Frågor om sparande

Frågor om sparande Bevaka tråd

Startad av Alexander81

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej,

Jag funderar på att börja spara mindre i fonder framöver då jag är lite rädd för att börsen kommer vända nedåt. Varför tror jag det? Jag har ingen bra förklaring till det utan jag har helt enkelt blivit påverkad av olika saker jag har läst på internet och videor som denna: https://www.youtube.com/watch?v=3BK_VBWeEWk&feature=youtu.be&t=1m1s

Hur ser ni på börsen inom de närmaste åren? Jag förstår att allt bara är spekulation men det vore ändå intressant att få ta del av era tankar.

Nyligen höjdes räntan på mitt sparkonto (Santander) för första gången på länge efter en tid av flera räntesänkningar. Är detta något vi kommer se mer av inom den närmaste framtiden? Vad beror vändningen på?

Bo Eloffs bild
aktieexpert

Alexander81 skrev 6 feb, 15:02

Hej,

Jag funderar på att börja spara mindre i fonder framöver då jag är lite rädd för att börsen kommer vända nedåt. Varför tror jag det? Jag har in...
Pil nerSe hela citeringen

Alexander81 skrev 6 feb, 15:02

Hej,

Jag funderar på att börja spara mindre i fonder framöver då jag är lite rädd för att börsen kommer vända nedåt. Varför tror jag det? Jag har ingen bra förklaring till det utan jag har helt enkelt blivit påverkad av olika saker jag har läst på internet och videor som denna: https://www.youtube.com/watch?v=3BK_VBWeEWk&feature=youtu.be&t=1m1s

Hur ser ni på börsen inom de närmaste åren? Jag förstår att allt bara är spekulation men det vore ändå intressant att få ta del av era tankar.

Nyligen höjdes räntan på mitt sparkonto (Santander) för första gången på länge efter en tid av flera räntesänkningar. Är detta något vi kommer se mer av inom den närmaste framtiden? Vad beror vändningen på?

Räntan är priset på pengar och när ekonomin tar fart och världskonjunkturen blir bättre så ökar inflationsförväntningarna och räntan måste då höjas så att inflationen inte blir skadligt hög.

När världskonjunkturen blir bättre så kan företagen tjäna mer pengar och göra bättre vinster och priset för företagens aktier borde då stiga.

Det finns alltid domedagsprofeter som tror på större börsras men jag har svårt att se att Stockholmsbörsen skulle ge sämre avkastning de närmaste åren än den genomsnittliga årliga avkastningen på 12% inklusive aktieutdelningarna framförallt inte om vi får se en fortsatt stark världskonjunktur.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG