Investeringsråd av större summa

Investeringsråd av större summa Bevaka tråd

Startad av NiklasBK

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

NiklasBKs bild

Hej,

Hur rekommenderar ni att investera en summa på ca. en miljon kr? Har i dagslaget enbart 5% av den summan investerat i aktier och fonder då grundtanken var att placera lite i taget. Men det kanske inte är den bästa varianten.
Har fonder som jag känner mig nöjd med samt en bra spridning och min sparhorisont är 7 - 10 år.
Rekommenderar ni att jag placerarat allt på en gång eller göra större insättningar över tid tills allt är placerat? Vilken tidsram är då att rekommendera?
Tack för ett bra forum.

Niklas

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

I väntan på bra tillfälle att köpa in sig i aktier och fonder- perioden augusti - november hör till den sämre perioden -
så finns det flera alternativ .

Läste en intressant artikel i tidningen Aktiespararen, kan det vara något för dig.

Intressant för lågt belånade bostadsägare att skapa en "penningmaskin " ( samt för de som har likvider ).

De nya lånebolagen Enkla eller Landshypotek erbjuder låntagare bostadsräntor under 1 procent.

Den som har låneutrymme utan att "drabbas " av amorteringskrav kan skapa ett nettointäktsflöde på flera procentenheter .

Ränteavdraget på 30 procent gör att lånekostnaden trycks ned mot 0,7 procent .

Likviden placeras i olika typer av räntebevis en slags företagsobligation .Som ger 5 procents ränta .

Räntebevisen placeras på ett ISK Konto eller en Kapitalförsäkring . som träffas av en låg schablonbeskattning .

Vid 1 miljon kronor på kontot blir skatten 4500 kronor . Om kontot under året avkastat 5 procent ( 50 000 kronor ) blir den effektiva avkastningen 9 procent .

Om du t ex lånar 1 miljon med 1 procents ränta och placerar pengarna i en företagsobligation med en årlig ränta på 5 procent innebär det en nettoförtjänst på 38 500 kronor efter skatt .

Naturligtvis är "penningmaskinen" inte helt "riskfri" men med en väl spridd ränteportfölj kan kreditrisken hållas nere .

Företagsobligationer är ju inte aktier , utan har sitt värde om nu inte företaget går i konkurs. Men det finns ju solida företagsobligationer i kända företag .

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG