Estea fastighetsfonder

Estea fastighetsfonder Bevaka tråd

Startad av equals0

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Fick mail från Avanza om Estea fastighetsfonder och blev nyfiken.

"fastighetsfonder via noterade kapitalandelsbevis....

en löpande fast avkastning om 6,25 % som genereras från hyresintäkter...

Den fasta avkastningen betalas ut kvartalsvis precis som en obligation eller preferensaktie men genom att äga kapitalandelsbevis får du även vara med och ta del av fastigheternas resultat."

Hur fungerar detta? 6,25% låter ju bra om det är en fast avkastning utan risk. Men så bra gissar jag att det inte är?

Är det här något som kan placeras i en ISK och beskattas på samma sätt?

Johan Didrons bild

equals0 skrev 30 mar, 15:03

en löpande fast avkastning...
Pil nerSe hela citeringen

Den fasta avkastningen betalas ut kvartalsvis precis som en obligation eller preferensaktie men genom att äga kapitalandelsbevis får du även vara med och ta del av fastigheternas resultat."

Hur fungerar detta? 6,25% låter ju bra om det är en fast avkastning utan risk. Men så bra gissar jag att det inte är?

Det lät mycket intressant! Också nyfiken på svar om detta investeringsalternativ.

Bo Eloffs bild
aktieexpert

en löpande fast avkastning...

Johan Didron skrev 31 mar, 10:03

Det lät mycket intressant! Också nyfiken på svar om detta investeringsalternativ.

Kan placeras i ISK.

Det finns inga gratis luncher så helt riskfritt är det inte.

Kapitalandelsbevis är ett instrument som ger ränteutbetalning likt en obligation och möjlighet till värdetillväxt likt en aktie. En sparform med en fast ränta under löptiden samt en potentiell uppsida alternativt nedsida vid återbetalningsdagen. Något som baseras på hur värdetillväxten varit i de fastigheter som bolaget investerat i.

Fastighetsinvesteringar har varit fantastiskt bra och i princip riskfritt senaste åren med tanke på den extremt låga räntan.

Nu stiger räntan och därmed också risken även om den fortfarande är förhållandevis låg.

Jag läste vidare och fann detta:

"Avyttringsdagen avser den dag då samtliga Investeringar har avyttrats och full betalning för dessa har erhållits, vilket ska ha skett senast 30 juni 2020 om Förlängningsrätten inte utnyttjats och 30 juni 2022 om Förlängningsrätten har utnyttjats. "

"Den Slutliga Återbetalningen ska uppgå till summan av (i) det Totala Lånebeloppet per Förfallodagen, och (ii) 75 procent av Låntagarkoncernens Resultat, för det fall detta är positivt, eller 100 procent av Låntagarkoncernens Resultat, för det fall detta är negativt. "

Innebär det att mina andelar är låsta fram 2020 (alt 2022). Därefter så återbetalas värdet av mitt innehav 75% av vinsten. Vid eventuell förlust så får jag tillbaka det som återstår?

Under tiden så får jag ränteutdelningar oavsett vad som händer?

Bo Eloffs bild
aktieexpert

equals0 skrev 31 mar, 13:03

"Avyttringsdagen avser den dag då samtliga Investeringar har avyttrats och full betalning för dessa har erhållits, ...

equals0 skrev 31 mar, 13:03

"Avyttringsdagen avser den dag då samtliga Investeringar har avyttrats och full betalning för dessa har erhållits, vilket ska ha skett senast 30 juni 2020 om Förlängningsrätten inte utnyttjats och 30 juni 2022 om Förlängningsrätten har utnyttjats. "

"Den Slutliga Återbetalningen ska uppgå till summan av (i) det Totala Lånebeloppet per Förfallodagen, och (ii) 75 procent av Låntagarkoncernens Resultat, för det fall detta är positivt, eller 100 procent av Låntagarkoncernens Resultat, för det fall detta är negativt. "

Innebär det att mina andelar är låsta fram 2020 (alt 2022). Därefter så återbetalas värdet av mitt innehav 75% av vinsten. Vid eventuell förlust så får jag tillbaka det som återstår?

Under tiden så får jag ränteutdelningar oavsett vad som händer?

Börsnoterade på NDX
Kapitalandelsbevisen är börsnoterade på NDX hos NGM. Det innebär att det finns både köp- och säljkurser i bevisen, precis som när du köper aktier.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG