Nybörjare behöver tips och råd

Nybörjare behöver tips och råd Bevaka tråd

Startad av Spotten

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej!

Jag har nyligen börjat titta runt lite på tips till fonder och har lärt mig en hel del på denna korta tid.
Jag behöver tips och råd utifrån mitt eget senario och hoppas att någon vänlig och duktig själ kan ge mig tips.

Det är 2 olika senario jag behöver tips till.

1. Jag är 35 år och har precis startat ett ISK hos Avanza där jag tänkte pensionspara. Tänkte sätta in 10 000 direkt och sedan sätta in 500kr i månaden. Jag behöver en rekomendation till rimlig fond att köpa, då jag ändå har många år kvar till pension så räknar jag med att spara i 30 år till.
Då jag inte är insatt i aktie och fonder vill jag låta pengarna växa i en eller flera fonder samtidigt som jag vill vara passiv.
Några rekomendationer?

2. Jag har ganska nyligen sålt en bostadsrätt och har just nu 500 000 kr på ett sparkonto hos Swedbank med 0% ränta.
Tanken är att jag och min sambo ska köpa hus om cirka 2-3 år.
Vad rekomenderar ni att göra? Någonstans vill jag kunna utnyttja dessa 2-3 år och möjligen kunna få lite avkastning på pengarna då något säger mig att det är dumt att pengarna ligger på ett vanligt sparkonto. Okunnig som jag är jag ändå osäker då det rör sig om så mycket pengar. och samma där vill jag helst vara passiv och få pengarna att växa i samma fond.
Några tips på detta?

Tack på förhand

/Jonny

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG