Utdelningsstrategi

Utdelningsstrategi Bevaka tråd

Startad av Lilme

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej!

Jag har sparat ett tag i fonder, men känner mig redo för att gå vidare direkt i aktier och tilltalas av utdelningsstrategin och har siktat in mig på 11 svenska aktier med bra historik och varav de flesta höjt utdelningen många år i rad.

Jag har nu några ganska basic frågor,
- När ska man tajma köp av de olika aktierna i portföljen, ska jag bara fylla på lika mkt i alla 11 varje gång (1 gg/mån) ? Eller ska jag enbart fylla på i de aktier som har högst direktavkastning vid tillfället (helst över 4%) för att maxa min procent i utdelning?

- Har tänkt komplettera med 4-5 amerikanska aktier också, är det värt extra courtage, krångel med KF, skattedeklaration och att kräva tillbaka utdelning?
l

Lilme skrev 31 okt, 21:10

Hej!

Jag har sparat ett tag i fonder, men känner mig redo för att gå vidare direkt i aktier och tilltalas av utdelningsstrategin och har siktat in m...
Pil nerSe hela citeringen

Lilme skrev 31 okt, 21:10

Hej!

Jag har sparat ett tag i fonder, men känner mig redo för att gå vidare direkt i aktier och tilltalas av utdelningsstrategin och har siktat in mig på 11 svenska aktier med bra historik och varav de flesta höjt utdelningen många år i rad.

Jag har nu några ganska basic frågor,
- När ska man tajma köp av de olika aktierna i portföljen, ska jag bara fylla på lika mkt i alla 11 varje gång (1 gg/mån) ? Eller ska jag enbart fylla på i de aktier som har högst direktavkastning vid tillfället (helst över 4%) för att maxa min procent i utdelning?

- Har tänkt komplettera med 4-5 amerikanska aktier också, är det värt extra courtage, krångel med KF, skattedeklaration och att kräva tillbaka utdelning?
l

Hej!

Låter som ett vettigt sätt att börja ge sig på aktier.

Inget fel med att fylla på regelbundet i alla bolag man valt ut, det blir ett bra månadssparande där man inte behöver lägga ner någon större arbetsinsats (utöver det du redan gjort när du valt ut de 11 bolagen).
Om man är beredd att lägga lite mer tid på det och vara mer aktiv kan man köra varianten att vid varje inköpstillfälle satsa på de bolag som känns mest köpvärda för tillfället.

När det gäller amerikanska aktier tycker jag absolut det kan vara värt det. Det går ju idag att köpa många amerikanska aktier genom nätmäklarna utan att det behöver bli några höga courtage. KF är smidigast att använda för utländska aktier, då slipper man normalt kräva tillbaka skatten på utdelningen själv. Se tex:
https://blogg.avanza.se/hemberg/2015/09/24/kapitalforsakring-bast-for-ut...

mvh
Stefan

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG