Byta Nordea Stratega 100 till annan fond

Byta Nordea Stratega 100 till annan fond Bevaka tråd

Startad av Nille71

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej

Jag har 100.000 kr i Nordea Stratega 100 från den tiden man kunde göra avdrag på pensionssparandet. Pengarna är alltså låsta till jag går i pension. Jag sparar inte mer i denna fond utan har påbörjat ett annat sparande vid sidan om. Jag vill byta fond då avgiften på denna är på 1,7%. Skulle det vara klokt att i detta fallet byta till SPP Global Aktiefond A ? Ska jag i så fall kontakta SPP och be dom flytta fonden? Nordea har jag pratat med men de vill ju såklart att jag stannar kvar och de tycker denna aktivt förvaltade fond är bra.
Ta gärna emot tips till alternativ fond.

Dessutom så på den tiden avdraget på skatten försvann övertalade Nordea mig till att även i mitt nya sparande att fortsätta med Nordea Stratega 100. Jag vill byta fond även där men känner inte att jag får objektiva råd av Nordea. Just nu sparar jag bara 400 kr. Även där skulle jag tacksamt vilja ha tips till andra fonder. Kan man flytta det sparande till Avanza där jag har ett ISK konto?

Jag är 46 år gammal.

Jan Axings bild
aktieexpert

Nille71 skrev 23 okt, 09:10

Hej

Jag har 100.000 kr i Nordea Stratega 100 från den tiden man kunde göra avdrag på pensionssparandet. Pengarna är alltså låsta till jag går i pens...
Pil nerSe hela citeringen

Nille71 skrev 23 okt, 09:10

Hej

Jag har 100.000 kr i Nordea Stratega 100 från den tiden man kunde göra avdrag på pensionssparandet. Pengarna är alltså låsta till jag går i pension. Jag sparar inte mer i denna fond utan har påbörjat ett annat sparande vid sidan om. Jag vill byta fond då avgiften på denna är på 1,7%. Skulle det vara klokt att i detta fallet byta till SPP Global Aktiefond A ? Ska jag i så fall kontakta SPP och be dom flytta fonden? Nordea har jag pratat med men de vill ju såklart att jag stannar kvar och de tycker denna aktivt förvaltade fond är bra.
Ta gärna emot tips till alternativ fond.

Dessutom så på den tiden avdraget på skatten försvann övertalade Nordea mig till att även i mitt nya sparande att fortsätta med Nordea Stratega 100. Jag vill byta fond även där men känner inte att jag får objektiva råd av Nordea. Just nu sparar jag bara 400 kr. Även där skulle jag tacksamt vilja ha tips till andra fonder. Kan man flytta det sparande till Avanza där jag har ett ISK konto?

Jag är 46 år gammal.

Ta reda på vad du har för fonder att välja på i den äldre försäkringen. Byte görs hos Nordea även om det är en extern fond. Om det är frågan om ett IPS så ska det gå att flytta försäkringen till annan aktör.

Om ditt nya sparande är ett ISK så ska det gå att flytta innehållet till ett ISK hos Avanza utan att utlösa extra schablonskatt. Eventuellt måste du först sälja av fonden så enbart likviden flyttas.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG