Finns det några bra tips?

Finns det några bra tips? Bevaka tråd

Startad av Lucas_Bergqvist

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej!
Efter att ha investerat i ganska dåliga aktier med låg avkastning det senaste halvåret så behöver jag lite råd på nya aktier att köpa (hade tänkt att göra om min portfölj nästan totalt). Är det någon som har några bra råd/tips på aktier som är värda att hålla koll på?

Lottlöss bild

Lucas_Bergqvist skrev 6 jul, 13:07

Hej!
Efter att ha investerat i ganska dåliga aktier med låg avkastning det senaste halvåret så behöver jag lite råd på nya aktier att köpa (hade tänk...
Pil nerSe hela citeringen

Hej!
Efter att ha investerat i ganska dåliga aktier med låg avkastning det senaste halvåret så behöver jag lite råd på nya aktier att köpa (hade tänkt att göra om min portfölj nästan totalt). Är det någon som har några bra råd/tips på aktier som är värda att hålla koll på?

Mitt tips är att ta det lungt och haka på någon av experterna. Alla är erfarna och kan ge bra vägledning. Lycka till!

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Efter en av de längre uppgångarna i historien så blir det svårare och svårare att hitta aktier med låg värdering som dessutom kommer att stå emot en förväntad korrigering. I slutet på investeringscykeln/investering-
s klockan så är det råvaror och ädelmetaller som brukar gå bäst .

elskarutdelnings bild

Precis som Bengt-Erik skriver så är det dumt att hoppa på aktier när denna cykeln antagligen snart går mot sitt slut.

Läs gärna om USAs ekonomiska expansioner här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_economic_expansions_in_the_United_...
Den längsta expansionen i modern tid var 120 månader (10 år), den expansion USA är inne i nu är uppe i 108 månader. Genom att kolla på historien kan vi anta att denna cykel borde ta slut snart.

Läs på om t.ex "gold and dow ratio", så ser du att bland annat guld är lågt värderat jämfört med börsen.

Kolla gärna också hur ädelmetallspriserna utvecklades efter kraschen 2008.

Om du tvunget vill köpa aktier så kolla på intressanta guld/silver-gruvbolag. Se om du kan hitta några junior miners som kan vara intressanta. I miners har du verkligen guld/silver-priser på steroider!

OBS! Gå nu inte all in på guld. Gör dina egna bedömningar och lita inte på vad du hör från andra.

Trombens bild
  • Tromben
  • Kön: Man
  • Ålder: 37
  • Yrke: Ekonom

Hej!
Efter att ha investerat i ganska dåliga aktier med låg avkastning det senaste halvåret så behöver jag lite råd på nya aktier att köpa (hade tänk...

Hej!

3 tips till dig på aktier (hög risk). Men ingen fin vinst utan risk.

1. MyTaste på First North Stockholm.

Man ser ljuset i tunneln nu vid senaste rapport.
(Och det är förhoppningsvis inte ett mötande tåg)

2. JonDeTech Sensors handlas också på First North.

Ner med snart 50% sedan starten i maj.
(Oförtjänt mycket helt utan substans)

3. Sealwacs som handlas på Spotlight Stock Market.

Lågt värderat förhoppningsbolag med smart produkt för plastindustrin.
(osexigt, grått och tråkigt. Men lyckas man sälja finns stor uppsida)

Lycka till med din nya portfölj

aktieexpert

Guldet har sjunkit under långt tid och som jag tror formerat en botten . Tekniska analytiker vill helst se ett spot pris över 1360 , men då tror jag att man missar en del av uppgången.

Guldbolagen är extremt under värderade , många med p/e tal runt 6 och med höga utdelningar och direktavkastning . Säkrast är givetvis produktionsbolagen som redan i dag gör bra vinster. Kostnaden att bryta guld per ouns ligger strax under 1000 USD men finns också gruvor med kostnader därunder ned till 800 - 600 USD .Guldhalten i malmen hela tiden sjunker, dvs man måste bryta mer och mer malm för att få ut ett oz i slutet. Det gör att allt annat lika så måste priset upp om det skall löna sig att bryta vidare.

Spot priser över produktionskostnaden är ren vinst . Det är därför som Guldpriset följs så noggrant .

Guldjuniorerna är mer volatila /riskabla , men samtidigt ger en helt annan utväxling . Satsar man dessutom på de juniorer som är nära utvinning och med bevisade tillgångar så minskar man risken men behåller ändå en stor möjlighet till bra kursutveckling .

Bland fonderna så är det Black Rock World Gold som dominerar och är den största och sedan Amundi Global Gold Mines .

Har bägge två fonderna , BGF World Gold hos SPP , och Amundi Gold i PPM.

Dom fonderna följs åt väldigt mycket över tiden .

I portföljen har jag valt de s.k. juniorerna som vid ett positivt utfall kan tredubblas på några år i snitt .

Nevada Exploration , befinner sig i det guldrika området Nevada i USA .

Ett exempel på att vid positiva nyheter som i förra veckan , kursen lyfte med 50 procent

aktieexpert

Konjunkturtoppen är passerad och tillväxten dämpas - Nordea

Konjunkturtoppen är passerad och tillväxten dämpas samtidigt som arbetsmarknaden förblir stark, och Sverige har goda ekonomiska förutsättningar att möta avmattningen. Det framgår av Nordeas senaste konjunkturrapport.

"Exporten har hittills i år varit en besvikelse och ledande indikatorer talar för att resten av året inte blir bättre. Handelskonflikt, högre energipriser och något högre räntor dämpar global tillväxt som stannar runt 3,5 procent under prognosperioden", kommenterar Nordeas chefekonom Annika Winsth.

Banken spår att svenska ekonomin växer med 2,7 procent i år. Nästa år och 2020 väntas tillväxten mattas av till 2,0 procent. Arbetslösheten väntas sjunka till 6,3 procent i år från 6,7 2017, men trots en stark arbetsmarknad är lönerna stabila och Nordea spår att det dröjer ända till slutet av 2019 innan första räntehöjningen från Riksbanken kommer.

Angående riksdagsvalet på söndag skriver banken:

"Risken finns att det tar tid att bilda regering i höst och att det blir svårt att genomföra reformer för att förbättra svensk konkurrenskraft och tillväxtmöjligheter. Det är olyckligt, men är inget som oroar finansmarknaderna i närtid. En svag regering väcker dock frågor om finanspolitikens förmåga att ta ett större ansvar vid en avmattning, då utrymmet för penningpolitiken är begränsat".

H2Os bild

Hej!

Hej!

Det är svårt att ge dig några som helst råd utan att förstå din risktolerans, investeringshorisont, mål och syfte.

Mitt råd är att fundera kring detta och sen lägga upp en strategi för hur din portfölj ska se ut.

Ett exempel på portföljstrategi är ”3 Bucket” och en variant av den skulle kunna se ut så här:

Bucket 1. Likvida medel. Vissa kallar det ”kris pengar” som man kan ta av direkt. För en ”prepper” skulle det vara pengar i madrassen.

Bucket 2. Medellång horisont. Vissa kallar det ”krydda livet pengar”.

Bucket 3. Lång sikt. Pensionspengar (och ev. framtida arv till efterlevande).

Beroende på vart man är i livet torde strukturen i de olika hinkarna se olika ut. Som ett exempel skulle ett mål kunna vara: 100 KSEK i Bucket 1. 500 KSEK i Bucket 2. Obegränsat i Bucket 3. Fyll Bucket 1 först. När den väl är fylld fördelar du resten 40/60 i Bucket 2 och 3. När Bucket 2 är fylld, går allt till Bucket 3.

Blanda fonder, aktier etc i Bucket 2 och 3 utefter vilken risk tolerans, horisont, mål och syfte du har.

Som sagt, ovan är bara ett exempel och det finns en uppsjö av strategier kring detta.

Lycka till!

//H2O

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG