Flytta sparande till ISK innan nyår

Flytta sparande till ISK innan nyår Bevaka tråd

Startad av n0rman

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Tjena!

Jag har i dagsläget drygt 40% av mitt kapital i ogynnsamma bankfonder med över 1% förvaltningsavgift som ligger långt under index. Detta kommer från barnsparandet jag fått.

Planen är att flytta dessa till ett ISK i en vettig bank så småningom. Min fråga är om det är bäst att ta skattesmällen nu för att sedan återinvestera i januari? Samtliga fonder har gått med vinst om det är intressant.

Jag är på sin höjd lekman inom området och har därav inte stenkoll på deklarationer mm.., spelar det någon roll när jag gör flytten?

Bo Eloffs bild
aktieexpert

n0rman skrev 26 dec, 11:12

Tjena!

Jag har i dagsläget drygt 40% av mitt kapital i ogynnsamma bankfonder med över 1% förvaltningsavgift som ligger långt under index. Detta komm...
Pil nerSe hela citeringen

n0rman skrev 26 dec, 11:12

Tjena!

Jag har i dagsläget drygt 40% av mitt kapital i ogynnsamma bankfonder med över 1% förvaltningsavgift som ligger långt under index. Detta kommer från barnsparandet jag fått.

Planen är att flytta dessa till ett ISK i en vettig bank så småningom. Min fråga är om det är bäst att ta skattesmällen nu för att sedan återinvestera i januari? Samtliga fonder har gått med vinst om det är intressant.

Jag är på sin höjd lekman inom området och har därav inte stenkoll på deklarationer mm.., spelar det någon roll när jag gör flytten?

Om du väntar några dagar och säljer i början av 2018 behöver du inte deklarera och betala in kapitalvinstskatten förrän 2019 .

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG