Amf stilla havet eller Swedbank Access Asien?

Amf stilla havet eller Swedbank Access Asien? Bevaka tråd

Startad av Jacke 77

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Jacke 77s bild

Har funderingar angående dem fonder långsiktigt 20% av portföljen?
Vilken hade ni valt eller bägge?
Amf stilla havet 0,40% avgift lägre risk?
Swedbank Access Asien 0,20% avgift högre risk?

Vad tycker ni om Asien på 15 åtssikt och hur mycket ska ma ha i portfoljen på så långsikt?
Tackar för ett svar.
Mvh

Bo Eloffs bild
aktieexpert

Jacke 77 skrev 16 jun, 08:06

Swedb...
Pil nerSe hela citeringen

Jacke 77 skrev 16 jun, 08:06

Swedbank Access Asien 0,20% avgift högre risk?

Vad tycker ni om Asien på 15 åtssikt och hur mycket ska ma ha i portfoljen på så långsikt?
Tackar för ett svar.
Mvh

20% av portföljen i Asien på långsikt.

Swedbank robur Access Asien.

Jacke 77s bild

Tackar.
Fixat portföljen. Flyttat alla pengar.
Blir.
LF Global index 50%
Amf småbolag 15%
Spiltan investement 15%
Swedbank Access Asien 20%
Det får vara så. Billigt och bra långsiktigt eller hur?
Mvh

Crusmans bild
  • Crusman
  • Kön: Man
  • Ålder: 61
  • Yrke: Ingenjör

När ni pratar Asien hur tänker ni då. Asien för mig är så delad med Japan som stabil, Kina, Indien och Korea i mellanläget och Malaysia, Vietnam, Thailand med flera som rena utvecklingsländer.personligen hoppas jag på en uppgång i hela Asien men tror nog på ztora regionala skillnader. Skulle vara kul att höra era åsikter om de olika ländernas möjligheter.

Bo Eloffs bild
aktieexpert

Crusman skrev 16 jun, 16:06

När ni pratar Asien hur tänker ni då. Asien för mig är så delad med Japan som stabil, Kina, Indien och Korea i mellanläget och Malaysia, Vietnam, Thai...
Pil nerSe hela citeringen

Crusman skrev 16 jun, 16:06

När ni pratar Asien hur tänker ni då. Asien för mig är så delad med Japan som stabil, Kina, Indien och Korea i mellanläget och Malaysia, Vietnam, Thailand med flera som rena utvecklingsländer.personligen hoppas jag på en uppgång i hela Asien men tror nog på ztora regionala skillnader. Skulle vara kul att höra era åsikter om de olika ländernas möjligheter.

Swedbank robur Access Asien är en indexfond för Asien.
Fonden är en aktiefond som placerar i företag inom olika branscher i Asien exklusive Japan. Målsättningen är att så långt som möjligt efterlikna utvecklingen av indexet MSCI AC Asia Ex Japan Net, vilket är ett marknadsvärdeindex som följer utvecklingen av stora och medelstora bolag på de asiatiska aktiemarknaderna, exklusive Japan. Förvaltningen av fonden är indexnära och strävar efter att efterlikna sammansättningen av sitt index.

Fördelen är att sparare får bästa riskspridningen och lägsta avgiften 0.2% medan länderfonder kostar 2-2,5% med en högre risk att ligga i fel land.

På långsikt är det få sparare som går bättre än index och det finns en tendens att kasta in sina sparpengar i den marknad som redan stigit kraftigt och att inte ta hem sina vinster efter stora uppgångar så för de flesta sparare passar en indexfond bättre med betydligt lägre avgifter och lägre risk.

Japan är speciellt som den enda aktiemarknad som ligger lägre idag än för 30 år sedan och som prövat allt utan att få någon ekonomisk tillväxt.

Kazakstan, Vietnam, Pakistan och Filippinerna är tillväxtmarknader som kan vara vinnare på långsikt.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG