återköpa eller flytta pensionsförsäkring

återköpa eller flytta pensionsförsäkring Bevaka tråd

Startad av niklas

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej, jag har en pensionsförsäkring hos amf som precis överskrider 1 prisbas för 2018 (45 500kr). Det jag undrar är hur stor är sannolikheten att få dispans för återköp? kan man göra ett återköp av en del av det? kan jag flytta hela pensionsförsäkringen till avanza och där ha större chans för återköp alt. att kunna flytta pengarna till ett ISK?

Någon som har erfarenhet av nått liknande.

Tacksam för tips/hjälp

Niklas

Jan Axings bild
aktieexpert

niklas skrev 9 jan, 15:01

Hej, jag har en pensionsförsäkring hos amf som precis överskrider 1 prisbas för 2018 (45 500kr). Det jag undrar är hur stor är sannolikheten att få di...
Pil nerSe hela citeringen

niklas skrev 9 jan, 15:01

Hej, jag har en pensionsförsäkring hos amf som precis överskrider 1 prisbas för 2018 (45 500kr). Det jag undrar är hur stor är sannolikheten att få dispans för återköp? kan man göra ett återköp av en del av det? kan jag flytta hela pensionsförsäkringen till avanza och där ha större chans för återköp alt. att kunna flytta pengarna till ett ISK?

Någon som har erfarenhet av nått liknande.

Tacksam för tips/hjälp

Niklas

Såvitt jag vet har AMF enbart tjänstepensionsförsäkringar-
. Sådana tillhör normalt ens arbetsgivare så man kan inte påverka dem själv. Möjligen har AMF erbjudit privata försäkringar innan avdragsrätten togs bort, jag har inte riktigt koll där.

Det är sant att man kan få återköpa privata pensionsförsäkringar vars värde är under ett basbelopp men kan kan då bara återköpa hela och inte delar. Flytt till ISK kräver ett återköp. Beloppet man får ut är föremål för inkomstskatt.

Om det skulle vara en privat pensionsförsäkring du har hos AMF så kan du försöka minska värdet till under ett basbelopp genom att välja en fond som går dåligt.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG