. I Göteborg är det med Aktiespararna den 3 mars 2012 både lite information och sedan teater dagen före premiären. Vallarna är ju alltid en tradition vara med och säkert blir det mer framöver, att ta vara på de möjligheter som finns där 2 för 1 också kommer ibland.

Men varför köper ledningen så mycket aktier om vi andra inget kan se ? Igår stor omsättning som alltid det finns både intresset köpa/sälja för man har olika ingångsvärde.

Om den nye VD är duktig och vänder bolaget med kommande kvartal med mindre variationer och "surdegar" som avgångsvederlaget för tidigare VD är borta kanske det ger en del? Jag ger bolaget en chans två kvartal redan den 3 februari 2011 får vi veta hur det gick i år. Vågar vi hoppas att hans massiva köp 2010 ger något tillbaka ?
Att så många som 7 personer i ledningen har fel och ingen sålt känns som det ändå är värt vara med för sannolikheten säger det kanske blir bättre framöver - då blir det pengar över.

Man kan ju vända på det och i stället säga att det är få som är uppe så tidigt som 05.12 och kommenterar trådarna....

På aktieexperterna går vi skift , finns alltid någon dygnet runt som besvarar frågor och ger synpunkter.

De insiderköp som du har registrerat är det underlag tillräckligt för dig som kan bolaget att köpa aktier ? Har du köpt själv med ledning av detta ?

Placerarens bild
  • Placeraren
  • Kön: Man
  • Ålder: 76
  • Yrke: Aktiv placerare( ...

2E Group lig...

Vi kan vara överrens om mycket i 2 E Group mitt inlägg just i insiders är att detta är...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 15 dec, 16:12

Man kan ju vända på det och i stället säga att det är få som är uppe så tidigt som 05.12 och kommenterar trådarna....

På aktieexperterna går vi skif...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 15 dec, 16:12

På aktieexperterna går vi skift , finns alltid någon dygnet runt som besvarar frågor och ger synpunkter.

De insiderköp som du har registrerat är det underlag tillräckligt för dig som kan bolaget att köpa aktier ? Har du köpt själv med ledning av detta ?

Givetvis har jag ökat vårt innehav i 2 E Group.

Eftersom jag följt bolaget under många år med goda vinster och då hade ett stort innehav så känner jag en chans nu.

Ägarbilden som vi vet i slutet av januari kommer påverka min investering men tålamodet blir ca 6 månader till sommaren 2011.

När norske Per Brathen sålde för många år sedan började
jag sälja då nivåer 28 kr ner till 18 kr så nu efter många år in på ca 16 kr är en chans men tror den nye VD kommer agera mer med focus på lönsamhet.

Intressant också då jag inte någon gång tidigare sett så många insiders köpa och ingen sälja och så liten börsuppgång.

Kommer Q4 rapporten vara bra - eller köper VD på en dålig rapport ? Hur ser utsikterna ut för 2011 - vilken nivå på resultat har de tänkt "leverera" ? Fundera på detta så kanske 16 kr är bra ingångsvärde ?
Bättre översikt större verksamhet - nu gäller som för alla börsbolag att visa vad de har för lönsamhet.

Börsen är inte nådig för de som inte visar framöver att de kan vara en intressant investering. En risk finns alltid på börsen.

Om det kommer något positivt från bolaget före rapporten så kan det inte komma förrän efter nyår för de måste ju veta hur intäkterna har kommit in till bolaget.
Underhållning - på vilken nivå - eller blir det dimmridå ?

Johan Didrons bild

Marko Dolenec skrev 15 dec, 08:12

Mina tankar kring insiderhandel är att det fungerar men man ska inte ha en övertro till det hela. Man behöver exempelvis inte slå index. När Fredrik L...

Marko Dolenec skrev 15 dec, 08:12

Mina tankar kring insiderhandel är att det fungerar men man ska inte ha en övertro till det hela. Man behöver exempelvis inte slå index. När Fredrik Lundberg köper aktier i Skanska är det möjligtvis för att han har en insyn i bolaget och tror de kan ha en rimlig avkastning på 10-12 % om året till mycket låg risk. Inte att aktien ska explodera uppåt.

Sedan tror jag stora insiderförsäljningar är en klar säljsignal att det inte är mycket att satsa på, men även dessa kan gå helt fel. Minns när Betssons VD sålde för 10 Mkr runt 100-lappen och aktien fortsatte till 130 kr på några månaders sikt. Det finns flera exempel under året där man kunnat spara mycket pengar. Odd Molly, Kappahl, Clas Ohlson etc. Alla vill tjäna pengar och VD behöver inte sälja halva sitt innehav för att köpa ett hus kontant. Tror han att aktien kommer prestera väldigt bra närmsta året då löser han det med ett banklån.

Sen tror jag en viktig faktor är att man får tänka på vem är VD:n, det finns högt uppsatte personer som inte vet hur aktiemarknaden fungerar. De finns många med en övertro till sina produkter och till sitt företag som inte är så bra som de trodde.

Därför ska man aldrig dra för stora växlar över insiders handlingar men självklart talar det sitt tydliga språk. Och om en person som vet det mesta om ett bolag inte vill köpa aktier där - why should I.

Hejsan Marko! Känner att jag snöat in lite på insiderhandeltänket. Gällande Erik Liden och hans två fonder Scientia, är detta något du fäster fortsatt tilltro till? Resultatet såhär långt har ju varit positivt förmodar jag?

Jag är övertygad om att det finns någon sorts vinkling genom att följa insiders. Erik Lidens fond har gått bra men inte bättre än index. Enligt mig så finns det andra faktorer som går före, värdering av aktien, och timing vid köpet. Men studerar man insiderhandel noga kanske man hittar andra svar än dem man sökte. Kanske hittar man vilka aktier man ska undvika då insiders säljer. Attt bli av med surdegar som bara är stillastående är värt mycket i alternativavkastning. Tid är som sagt pengar.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Insider är för mig en av många parametrar att följa . Se t ex på Odd Molly där grundarna säljer massivt och kursen har fallit .
Sedan får man sålla bort "falsk" insider handel. När en storägare "lånar" ut aktier för blankning t ex så registreras det som en försäljning .
Har en insider en kapitalförsäkring så ägs aktierna formellt inte av insidern utan av förvaringsinstitutet, och således behöver insidern inte offentliggöra köp och försäljning i försäkringen . Så det är lätt att få en felaktig bild av köp och försäljning.

Johan Didrons bild

Dimmridåer och kapitalförsäkringar var inget som jag tänkte på tidigare. Självklart är det faktorer som har betydelse innan man bestämmer sig för att tolka insiderlistan. Med andra ord, man ska som så mycket annat, hålla huvudet kallt och inte dra för stora växlar till alla nyheter/triggers som finns där ute.

Tack för svar!

DaniTheDogs bild

Jag sitter och läser lite aktiebrev och tänkte knacka ner några tankar kring insiders köp och sälj. Det är helt klart användbar information även om den inte ska övertolkas. Detta är ju något som diskuteras hejvilt på forumen där det ofta dras stora växlar om insynspersoners affärer. Kapitalförsäkringarna erbjuder ju tyvärr lite kryphål vad gäller rapporteringen.

INSIDER SÄLJER

Att enstaka insiders säljer är inget jag tycker att man ska lägga någon större vikt vid. Det kan finnas ett antal anledningar till att personen behöver ha loss kapital eller säkra vinst. Det behöver inte betyda att personen inte tror på bolaget utan har i de flesta fall andra logiska förklaringar. Insiders har ofta varit aktieägare sedan ett tidigt skede, har ett lågt GAV, och är såklart likt oss intresserade av att säkra vinst. Det kan vara allt från bilköp, lösa lån, skilsmässa, husköp eller bara säkra vinst.

Vad som kan vara ett varningstecken är om man ser ett flertal insiders som flyr skeppet likt råttor och säljer större poster under en kort period. Då kan det vara läge att dra öronen åt sig.

En annan aspekt att ta med sig är att insiders sällan är bättre än dig och mig på att värdera bolag (inkluderat det egna), snarare sämre.

Ett exempel. En insynsreggad forskningschef på ett medicinbolag är sannolikt mer påläst än oss på de inom sin medicinska expertis. Men hur medicinbolag ska värderas och om aktien är köpvärd eller inte jämfört med andra bolag är det inte lika självklart att han / hon har koll på.

INSIDER KÖPER
Att insider köper är något som man däremot kan ha större nytta av att hålla koll på. Det finns ju egentligen bara en anledning till köp och det är att insidern ser en ljus framtid för bolaget som kan innebära pengar att tjäna på aktierna. Och lika som vid sälj är det så klart en starkare signal om flera insiders köper på sig större kvantiteter under en kort period. Då är det inte omöjligt att goda nyheter är i antågande.

Summa sumarum finns det många olika anledningar till att insider säljer men bara en till att de köper.

Tankar kring insiderköp och hur använder ni er av informationen om insynspersoners köp / sälj?

DaniTheDog skrev 21 dec, 16:12

Jag sitter och läser lite aktiebrev och tänkte knacka ner några tankar kring insiders köp och sälj. Det är helt klart användbar information även om de...

Jag sitter och läser lite aktiebrev och tänkte knacka ner några tankar kring insiders köp och sälj. Det är helt klart användbar information även om den inte ska övertolkas. Detta är ju något som diskuteras hejvilt på forumen där det ofta dras stora växlar om insynspersoners affärer. Kapitalförsäkringarna erbjuder ju tyvärr lite kryphål vad gäller rapporteringen.

INSIDER SÄLJER

Att enstaka insiders säljer är inget jag tycker att man ska lägga någon större vikt vid. Det kan finnas ett antal anledningar till att personen behöver ha loss kapital eller säkra vinst. Det behöver inte betyda att personen inte tror på bolaget utan har i de flesta fall andra logiska förklaringar. Insiders har ofta varit aktieägare sedan ett tidigt skede, har ett lågt GAV, och är såklart likt oss intresserade av att säkra vinst. Det kan vara allt från bilköp, lösa lån, skilsmässa, husköp eller bara säkra vinst.

Vad som kan vara ett varningstecken är om man ser ett flertal insiders som flyr skeppet likt råttor och säljer större poster under en kort period. Då kan det vara läge att dra öronen åt sig.

En annan aspekt att ta med sig är att insiders sällan är bättre än dig och mig på att värdera bolag (inkluderat det egna), snarare sämre.

Ett exempel. En insynsreggad forskningschef på ett medicinbolag är sannolikt mer påläst än oss på de inom sin medicinska expertis. Men hur medicinbolag ska värderas och om aktien är köpvärd eller inte jämfört med andra bolag är det inte lika självklart att han / hon har koll på.

INSIDER KÖPER
Att insider köper är något som man däremot kan ha större nytta av att hålla koll på. Det finns ju egentligen bara en anledning till köp och det är att insidern ser en ljus framtid för bolaget som kan innebära pengar att tjäna på aktierna. Och lika som vid sälj är det så klart en starkare signal om flera insiders köper på sig större kvantiteter under en kort period. Då är det inte omöjligt att goda nyheter är i antågande.

Summa sumarum finns det många olika anledningar till att insider säljer men bara en till att de köper.

Tankar kring insiderköp och hur använder ni er av informationen om insynspersoners köp / sälj?

Spännande! Det är dock väldigt sällan jag agerar på insiderköp men spännande att diskutera. Själv har jag nästan motsatt syn på insiders d.v.s.

Jag tar det som en potentiell varningssignal om insiders SÄLJER. Det finns som sagt många skäl till att sälja men det skadar inte att titta närmare på om man noterat att insiders börjat sälja och se om ens initiala bedömning av bolaget fortfarande håller.

Att insiders KÖPER tar jag inte stor notis om. Som de flesta VD:ar, ägare av företag eller från ett investerar-perspektiv, ägare av aktier i ett bolag så drabbas man lätt av s.k. confirmation bias och har lätt för att se saker och ting där man är engagerad i i allt för ljus och positiv dager.

DaniTheDogs bild

Jag sitter och läser lite aktiebrev och tänkte knacka ner några tankar kring insiders köp och sälj. Det är helt klart användbar information även om de...

INSIDER SÄLJER

INSIDER KÖPER

aktiespartacus skrev 21 dec, 16:12

Spännande! Det är dock väldigt sällan jag agerar på insiderköp men spännande att diskutera. Själv har jag nästan motsatt syn på insiders d.v.s.

Jag ...

aktiespartacus skrev 21 dec, 16:12

Jag tar det som en potentiell varningssignal om insiders SÄLJER. Det finns som sagt många skäl till att sälja men det skadar inte att titta närmare på om man noterat att insiders börjat sälja och se om ens initiala bedömning av bolaget fortfarande håller.

Att insiders KÖPER tar jag inte stor notis om. Som de flesta VD:ar, ägare av företag eller från ett investerar-perspektiv, ägare av aktier i ett bolag så drabbas man lätt av s.k. confirmation bias och har lätt för att se saker och ting där man är engagerad i i allt för ljus och positiv dager.

Aktiespartacus. Jag agerar inte heller enbart på insynsköp / sälj men har det som en liten del av bedömningsgrunden.

Vad det gäller din syn på sälj kan jag hålla med.Ser jag att en insider börjar sälja så håller jag lite extra koll om fler insiders också avyttrar sina innehav. Om det är någon enstaka insider som säljer så är det oftast inget att lägga någon vikt vid.

Och vad gäller köp så visst har vi alla en förmåga att se lite för positivt på det vi brinner för. Men ser man att flera insiders köper så kan det vara intressant att kika närmare på. Även insiders köper aktier för att tjäna pengar dem.

Ha det fint

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG