Fråga om orderläggning?

Fråga om orderläggning? Bevaka tråd

Startad av Museo12

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Museo12s bild

Har mött ett nytt fenomen på Avanza, som jag inte stött på tidigare fast flera års handlande. Kanske kan det bero på att jag har en något mer offensiv syn på aktier nu, vilket har gått bra med undantag från detta "fenomen".

Ett exempel från idag var att jag la en order på ett bolag som låg idag minus ca. 4%. När min order gick igenom så låg företaget ca. 20 % plus. Jag hade inte tjänat ett smack. Sålde jag sedan aktien var den tillbaka på cirka minus 4 % och hade jag förlorat x antal tusen. Just den här typen av affärer har hänt mig ofta senaste månaden, men aldrig tidigare. Jag förlorar pengar på den. Det gäller främst lågt värderade bolag. Jag har Avanza.

Hur kan jag tänka och göra för att slippa detta?

Jan Axings bild
aktieexpert

Museo12 skrev 21 nov, 09:11

Har mött ett nytt fenomen på Avanza, som jag inte stött på tidigare fast flera års handlande. Kanske kan det bero på att jag har en något mer offensiv...
Pil nerSe hela citeringen

Museo12 skrev 21 nov, 09:11

Har mött ett nytt fenomen på Avanza, som jag inte stött på tidigare fast flera års handlande. Kanske kan det bero på att jag har en något mer offensiv syn på aktier nu, vilket har gått bra med undantag från detta "fenomen".

Ett exempel från idag var att jag la en order på ett bolag som låg idag minus ca. 4%. När min order gick igenom så låg företaget ca. 20 % plus. Jag hade inte tjänat ett smack. Sålde jag sedan aktien var den tillbaka på cirka minus 4 % och hade jag förlorat x antal tusen. Just den här typen av affärer har hänt mig ofta senaste månaden, men aldrig tidigare. Jag förlorar pengar på den. Det gäller främst lågt värderade bolag. Jag har Avanza.

Hur kan jag tänka och göra för att slippa detta?

Får jag fråga vilket bolag det är frågan om?

Det jag misstänker är att det är ett bolag som handlas för enstaka ören. Dessa har ofta en extremt stor spread, dvs skillnad mellan köp och säljkurs. Om man lägger en köporder på säljsidans kurs och får ett avslut kan det hända att bolaget stiger åtskilliga procent. Nästa gång kanske man lägger en säljorder på köpsidans kurs bara för att få aktierna sålda och plötsligt hoppar kursen ner flera procent.

Jag kan ta ett exempel, Free2Move Holding. I skrivande stund är köp på 1,0 öre och sälj på 1,1 öre. Det är en spread på drygt 9%. Köper man på säljsidans kurs betalar man 1,1 öre per aktie och säljer man dem sedan på köpsidans kurs får man 1,0 öre. En förlust på drygt 9%.

Mitt generella råd till alla är att inte handla med dessa öresbolag om man inte avser ligga lång i dem i månader om inte år.

Museo12s bild

Tack för ditt svar!
Idag var det Kentima holding.

Jag förstår bättre nu!

Jan Axings bild
aktieexpert

Museo12 skrev 21 nov, 11:11

Tack för ditt svar!
Idag var det Kentima holding.

Jag förstår bättre nu!

You are welcome som de säger i England.

Kentima Holding har väldigt låg omsättning och en stor spread så där har du förklaringen. Ett bolag jag inte skulle handla kortsiktigt.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG