Första Fondportfölj

Första Fondportfölj Bevaka tråd

Startad av såkandetgå

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej! Jag tänkte kolla innan jag börjar investera, hur min portfölj ser ut.

Jag är 22 år gammal och har 70 000 kr att investera. Min sparhorisont är ca 5 - 10 år och jag prioriterar låg risk över hög avkastning. Jag kommer inom 6 månader investera i aktier där jag satsar mer på högre avkastning så jag vill att min fondportfölj ska vara "säker" och ett bättre alternativ än att spara pengar på ett sparkonto med 0.5 % ränta.

Så här ser det ut än så länge:

1. Globalfond: LF Global Indexnära 20 %
2. Globalfond: SPP Aktiefond Global 20 %
3. Sverigefond: Avanza Zero 10 %
4. Tillväxt/Asien: LF Tillväxtmarknad Indexnära 7 %
5. Blandräntefond: IKC Avkastningsfond 15 %
6. Kort räntefond: Spiltan Räntefond Sverige 18 %
7. Lång räntefond: AMF Räntefond Lång 10 %

Då ligger alltså fördelningen:

40 % Globalfonder
43 % Räntefonder
10 % Sverigefonder
7 % Tillväxtfonder

Ser det okej ut? Är det okej riskfördelning?
Kanske omöjligt att säga men vad kan man sikta på för årlig avkastning på ett ungefär med de här fonderna?

Satsar som sagt var inte på jättehög avkastning utan vill mer ha en säker portfölj att följa i 5 - 10 år samt månadsspara 1000 - 2000 kr.

Tacksam för alla svar!

Jan Axings bild
aktieexpert

Om du vill ha låg risk så är det globalfonder som gäller om man vill ha åtminstone någon avkastning. I dagens läge är långa räntefonder faktiskt mer riskabla än globalfonderna om räntorna börjar stiga. Jag skulle ta de 10% och lägga på tillväxtmarknad. Eventuellt kan IKC bytas mot tillväxt även där.

Du behöver bara den ena globalfonden, de är så lika ändå. Tänk på att de har c:a 50% USA-aktier.

Jan Axing skrev 29 okt, 17:10

Om du vill ha låg risk så är det globalfonder som gäller om man vill ha åtminstone någon avkastning. I dagens läge är långa räntefonder faktiskt mer r...
Pil nerSe hela citeringen

Om du vill ha låg risk så är det globalfonder som gäller om man vill ha åtminstone någon avkastning. I dagens läge är långa räntefonder faktiskt mer riskabla än globalfonderna om räntorna börjar stiga. Jag skulle ta de 10% och lägga på tillväxtmarknad. Eventuellt kan IKC bytas mot tillväxt även där.

Du behöver bara den ena globalfonden, de är så lika ändå. Tänk på att de har c:a 50% USA-aktier.

Okej, eftersom de 2 globalfonderna är så lika, finns det någon annan bra alternativ globalfond som inte är så lik SPP:fonden?

Ser det bättre ut så eller ska man dela upp de 40 % på 2 mer olika globalfonder?

1: Globalfond: SPP Aktiefond Global 40 %
2: Sverigefond: Avanza Zero 10 %
3: Tillväxt/Asien: LF. Tillväxtmarknad Indexnära 12 %
4: Blandräntefond: IKC Avkastningsfond 18 %
5: Kort räntefond: Spiltan Räntefond Sverige 20 %

Jan Axings bild
aktieexpert

Om du vill ha låg risk så är det globalfonder som gäller om man vill ha åtminstone någon avkastning. I dagens läge är långa räntefonder faktiskt mer r...

såkandetgå skrev 3 nov, 19:11

Okej, eftersom de 2 globalfonderna är så lika, finns det någon annan bra alternativ globalfond som inte är så lik SPP:fonden?

Ser det bättre ut så e...

såkandetgå skrev 3 nov, 19:11

Ser det bättre ut så eller ska man dela upp de 40 % på 2 mer olika globalfonder?

1: Globalfond: SPP Aktiefond Global 40 %
2: Sverigefond: Avanza Zero 10 %
3: Tillväxt/Asien: LF. Tillväxtmarknad Indexnära 12 %
4: Blandräntefond: IKC Avkastningsfond 18 %
5: Kort räntefond: Spiltan Räntefond Sverige 20 %

Oj, glömde visst kommentera detta.

Det ser bra ut även om jag personligen inte hade valt en blandfond men det är jag det.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG