Är det priset man angiver när man lägger en order alltid vad det sen blir om det går igenom?

Är det priset man angiver när man lägger en order alltid vad det sen blir om det går igenom? Bevaka tråd

Startad av oggan

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej! Är ganska ny på detta med aktie-investering och har en nog väldigt grundläggande fråga.

Om jag lägger en limitorder för att köpa en viss aktie för t.ex. 10 kr, är det då 10 kr som jag kommer att få betala förutsatt att köper går igenom? Eller kan det hända att om någon säljer för 5 så etalar jag bara 5 så att det i så fall kan ses som ett max-pris?

Tvärtom om jag lägger en limitorder för att sälja en aktie för 10 blir det då alltid just 10 om det går igenom? Eller kan det hända att jag för sålt den för 15 om någon lagt en order att köpa för 15?

Om det alltid blir det pris som man angett, vart tar skilnaden vägen? Alltså om en lägger en order att köpa för 15 och då betalar 15, och en vill sälja för 10 och då får 10, vart tar resterande 5 kr vägen?

Tack på förhand!

Jan Axings bild
aktieexpert

oggan skrev 24 mar, 23:03

Hej! Är ganska ny på detta med aktie-investering och har en nog väldigt grundläggande fråga.

Om jag lägger en limitorder för att köpa en viss aktie ...
Pil nerSe hela citeringen

oggan skrev 24 mar, 23:03

Om jag lägger en limitorder för att köpa en viss aktie för t.ex. 10 kr, är det då 10 kr som jag kommer att få betala förutsatt att köper går igenom? Eller kan det hända att om någon säljer för 5 så etalar jag bara 5 så att det i så fall kan ses som ett max-pris?

Tvärtom om jag lägger en limitorder för att sälja en aktie för 10 blir det då alltid just 10 om det går igenom? Eller kan det hända att jag för sålt den för 15 om någon lagt en order att köpa för 15?

Om det alltid blir det pris som man angett, vart tar skilnaden vägen? Alltså om en lägger en order att köpa för 15 och då betalar 15, och en vill sälja för 10 och då får 10, vart tar resterande 5 kr vägen?

Tack på förhand!

Köp: din limit är maxpriset du vill betala, ja. Lägger någon en säljorder för lägre pris så får du dem för det lägre priset.

Sälj: din limit är minpris som du vill ha. Lägger någon en köporder över ditt minpris så får du det priset.

Sedan finns det andra parametrar som turordningen på varje prisnivå. Ligger din tiokronors tillsammans med två andra så är det den som först la ordern som står i tur.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG