Nybörjarfrågor

Nybörjarfrågor Bevaka tråd

Startad av idas

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

idass bild
  • idas
  • Kön: Kvinna
  • Ålder: 27

Hej, jag är helt ny på det här med aktier och ser fram emot att få lära mig mer. Har satt in ett mindre belopp på två olika sidor för att prova på, Plus500 och Nordnet. På Plus500 har jag lagt ordrar på några olika kryptovalutor och efter ett halvdygn ca så fick jag en notis "Påminnelse: Din Litecoin-position förfaller den 07/01/2018 19:47:06 GMT 1." Och som jag förstod så försvann min order detta klockslag exakt ett dygn efter att jag lade ordern. Hur vet jag vilka ordrar/positioner(?) som förfaller efter ett dygn och varför gör dem det? Jag hade gärna velat ha kvar den i någon vecka .

När jag går in på min Ethereum-position så får jag lite information som jag inte alls blir klok av. Någon som vill hjälpa till att översätta nedanstående till nybörjarspråk?
"Typ: Köp
Aktuell kurs: 1085.92
Öppningskurs: 934.87
Belopp: 0.3 Kontrakt
Nödvändigt marginal: 455.95SEK
Värde: 325.78$=2651.75SEK"

På Nordnet har jag inte handlat något än men har ändå några frågetecken. När jag ska köpa får jag välja "Giltigt t o m". Alternativen är från "imorgon" till ca 4 månader framåt. Vi säger att jag väljer i övermorgon. Har Nordnet(?) två dagar på sig att hitta någon som vill sälja aktier till mig för det priset jag valt eller förfaller ordern på mitt förvalda datum?

Undrar även vad som är normal tid att äga en aktie på, någon timma, en dag, månad eller år? Förstår såklart att det kan vara individuellt!
Har ni några andra tips till en supernbörjare som mig så tar jag emot dem tacksamt!

Tack på förhand, Ida

Jan Axings bild
aktieexpert

Plus500 är en handlare för CFD (Contract For Differece) som är en optionsliknande produkt. Sådana har en livslängd så jag misstänker att delar av din position helt enkelt gick till lösen.

Personligen anser jag att CFD inte är helt rumsrent och man kan dessutom förlora mer än man satsat på sådana. CFD är definitivt inget för nybörjare och seriösa investerare rör heller inte CFD. Mitt tips är att ta ut allt ur Plus500 och satsa helt på handel med aktier hos Nordnet.

När du lägger en order hos en mäklare (Nordnet i ditt fall) så gäller de normalt bara under dagen man lagt den men man kan sätta en längre giltighetstid på den om man vill. Själv gör jag aldrig detta utan vill jag handls en aktie lägger jag en order med ett pris jag tycker är lagom. Går inte ordern igenom så får det vara.

En order går till avslut (går igenom) när säljare och köpare möts, dvs när det finns både köp- och säljorder till samma pris. Lägger du en order med giltighetstid till i övermorgon kan den gå till avslut vid vilken tidpunkt som helst fram till dess.

Aktier äger man så länge man tycker att bolaget inte blivit för dyrt och förutsätter ju då att man köpt den när man tycker den är billig. Ibland blir det fel så man får sälja med förlust.

Det finns kortsiktiga handlare som äger en aktie i minuter upp till några månader och dessa baserar sina köp- och sälj på teknisk analys vilket inte är vad nybörjare ska titta på i början innan man fått grepp om hur börshandel fungerar.

Börja med att se till att du har ett investeringssparkonto (ISK) hos Nordnet. Handlar man i ett ISK slipper man deklarera affärerna. Leta på nätet efter aktier för nybörjare. Några sajter listar jag här:

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/aktieskola-for-nybor...
https://www.youtube.com/watch?v=PR3tvB6Cr4I
https://www.aktiespararna.se/grundskola-i-aktiekunskap

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG