Hur ser ni på en födelning på mer i Sverige och mindre globalt?

Hur ser ni på en födelning på mer i Sverige och mindre globalt? Bevaka tråd

Startad av Oscarhhhhh

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Oscarhhhhhs bild

Hej!

Min plan är långtsiktigt sparande på åtminstone 15+ år. Jag undrar vad det är som gör att "vi" lägger så mycket pengar i globalt index, när t.ex. spiltan aktiefond investmentbolag gått så mycket bättre. Är det bara att den har för kort historik och att vi fördelar risken i utbyte mot mindre pengar?

Jag har just nu ca:
50% global index
40% spiltan aktiefond investmentbolag (detta verkar redan vara högt jämfört med många andra)
5% spiltan småland (kanske tänkte byta ut mot didner & gerge småbolag)
5% LF tillväxtmarknad

Vad hade ni tyckt om att lägga mer, ca 70% i spiltan aktiefond och 30% i global index, för- och nackdelar? Jag tänker att det är högre avkastning mot högre risk bara. Hur ser ni på detta?

Oscarhhhhh skrev 3 jun, 11:06

Hej!

Min plan är långtsiktigt sparande på åtminstone 15+ år. Jag undrar vad det är som gör att "vi" lägger så mycket pengar i globalt index, när t.e...
Pil nerSe hela citeringen

Oscarhhhhh skrev 3 jun, 11:06

Hej!

Min plan är långtsiktigt sparande på åtminstone 15+ år. Jag undrar vad det är som gör att "vi" lägger så mycket pengar i globalt index, när t.ex. spiltan aktiefond investmentbolag gått så mycket bättre. Är det bara att den har för kort historik och att vi fördelar risken i utbyte mot mindre pengar?

Jag har just nu ca:
50% global index
40% spiltan aktiefond investmentbolag (detta verkar redan vara högt jämfört med många andra)
5% spiltan småland (kanske tänkte byta ut mot didner & gerge småbolag)
5% LF tillväxtmarknad

Vad hade ni tyckt om att lägga mer, ca 70% i spiltan aktiefond och 30% i global index, för- och nackdelar? Jag tänker att det är högre avkastning mot högre risk bara. Hur ser ni på detta?

Spiltan har ju en svensk investmentsbolagsfond och en global. Nu när globalfonder går sämre så skulle jag lägga allt i den svenska fonden och sen försöka vara aktiv över tid och lägga mer i globalfonden när utsikten ser bra ut.

Svenska kronan sägs att den ska stärkas under 2017 och då är det bra att ha kapitalet i den svenska fonden.

Vill du vara aktiv och gillar god avkastning skulle jag nu slänga in en del i Swedbank Robur Ny Teknik också.

Jag har mina privata sparade pensionspengar i Spiltan Investmentbolag och Swedbank Robur Teknik och det är jag glad för just nu.

Oscarhhhhhs bild

Tack Maskenth för svar! Funderar på att lägga i nyteknik, men jag är bara så clueless och lite rädd för de aktivt förvaltade fonderna. T.ex. om fonder byter fövaltare osv, kommer den gå ner som fan då och att jag måste vara med samma dag och sälja? Heheh, tror jag väntar med de aktivt förvaltade fonderna för nu ^^

Har för tillfället fördelat såhär:

60% spiltan aktiefond investmentbolag
30% länsförsäkringar global index
5% swedbank robur access europa
2,5% swedbank robur access asien
2,5% länsförsäkringar tillväxt

Målet är långsiktigt sparande, men kommer vara "aktiv" i att jag kan tänka mig att byta ut/omfördela till det som är hett för tillfället. (Jag läser mest avanza nyheter, klickar in på någon blogg då och då...)
Men tänker att jag alltid bör ha ca 30% globalt bara för "säkerheten", men kanske JUST NU faktiskt borde skita i den som du säger?

Men ser min nuvarande fördelning någorlunda vettig ut, eller har jag gjort någon stormiss?

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Hej Oscarhhhhh

Du bor i Sverige , arbetar i Sverige , har tillgångar i svenska kronor, lägenhet/hus , bil båt .

Är det inte aktuellt att sprida riskerna , att investera i tillgångar i andra länder och valutor. Nu är väl risken mindre än på 90 talet då Sverige devalverade 25 procent vart tredje år. Men ändå så borde du tänka över att satsa på tillväxtmarknader .

Historiskt har det varit så att när börserna toppar ut i de mogna ekonomierna , Europa, USA o s v så dröjer det sig kvar dryga året innan vi ser motsvarande i Emerging Markets . Så t ex Asien där allt sker i dag och där folket finns har utmärkta fonder att satsa pengar i .

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG