Förslag på buffertsparande

Förslag på buffertsparande Bevaka tråd

Startad av Kristofer_S

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Kristofer_Ss bild

Hej.

De flesta har ju ett buffertsparande. Ett sparande där man inte vill ta några större risker.

Just nu sparar jag och min sambo varje månad i ett vanligt sparkonto (0% ränta) tills vi uppnått en önskad summa. Där tänker jag att det måste finnas alternativ till sparkonto.

Jag tänker mig någon sparform där man snabbt kan få tillgång till pengarna ifall dem skulle behövas.

Hur tänker ni andra och hur gör ni?

//Kristofer

Jan Axings bild
aktieexpert

Kristofer_S skrev 2 mar, 09:03

Hej.

De flesta har ju ett buffertsparande. Ett sparande där man inte vill ta några större risker.

Just nu sparar jag och min sambo varje månad i e...
Pil nerSe hela citeringen

Kristofer_S skrev 2 mar, 09:03

Hej.

Just nu sparar jag och min sambo varje månad i ett vanligt sparkonto (0% ränta) tills vi uppnått en önskad summa. Där tänker jag att det måste finnas alternativ till sparkonto.

Jag tänker mig någon sparform där man snabbt kan få tillgång till pengarna ifall dem skulle behövas.

Hur tänker ni andra och hur gör ni?

//Kristofer

Jag brukar inte spara i räntekonton men då jag är kund hos Avanza så ser jag deras alternativ till räntesparande där man faktiskt kan få lite ränta. Utan bindningstid kan man få 0,5% idag och uttag tar som mest någon dag till sin vanliga bank. Binder man sparandet en tid kan man få mer ränta.

Personligen har jag dock inte min buffert på detta viset. Istället låter jag denna vara en del av mit totala investerade kapital med resonemanget att det ska till en rejäl börskrasch ifall kapitalet ska sjunka till buffertnivån. På så vis låter jag min buffert vara med och ta del av den på sikt större avkastningen på börsen i stället för de snåla sparkontona.

Avanza Sparkonto+ Collector, Hoist och Sevenday är nog bland de sparkonton med insättningsgaranti och fria uttag med högst sparränta just nu. Ca 0,7% tror jag.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG